• Dalarna91

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

LJM91 skrev 2023-01-27 13:58:23 följande:

Är det inte i vecka åtta man ska kunna se hjärtljud Dalarna? Jag kan ha fel, men har för mig att det är så.

Sophie, vi pratade igår om hur vi ska göra men kom fram till att vi fick ägglossningsstimulerande för sex cykler och vi har bara gjort tre, så vi kommer nog avvakta tills de sex försöken har passerat. Sen började jag fundera på om vi kanske ska försöka oss på att boka tid för utredning i alla fall, för att vara redo för nästa steg när vi inte har fler chanser med ägglossningsstimulerande. Sen drar jag mig lite för att söka hjälp pga min övervikt. Vet inte hur det är när man går privat som vi isåfall kommer göra, men jag kan tänka mig att det kommer vara ett samtalsämne i alla fall. Känns otroligt jobbigt om de skulle påtala att det kan vara därför vi inte lyckas.

Enligt läkaren kan man se i v 6. Men pratade med sambon och livmodern va i v8. Så är ett ma. 
    Han har också sökt info om varför detta händer. Så skönt att jag inte är den enda :) 
    Hur kan man älska någon mer än det man redan gör? :D
    Jag förstår att ni börjar luta åt att boka i för utredning. Det kommer ta en stund att få läkar tid. I mitt fall, från vi kontaktade dom till vi fick läkartid va ca 4-5 månader. Men det är nog olika tid för alla. 
  • Dalarna91
    Fyrklöverns skrev 2023-01-27 14:57:20 följande:

Vad tungt, även om det är jätteroligt för din vän så är det väldigt dålig tajming :( jag har själv varit där och hart det tungt med kontakten under hennes graviditet. 

Rent teoretiskt skulle det kunna vara en ny graviditet och att du är i v 6. På mitt ultraljud kunde man inte säkerställa hjärtljuden i v6 även om gynekologen och jag själv såg tendens till rörelse, men jag fick höra att det var väldigt tidigt. Då var jag i 5+3 och han ville ha tillbaka mig efter två veckor. Det är därför de måste göra ett nytt ultraljud innan man ställer diagnosen ma, för man har tagit fel tidigare och feldiagnostiserat ma när det bara varit för tidigt. Du borde inte ha varit i mer än 5+4 vid ultraljudet om det är en färsk graviditet. Sen vet jag inte om det finns andra tecken man kan kolla på, har svårt att tänka mig att livmodern har ändrats så mycket. Ett ultraljud ger ju inte toppenbra bildkvalitet heller så det är svårt att avgöra detaljerna. 

Livmodern va samma storlek som v 8. Glömde läkaren sa det men sambon berättade det. 
    Detta ultraljud va mer suddigt än dom andra jag haft. 
    De är nog ma. Vid nästa graviditet ska jag ta receptfritt blodförtunnande om jag inte börjat med utredning. 
    Hoppas det inte tar lång tid. Men allt tar sån tid... 
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2023-01-28 01:14:44 följande:

Menar de då att livmodern var i storlek för vecka 8, men att fostret var i storlek för vecka 6? Då förstår jag lite bättre, men trodde som Fyrklöverns att livmodern slutade växa samtidigt som fostret vid ett ma. Förstår att du vill ha svar på vad som orsakar dina missfall, jag trodde inte man kunde köpa blodförtunnande utan recept?

Vi har tittat lite på privata IVF-kliniker och hos några av dem kan man boka tid för utredning direkt på hemsidan, och där fanns lediga tider redan om två veckor. Så väntetiden för utredning slipper vi, men får å andra sidan betala kalaset själva.

Ja precis så menar jag :) hade ingen aning heller att den kunde fortsätta växa. 
    I treo och Trombyl är det samma aktiva substans så det går att ta treo. 

Jag har också kollat på privat utredning men det står inte så mycket info. Jag uppfattar att dom kan bistå en bit på vägen men sen måste dom hänvisa till tex Livio i en helt annan stad. Det blir en jädra körande i såfall. Men ska prata med läkaren när jag ska dit nästa gång hur länge väntetiden är. 
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2023-01-28 11:10:36 följande:
    Det är bland annat Livio jag har tittat på, och Nordic IVF. Båda finns hyfsat nära där jag bor, har typ samma priser och har liknande recensioner och framgång verkar det som. Vet inte om de har väntetid för att få påbörja IVF efter en utredning om det visar sig att det skulle vara något ?fel? på oss, men så kan det säkert vara.

Hur känns det nu efter ett par dagar Dalarna?
    Jag är lite arg på mig själv. Varför googlade jag inte tidigare om behandling vid upprepade mf? Då kunde jag testat denna gång med lite Trombyl. Då kanske det hade gått. 

Jag tror det går snabbare privat än via vården. Men själva prover och analyser går fort. Men sånt kan kan fråga när man kontaktar dom :) 
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2023-01-28 18:53:27 följande:

Dalarna, det är lätt att vara efterklok men jag tycker inte du ska klandra dig själv alls <3 nu vet du att man kan prova treo till nästa gång, om inte annat så kommer ni ju få hjälp med utredning om varför du får missfall. Nu måste ju turen vända för er <3

Sophie, vad spännande att det snart är dags för er att börja med sprutorna :) hur känns det?

I natt drömde jag att jag plussade, tog typ tio olika test, både stickor och digitala och la upp dem en efter en på köksbordet samtidigt som jag storgrät så mycket att jag höll på att kräkas haha.. Kändes så verkligt och såklart var det ett slag i ansiktet när jag vaknade och insåg att det bara var ännu en dröm.

Jag vet inte om det lilla hoppet man har innan bim eller sånna drömmar som är värst. 
    Drömmar och känslorna är så verkliga. 
    Så jag tycker drömmarna är värst. Blir lite som en mardröm när man vaknar och inser att det inte är på riktigt. 

Drömde en natt att Henry caville va förälskad i mig och visade tydligt det ;) 
    Den besvikelsen på morgonen att det va bara en dröm va hemsk xD 
  • Dalarna91

Skulle vi kunna göra en kort sammanfattning?
    Det känns det har hänt så mycket och jag har inte fått med mig allt. 

• Dalarna91
    Vickan31 skrev 2023-01-30 17:14:27 följande:
    Vilken bra idé Dalarna! Menar du typ en kort sammanfattning om vår historia, hur länge vi försökt, ev. problematik och vart vi är i processen nu? Jag tänker att om alla vill så skulle man kunna göra det samlat i en lista, så om du t.ex. skulle börja att skriva en kort sammanfattning om dig så kan jag sedan kopiera det inlägget och bara lägga till min text i samma inlägg, om du/ni förstår vad jag menar? Glad
    Jag menade sista månaden och vars alla är i processen :)
    Hinner knappt läsa och nästa gång man är inne så ska Sophie börja med ivf och det händer så mycket hos alla. 
  • Dalarna91

Jag kan börja xD 

Har mest sannolikt fått 4e missfall/ma. 
    Googlar ihjäl mig med vad det kan vara, utredning, orsak och behandling. Sen slog det mig, tänk om jag hade mens 17/12 och inte genombrottsblödning. Då skulle ultraljudet förra veckan vara kanske för tidigt. Så nu lever jag på hopp och försöker intala mig ett ma. 

• Dalarna91

Då har jag fått tid för uppföljning. Ultraljud på fredag. Hoppas på ett mirakel. 

• Dalarna91
    Sophiee92 skrev 2023-02-01 07:00:10 följande:
    Men åh vad spännande! Då håller vi alla tummar vi kan för dig. Hur mår du/hur känns det nu med symtom osv?
    Jag tror jag fortsatt har lite symtom kvar. Tex är väldigt trött, väldigt mild illamående och varit förstoppad xD 
    Brukar aldrig ha det problemet :p 
    Så klart gör det mer hopp och tänker att det kanske va för tidigt förra vecka med ultraljud. 
    Hur går det för dig? Måste vara så skönt att börja med sprutor snart!
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?