Tack så jättemycket för era svar båda två! Det är skönt att få initierad information. Det var inget direkt fel på informationen från BM som jag fick, men jag var rätt så omtumlad och hann inte riktigt fråga det som jag undrar. Kämpade med gråten just då.
Anonym (4) skrev 2021-07-16 16:43:14 följande:
Det finns tre alternativ:
Vänta ut det hemma. Det kan tyvärr dröja många veckor och tom månader om man har otur och de flesta tycker den väntan är för påfrestande. Att gå med ett dött foster som inte kommer ut. Det är dock för det mesta inte farligt för ut kommer det alltid.
Cytotec. Tog jag med mitt första MA. Låg på både bb och förlossning vilket i sig var tortyr. Det funkar bara för ca 60% på ett försök så 40% får göra om det.
Skrapning. Jag avråddes eftersom jag hade svårt att bli gravid, men många väljer det.
Hur man än gör är det jobbigt och påfrestande. Du får fundera och prata med din b.m. eller gynläkare.
Ja, ju längre tid det gått sedan beskedet, desto svårare känns det att vänta faktiskt. Min partner och jag har också pratat om att försöka igen, vilket gjorde att mycket känns bättre, men då vill man förstås kanske inte dra ut på detta ännu mer.
Tror att det skulle vara okej för mig på förlossning/BB jämfört med alternativet, är väldigt väldigt rädd för att vara hemma nämligen. Men kan verkligen förstå att det inte är en rolig situation heller.
Anonym (Två) skrev 2021-07-16 17:16:33 följande:
Såklart är det en jobbig process med cytotec, men jag vill gärna berätta om min upplevelse som var väldigt skonsam eller vad man kan säga? Jag har haft två MA tätt inpå varandra. Jag var nervös inför första gången men det gick otroligt bra. Kände mig lättad att få avsluta ordentligt. Jag gjorde det hemma och det var som en kraftig mens i intervaller. Tog tabletterna jag fick med mig men behövde inte dom starkare. Det fysiskt jobbigaste var att jag fick frossa och lite feber men det satt bara i nån timme.
Allt kom ut också och ägglossning och mens kom tillbaka som vanligt.
Man får göra det på sjukhuset men för mig kändes det bäst att vara hemma med min sambo. Jag beklagar att det hänt dig! Och hoppas du kan få en lika lättsam upplevelse som jag hade. Kram.
Skönt att höra att det kan gå till så också. Har gjort misstaget att läsa om behandlingen på nätet, och det kommer upp en del hemska historier. Saken är att jag är väldigt rädd för att blöda mycket, och min partner är inte hemma just nu på grund av en resa, så det känns rätt så otryggt att göra det här :(