• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91
    Beckizen skrev 2021-09-09 12:23:04 följande:

Åhh :( det är okej att vara nedstämd över något man längtar väldigt mycket efter. Jag tänker att hela den här resan med att skaffa barn väcker ju väldigt mycket känslor, både positiva och negativa såklart. Hoppas att du får en bättre dag imorgon och att du låter dig själv känna dig nere, men att du inte ger upp!

Fortsätt men den grymma bebisverkstaden, det är egentligen den ända man kan och sen hoppas, det är väldigt mycket slumpen i det här känns det som!

Hoppas det känns bättre snart <3

Tack <3 hoppas de känns bättre imorgon.
  • Wave Mother

Uppdaterar listan nu när jag haft ÄL den 4-5:e. Gissar att BIM blir 19:e eller 20:e.

26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT 

26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet) 

29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT 

31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet) 

3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet) 

4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT 

5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet) 

6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT 

7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet) 

7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet) 

9/9 ChilliChoklad (29 år, fjärde försöket, första barnet) 

10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) 

11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet) 

11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet) 

11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet) 

12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet) 

14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet) 

16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) 

16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet) 

18/9 AllieP (27 år, första försöket med första barnet) 

19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet) 

19/9 Wave mother (37 år, andra försöket efter ma, första barnet) 

20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet) 

20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet) 

22/9 EIJ90 30 år (2:a försöket, 2:a barnet) 

23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet) 

25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet) 

25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) 

1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet) 

3/10 BounceBambi (28 år, andra försöket med första barnet) 

9/9 Junii91 (30 år, tredje försöket, första barnet) 

7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet) 

12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet) 

?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

• Meemelie

Fick ju mitt plus i veckan. Än så länge noll symptom, men det kanske kommer. Hur som helst, tänkte att ni kanske var intresserade av hur vi gjorde för att få plusset? Inte för att vi gjorde något särskilt egentligen men,

Sex på söndagen och onsdagen, ÄL bekräftad av NC (temperatur) på torsdagen. Gissar att det var dagen innan som gjorde det. Åt även en tablett rosenrot varje morgon från mensens första dag och fram till dagen innan ÄL. Kan ju inte garantera att rosenrot funkar, men de två gånger jag blivit gravid är också de enda två gånger jag ätit rosenrot. Har gjort försök utan rosenrot som inte lett till graviditet. Kanske bara ett sammanträffande dock.

I övrigt gjorde jag ingenting annorlunda. Tränade som vanligt, åt som vanligt och drack något glas vin under helgen. Fick även i mig onödigt mycket koffein pga jobbet börjar efter semestern och något måste man ju fylla ut rasterna med.

• 986247391

Hej! Tänkte jag skulle presentera mig lite istället för och bara vara inne och läsa alla era bra inlägg! Jag är (snart) 27 år och min man 30år. Min man har varit sugen på barn länge, men för mig tog det lite längre tid. Jag har haft p-stav i över tio år, så bara att "lära känna kroppen" är nytt, men jag tror (och hoppas) att jag haft ÄL nu i dagarna. Brösten ömmade så mycket att jag knappt kunde sova och tyckte mig se en stegring på ÄL-testen. Jag har också haft lite konstig aptit, är i vanliga fall en riktig godisråtta, men senaste veckan har jag inte alls varit sötsugen och när jag väl ätit något sött mer blivit illamående, kan det ha något med ÄL och göra? 

Off topic, någon som vet om/hur man kan ändra användarnamn?

• Jenek18
    Juli1990 skrev 2021-09-09 07:50:07 följande:

Kändes som jag vaknade några gånger inatt (orolig), men jag tog tempen vid 7 imorse och då var den på 36,67, blev så glad. Hoppas det stämmer nu bara och fortsätter vara hög! Tack för dina svar <3

Woho! Va skönt!
  • Lövsångerska1991
    Meemelie skrev 2021-09-09 16:22:14 följande:

Fick ju mitt plus i veckan. Än så länge noll symptom, men det kanske kommer. Hur som helst, tänkte att ni kanske var intresserade av hur vi gjorde för att få plusset? Inte för att vi gjorde något särskilt egentligen men,

Sex på söndagen och onsdagen, ÄL bekräftad av NC (temperatur) på torsdagen. Gissar att det var dagen innan som gjorde det. Åt även en tablett rosenrot varje morgon från mensens första dag och fram till dagen innan ÄL. Kan ju inte garantera att rosenrot funkar, men de två gånger jag blivit gravid är också de enda två gånger jag ätit rosenrot. Har gjort försök utan rosenrot som inte lett till graviditet. Kanske bara ett sammanträffande dock.

I övrigt gjorde jag ingenting annorlunda. Tränade som vanligt, åt som vanligt och drack något glas vin under helgen. Fick även i mig onödigt mycket koffein pga jobbet börjar efter semestern och något måste man ju fylla ut rasterna med.

Tror nog symtomen kommer lite senare, det är ju tidigt ännu. Vad kul att du är kvar hos oss som ännu inte plussat. :) intressant att läsa om hur ni gick till väga. Kanske provar rosenrot längre fram, om det tar tid för oss. Den här omgången så ska vi försöka pricka ägglossning mer exakt, ha sex på de mest fertila dagarna. Bifogar bild från en av mina mensappar här. Enligt den har jag ägglossning den 16:e. Därför känns det viktigt med samlag den 15:e och 16:e, men kanske också 17:e. Och så någon gång innan den 15:e, för man vet ju aldrig. Ska även ta ägglossningstest så som förra gången för att se att det stämmer. Låter det som en bra plan? :)

• Lövsångerska1991
    986247391 skrev 2021-09-09 17:28:04 följande:

Hej! Tänkte jag skulle presentera mig lite istället för och bara vara inne och läsa alla era bra inlägg! Jag är (snart) 27 år och min man 30år. Min man har varit sugen på barn länge, men för mig tog det lite längre tid. Jag har haft p-stav i över tio år, så bara att "lära känna kroppen" är nytt, men jag tror (och hoppas) att jag haft ÄL nu i dagarna. Brösten ömmade så mycket att jag knappt kunde sova och tyckte mig se en stegring på ÄL-testen. Jag har också haft lite konstig aptit, är i vanliga fall en riktig godisråtta, men senaste veckan har jag inte alls varit sötsugen och när jag väl ätit något sött mer blivit illamående, kan det ha något med ÄL och göra? 

Hej, vad kul att du börjat skriva här :) vi är många nu, känns som en fin gemenskap. Så skönt med en tråd där man inte dömer varandra eller så heller, sett en del trådar där det är så. Så spännande att ni precis ska börja försöka :) att lära känna sin kropp är som du säger rätt intressant. Det med aptit vid ägglossning har jag inte riktigt tänkt på. Vid PMS är jag nog mer sötsugen, men sen när mensen och värken kommer så mår jag mest illa. Jag är lite svajig i humöret vid ägglossning (även vid PMS) och känner mer lust. Min barnlängtan blir om möjligt ännu större vid ägglossning. Ömma bröst har jag, men inte så smärtsamt som du beskriver.
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-09-09 09:35:18 följande:

Har BIM om en vecka. Så fick känslan inatt när jag vaknade till att det inte gick denna gången heller. Jag brukar alltid få känningar i tjekmagen en vecka innan BIM så jag sitter bara och väntar på den.

Blir så himla ledsen och besviken. Vi va helt grymma med att få till det denna gång! Och jag sitter och dricker kallpressad Vetegroddsolja varje dag, som smakar skit. Så förlåt men är just nu bara så nedstämd och det känns som de aldrig kommer bli någon unge.

Det är verkligen jobbigt att vänta på att få reda på om man är gravid eller inte. Skickar en kram till dig <3 Din känsla behöver inte stämma heller, kanske är du gravid ändå.
  • Jenek18
    986247391 skrev 2021-09-09 17:28:04 följande:

Hej och välkommen! Är det din första cykel utan p-stav? Jag brukar ha väldigt mkt energi innan ÄL och inte vara speciellt intresserad av mat. Jag är bara så pepp på livet och vill göra allt på en gång. Men sen ganska snabbt efter ÄL blir jag superhungrig och vill mest vara hemma och mysa. Ömmande bröst brukar jag dock få efter ÄL. Det är vanligt att man har mer energi runt ÄL och lägre efteråt tror det beror på temperaturen och styrs av hormoner.
  • Lövsångerska1991
    Jenek18 skrev 2021-09-08 19:38:08 följande:

Är imponerad över dig som svarar så ofta med stöttande och peppande svar! tycker inte att du behöver känna att du måste in och skriva bara för att du brukar/startade tråden. Skriv om du mår bra av det. Vi är många som är aktiva här och alla kan hjälpas åt att stöttta och peppa varandra. Men det är otroligt fint att du håller koll på oss!

Jag är helt med dig, första försöket skulle bara vara väldigt chill och sen blev jag helt knäpp och mådde dåligt att det inte blev något och all oro kring det. Nu är jag faktiskt betydligt lugnare. Var på en AW med vänner (som ej vet om att vi försöker) igår och fick lite perspektiv bara tänka på annat typ pratade om resor och jag kände att det finns annat än graviditet. Jag försöker njuta och träffa folk dricka alkohol innan nästa ÄL. Men tycker att det är kul att checka in här och kolla hur det går för er andra. Hoppas du hittar något sätt som fungerar för dig att få en mer lugn inställning till denna resa.

Tack <3 jag tycker mycket om att skriva, mer än prata faktiskt så det är kanske precis rätt forum för mig att skriva med andra. Och kan jag hjälpa någon så vill jag gärna det.

Jag är också lugnare nu faktiskt, men lite låg emellanåt. Att få perspektiv är bra. Jag har druckit mer kaffe och läsk nu innan nästa äl. Inte varit så väldigt sugen på alkohol, men drack ett glas mousserande vitt vin i helgen. Har galet mycket på jobbet nu, och det borde ju vara bra för då tänker jag på annat, men jag känner att det är för mycket så blir nedstämd av stressen också. Fick en panikattack på jobbet, fick gå undan och ingen märkte något. Det blir lite som en ond spiral för så blir jag rädd att stressen ska göra att jag inte blir gravid.

Men sen finns det så mycket annat fint i livet att tänka på också, förutom graviditet.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?