Inlägg från: Anonym (4) |Visa alla inlägg
  • Anonym (4)

Behandling vid MA

Det finns tre alternativ:

Vänta ut det hemma. Det kan tyvärr dröja många veckor och tom månader om man har otur och de flesta tycker den väntan är för påfrestande. Att gå med ett dött foster som inte kommer ut. Det är dock för det mesta inte farligt för ut kommer det alltid.

Cytotec. Tog jag med mitt första MA. Låg på både bb och förlossning vilket i sig var tortyr. Det funkar bara för ca 60% på ett försök så 40% får göra om det. 

Skrapning. Jag avråddes eftersom jag hade svårt att bli gravid, men många väljer det.

Hur man än gör är det jobbigt och påfrestande. Du får fundera och prata med din b.m. eller gynläkare.

• Anonym (4)

Stora sjukhus har gynavdelning där man får ligga när man får Cytotec. Det finns inte här så det var därför jag hamnade både på bb och förlossning och det var bland det värsta jag varit med om. Det kom ändå inte ut där utan hemma. med störtblödning och värkar en hel natt. Du får själv känna efter vad som känns bäst. Skrapning går fort och man blöder mindre länge efteråt, men det är ett större ingrepp. Prata med varann och med b.m och bestäm sen.

• Anonym (4)

Du behöver ingenting göra på måndag ens förutom VUL och prat med läkaren.

• Anonym (4)

Men bryt ihop du om det känns bättre! {#emotions_dlg.flower} Man får må skit vid missfall. Tids nog repar man sig fysiskt och en dag känslomässigt även om minnet av vad som inte blev alltid finns där. 

• Anonym (4)
    Wave Mother skrev 2021-07-17 21:27:05 följande:
    Mm, är inte så bra på detta med sorg tror jag, och är allmänt rädd att tappa kontrollen på det (dumt, så klart). Känner att det händer mycket nu både kroppsligt och känslomässigt så det är väl bara att följa med helt enkelt. Försöker ta det lugnt och inte ha för stora förväntningar på mig själv den närmsta tiden ("skulle" egentligen en massa saker nu i juli, eftersom jag just börjat på ett nytt jobb efter semestern, men kan som tur är jobba hemma i alla fall).
    Ta en dag i taget och tillåt dig att må som du mår. Jag var mest ledsen vid mitt första m.f. De andra mer arg och det sista vansinnigt arg. Man måste få ut allt på nåt sätt. Skiter sig dina planer så gör dom. Hälsan går före!
  • Anonym (4)
    Wave Mother skrev 2021-07-18 12:05:52 följande:
    Och tack så jättemycket för att du delar med dig av dina erfarenheter, skulle jag ju också skriva <3
    Då kan ju alla mina m.f få betyda nåt trots allt. Ta hand om dig nu på alla sätt! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (4)

Då blev det som du ville och tror kommer kännas bäst så jag hoppas allt går bra. Även om själva missfallet när det kommer ut är jobbigt, kan man på ett sätt gå vidare direkt efter allt är ute och man slutat blöda. Känslorna kommer finnas där och variera och man kan bli påmind av vad som helst i vardagen som drar upp allt igen, men tids nog läker man både kropp och själ. Och kan försöka igen om det är det man vill och planerat.

Skriv av dig igen du om du vill!  {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (4)

Det var ju skönt att det gick så pass bra ändå under omständigheterna. Eftersom du ändå blött en hel del så har ju behandlingen funkat. Jag blödde noll och intet efter min första omgång Cytotec och då fick jag en till. Jag blödde totalt 2,5 vecka, men det där är så individuellt.

Ta hand om dig nu på alla sätt! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Behandling vid MA