• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Jenek18
    Meemelie skrev 2021-09-08 06:43:13 följande:

Gårdagens positiva test visade sig stämma trots att det passerat bäst före datum!

Grattis! Så roligt!
  • Ollebollen
    BounceBambi skrev 2021-09-08 11:16:39 följande:

Vad spännande! Vad fick er att ta beslutet att börja nu? :)

Vi har båda alltid haft en barnlängtan, men då vi bara varit tillsammans i snart 3 år ville vi nog ha lite ?egentid? först. En dag sa det helt enkelt bara klick i mig, det är mycket som faller på plats nu. ????
  • Jenek18
    Juli1990 skrev 2021-09-08 07:29:46 följande:

Känner mig så orolig nu igen (sällan..). Men enligt NC hade jag ÄL i torsdags och temperaturen ökade i två-tre dagar och nu har den gått neråt och ligger väldigt lågt (36,20 typ), historiskt sätt ligger jag runt 36,60-36,70 på samma dagar (cd22). Jag förstår ingenting.. vad kan vara fel? Tacksam för svar.

Är nog bara några låga temperaturer. Kanske har du sovit dåligt eller tagit tempen annorlunda? Min cykel förändrades drastiskt för några månader sedan, helt plötsligt gick min ÄL dag från CD14 till CD25 fattade verkligen inte vad som hände. Hade dock varit lite förkyld under ÄL-perioden (ej covid) men annars inga livsstilsförändringar. Min poäng är att cykeln kan förändras utan någon rimlig förklaring fattar verkligen din oro men variationer är helt normalt. Jag ser inte resultat av ÄL-testerna fick du flera positiva? Det skulle ju också kunna vara så att du inte har haft ÄL att din kropp försökt men inte lyckats än. Kartlägger du sekret? Eller har du testat om du fått neg ÄL-test?
  • nomina

Hej! Jag har precis köpt ägglossningstest och skall för första gången testa detta.

Har följt tråden och andra inlägg här på FL om tempning.

Jag undrar lite, tar ni ÄLtest och temp samtidigt och samma tid varje gång?

Har regelbunden mens men minns sist jag var hos gyn så skulle jag enligt min app ha ÄL den dagen, men hon sa att det var ett par dagar kvar.

Så jag försöker checka lite med kroppen och hur väl jag känner den nu när vi sätter igång med att baka bebis. :)

• Juli1990
    Jenek18 skrev 2021-09-08 14:02:25 följande:
    Är nog bara några låga temperaturer. Kanske har du sovit dåligt eller tagit tempen annorlunda? Min cykel förändrades drastiskt för några månader sedan, helt plötsligt gick min ÄL dag från CD14 till CD25 fattade verkligen inte vad som hände. Hade dock varit lite förkyld under ÄL-perioden (ej covid) men annars inga livsstilsförändringar. Min poäng är att cykeln kan förändras utan någon rimlig förklaring fattar verkligen din oro men variationer är helt normalt. Jag ser inte resultat av ÄL-testerna fick du flera positiva? Det skulle ju också kunna vara så att du inte har haft ÄL att din kropp försökt men inte lyckats än. Kartlägger du sekret? Eller har du testat om du fått neg ÄL-test?
    Hoppas på det, jag vaknade lite tidigare imorse.. kan ha varit det såklart. Jag förstår, kroppen är allt märklig ibland. 
    Jag fick positivt ÄL-test (Glad fast gubbe) CD15 och bekräftad ÄL via NC CD16. Innan dess hade jag blinkande i 4 dagar, men det behöver kanske inte betyda att ÄL varit? Jag har inte riktigt kommit igång med kartläggning av sekret dessvärre, behöver bli bättre på det nästa månad.
    Håller tummarna att temperaturen är högre imorgon!
  • BounceBambi

Funderar på att börja tempa. Är det en vanlig termometer eller någon särskild ni som brukar göra det använder? Är lätt på vardagar då jag går upp samma tid varje morgon men hur gör ni på helger, vaknar lika tidigt, tar temp och somnar om? 

• Värphönan
    BounceBambi skrev 2021-09-08 15:24:01 följande:

Funderar på att börja tempa. Är det en vanlig termometer eller någon särskild ni som brukar göra det använder? Är lätt på vardagar då jag går upp samma tid varje morgon men hur gör ni på helger, vaknar lika tidigt, tar temp och somnar om? 

Du behöver en termometer med två decimaler så det funkar inte med de vanliga eftersom de bara har en. Bandyplan har en vet jag, sen finns det säkert fler märken. Det är nog olika hur folk gör på helgen men tror det bästa är om man kan tempa samma tid och sen somna om.
  • Sheltie
    Essie0 skrev 2021-09-08 12:35:34 följande:
    Åh det gör mig försiktigt positiv! Tack för att du delar med dig :) då ska jag definitivt köpa ett digitalt idag för att kunna testa imorgon bitti!
    Gör det, håller tummarna för dig!! :D 
  • Willow89

Tog mitt första ÄL-test idag, helt övertygad om att det skulle vara negativt Hade rätt! Så bara att fortsätta prova tills det förhoppningsvis blir glad gubbe. :)

Dock var det skönt på ett sätt, då migränen inte vill ge med sig, har bara sovit idag och känner mig ungefär överkörd av en ångvält. Slipper jag pressa mig till att ligga när jag egentligen inte orkar!

• Willow89
    Meemelie skrev 2021-09-08 06:43:13 följande:

Gårdagens positiva test visade sig stämma trots att det passerat bäst före datum!

Stooort grattis :D
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?