• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Semlan3
    hurtänktedunu skrev 2021-09-25 09:09:22 följande:

Imponerad att min man lyckats få till det 6 dagar i rad nu. Vet inte varför men börjar nästan känna mig desperat att bli gravid vissa stunder medan andra gånger så känns det inte alls viktigt. Gud vad kluven man är hela tiden. Är det någon som vet när äl kommer? Alltså är det äl när man får dom där sega flytningarna eller släpper ägget någon dag efter?

Håller med. Är så jobbigt att ha det där i huvudet hela tiden, att tänk om man missar äl. Vi har legat 3 dagar i rad nu. Mest för att jag varit extremt sugen nu när äl närmar sig. Har känningar i magen idag och enligt appen är äl idag (trodde fröst det var söndag). Brukar knappt kunna ligga när jag har ägglossning för har så ont. Tänker att vi ligger imorgon om jag får riktiga älsmärtor idag. Så svårt för förra månaden fick jag ju positivt ältest på kvällen efter att jag haft smärtor hela dagen. Sisy jag blev gravid låg vi en gång, dagen efter att jag hade haft ont. Så tror att jag ibland tänker fel och ligger mycket innan jag får ont men inte efteråt. Ägget lär väl släppa inom 48 h efter positivt ältest. Så tänker att vi ska försöka ligga lite mer efter att jag haft känningar. När ska du ha äl enligt beräkningarna? Brukar du känna av något?
  • hurtänktedunu
    Semlan3 skrev 2021-09-25 09:16:36 följande:

Håller med. Är så jobbigt att ha det där i huvudet hela tiden, att tänk om man missar äl. Vi har legat 3 dagar i rad nu. Mest för att jag varit extremt sugen nu när äl närmar sig. Har känningar i magen idag och enligt appen är äl idag (trodde fröst det var söndag). Brukar knappt kunna ligga när jag har ägglossning för har så ont. Tänker att vi ligger imorgon om jag får riktiga älsmärtor idag. Så svårt för förra månaden fick jag ju positivt ältest på kvällen efter att jag haft smärtor hela dagen. Sisy jag blev gravid låg vi en gång, dagen efter att jag hade haft ont. Så tror att jag ibland tänker fel och ligger mycket innan jag får ont men inte efteråt. Ägget lär väl släppa inom 48 h efter positivt ältest. Så tänker att vi ska försöka ligga lite mer efter att jag haft känningar. När ska du ha äl enligt beräkningarna? Brukar du känna av något?

Enligt appen ska jag ha äl idag. Jag brukar känna smärta. Dock har det blivit lite bättre med åren. Efter andra graviditeten hade jag galet ont vid äl men nu är det ändå hanterbart. Trodde också det var söndag först men verkar som idag då. Vart ju lite konstigt i och med missfallet. Men jag tror jag fått ordning på det nu. Vi får se. Och förhoppningsvis kommer inte mensen nästa månad. Men det återstår att se. Ja vi kommer nog köra på några dagar till. Lika bra att gardera sig. Helgen kör vi i alla fall och sen kanske tre fyra dagar till. Vill ju verkligen inte missa.
  • Willow89

Om jag INTE är gravid måste jag gå och kolla upp om jag är sjuk i nåt, fick just en värmevallning och kräktes från ingenstans när jag stod och diskade.

• Ollebollen
    Willow89 skrev 2021-09-25 10:46:43 följande:

Om jag INTE är gravid måste jag gå och kolla upp om jag är sjuk i nåt, fick just en värmevallning och kräktes från ingenstans när jag stod och diskade.

Men gud vad spännande även om det inte låter så trevligt! När har du tänkt testa??
  • Willow89
    Ollebollen skrev 2021-09-25 10:51:57 följande:

Men gud vad spännande även om det inte låter så trevligt! När har du tänkt testa??

Vet inte! Genom appen har jag räknat att min genomsnittscykel är 29 dagar lång, vilket skulle varit igår. Sen dag 1 den här cykeln tyckte dock appen att jag skulle ha BIM 27:e (?). Sen när ÄL blev så himla sen flyttade den fram till 29:e. Jag är bara på ÄL +11.

Vill typ prova direkt men jag har redan kissat 4 gånger sen jag gick upp!! Tror inte jag kan hålla mig i flera timmar, senaste dagarna har jag kissat 10-15 gånger minst.
  • Värphönan
    Ollebollen skrev 2021-09-25 09:13:17 följande:

Det jag blir förbryllad över är att jag redan 2 gånger denna cykeln fått positivt ÄL-test. Är på cykeldag 23. Vilken i sig kanske inte är konstigt att få ÄL då? Hittade ett inlägg från vulverine som kanske kan förklara nåt?

Ah då förstår jag mer. Trodde du va inne på en ny cykel :) är det de rosa cb du använt innan?

Det kan ju va att kroppen försökt med äl men inte lyckats. Positivt test är ju inget kvitto på att äl faktiskt skett. (Kanske stod i texten du bifogade också, den va för rörig för mig att läsa)
  • Ollebollen
    sigridgunnar skrev 2021-09-25 11:55:13 följande:

Kunde inte hålla mig så jag tog test redan idag beräknad bim 30/9 plussade!!!

Åååååh grattis!!!!!!!!
  • Willow89

Så kuuuul, blir så glad varje gång nån plussar här!! Grattis!
  • Ollebollen

Hade du några symptom? Gjorde ni något annorlunda? Såg att det var erat sjätte försök om jag inte läste fel. Såååå roligt man blir helt pirrig!!
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?