Är invandringen en belastning?
Nej, det har aldrig funnits någon sådan policy. Man har alltid ett ansvar att i första hand själv försöka lösa sin bostadssituation, vilket inkluderar att undersöka möjligheten att flytta in hos släktingar, skaffa andrahandsboende och liknande alternativ.
Barnfamiljer har självklart företräde framför ensamstående. Människor med sämre förutsättningar att skaffa egen bostad, såsom de utan släktingar, utan arbete eller med skulder, har företräde framför de som socialtjänsten anser borde ha lättare att skaffa bostad, exempelvis de med släktingar i närheten, inkomst från arbete eller få skulder.
Tillhör man gruppen som anses ha sämre möjlighet att själv skaffa bostad, kommer man att få mer hjälp än den som anses borde kunna lösa bostadsfrågan själv. Detta gäller oavsett om man är svensk eller invandrad.
Under 1990-talet och en bit in på 2000-talet hade Sverige ett överskott av bostäder, vilket innebar att behovet av nybyggnation inte var särskilt stort, med undantag för Stockholm och universitetsstäderna (i många kommuner rev man tom. bostäder). När den moderatledda Alliansen kom till makten minskade bostadsbyggandet kraftigt och återhämtade sig inte förrän Socialdemokraterna tog över regeringen i slutet av 2014.
Mellan 2015 och 2022 skedde en kraftig ökning av bostadsbyggandet, vilket bidrog till att minska bostadsbristen något. Dock, efter att den SD-ledda regeringen (M/KD/L) tog över makten, har byggandet av nya bostäder återigen minskat till rekordlåga nivåer.
Varför vill du inte se Sverigedemokraternas ansvar för det låga bostadsbyggandet? Utan SD i regeringsunderlaget hade denna politik inte varit möjlig.
Andra utsatta trängs undan när nyanlända får förtur till bostad
Att nyanlända som anvisats till en kommun har rätt till en bostad har gjort att andra utsatta grupper trängts undan. Det visar en ny sammanställning av länsstyrelsernas lägesrapport.
Men det är inte bara nyanlända som behöver billiga bostäder. Det gör även unga, studenter och personer som ska slussas ut från olika institutioner och behandlingshem. Och enligt en sammanställning från landets länsstyrelser så har personer från dessa grupper fått stå tillbaka när anvisade nyanlända fått gå före. Kommunerna är nämligen skyldiga enligt lag att ordna bostad åt de nyanlända som av Migrationsverket anvisats dit.
Cirka 60 procent av alla kommuner ser så kallade undanträngningseffekter i någon grad.
? Konsekvensen blir att andra som behöver bostad blir utan. De är vi inte skyldiga att tillgodose en bostad, säger Thed Carlsson, verksamhetschef vid socialtjänsten i Hässleholm, och fortsätter:
? Det handlar till exempel om personer som har fått sitta kvar på olika behandlingshem, institutioner och vårdinrättningar i stället för att få en egen lägenhet.
?Förkastligt ur individperspektiv?
Att personer blir kvar på behandlingshem eller institutioner gör att notan för kommunen och skattebetalarna blir betydligt dyrare. I Hässleholm kostar en plats på ett HVB-hem 3.000 kronor per dygn, en stor skillnad jämfört med en lägenhet med en hyra på runt 5.000 kronor i månaden.
? Förutom kostnaden för skattebetalarna så är det ju förkastligt ur ett individperspektiv om en person med tidigare missbruksproblematik till exempel är redo att flytta till en egen bostad men inte kan det, säger Thed Carlsson.
Och om läget är akut nu kommer det förmodligen att bli ännu värre. Enligt Sveriges kommuner och landsting, SKL, kan närmare 100.000 personer med uppehållstillstånd komma att behöva bostad det närmsta året.