• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-05 08:45:08 följande:

Ja, den har stämt ganska exakt alla gånger utom senaste, då var instegade ägglossningen två eller tre dagar senare. Men därför jag tänker det är viktigt att täcka ett större område. Men frågan är, är det onödigt att ligga varje dag den helgen? Varannan kanske räcker? Ägglossningstester är ju väldigt bra på många sätt, men när det blir en besatthet så blir det inte bra. Jag blir stressad av att veta att jag måste hålla mig om jag vaknar för sent under natten för att kunna testa med morgonurin. Blir stressad om ägglossningen blir sen. Det skapar en onödig stress. Måste försöka lugna ner mig rejält nu.

Det är inte onödigt att ligga varje dag under helgen. Men det går fint att ligga varannan dag. Jag tänker köra varannan dag när jag är färdig med mf. För läste det är bäst för spermier men om det stämmer får vi se. Tror det har med kvalitén att göra.
  • Wave Mother
    Ja, den har stämt ganska exakt alla gånger utom senaste, då var instegade ägglossningen två eller tre dagar senare. Men därför jag tänker det är viktigt att täcka ett större område. Men frågan är, är det onödigt att ligga varje dag den helgen? Varannan kanske räcker? Ägglossningstester är ju väldigt bra på många sätt, men när det blir en besatthet så blir det inte bra. Jag blir stressad av att veta att jag måste hålla mig om jag vaknar för sent under natten för att kunna testa med morgonurin. Blir stressad om ägglossningen blir sen. Det skapar en onödig stress. Måste försöka lugna ner mig rejält nu.
    Tror du gör rätt beslut som avstår från stickorna när du blir stressad av dem, men tänkte bara säga att de har fungerat bra för mig ändå att få utslag osv, även om jag inte håller mig eller så. Det enda jag märkte är att de kan bli väldigt svaga om jag dricker jättemycket innan (alltså typ om jag dricker flera glas vatten eller koppar kaffe). I övrigt har jag fått utslag vid ÄL bara jag typ hållit mig ca en timme innan (har koll på det eftersom jag tagit flera tester varje dag just runt ÄL, och stegringen har alltid kommit ändå liksom).

Så OM du nån gång får lust att använda dem igen så kan det kanske vara till hjälp att veta att det inte måste vara helt perfekt för att fungera, så att du kan få sova på nätterna eller i alla fall får gå på toaletten om du vaknar sent. På de stickorna jag använde stod det dessutom att man skulle testa mellan 10.00 och 20.00 också, och då blir det ju inte morgonurin ändå.

Nåja. Som sagt tror jag ditt beslut att köra mer systematiskt med utan stickorna är smartare och bättre för relationen. Känner själv att den situationen där jag vet att jag har ÄL och ska försöka motivera oss till sex inte är så värst romantisk i alla fall. Det blir liksom bara frustrerande om jag eller min man inte är sugna just då, eller har jobb eller så. Den här gången hade jag jättetydlig ÄL + utslag på stickorna men vi hade båda för mycket jobb, så vi kunde ändå inte få till det de dagarna när det hade varit som bäst. 

Lycka till den här omgången; ditt upplägg ser fint ut tycker jag!  
  • Zandra35
    Bez skrev 2021-10-05 09:07:12 följande:

Stort Grattis till alla plus i tråden så kul!

Själv har man varit lite off efter mensen kom men nu är det äntligen äl vecka igen.

En fråga ni som kör med clearblue med blinkande gubbe, testat med äl tester och nc 4 cyklar och min cykel är väldigt regelbunden körde clearblue förra månaden och fick då blinkande gubbe 5 dagar innan fast. Den här gången fick jag blinkande först idag vilket blir 2 dagar innan om äl kommer samma som den gjort tidigare gånger. Brukar de skilja om man har regelbunden cykel eller är de induktion på att äl kommer komma några dagar senare den här månanden? Brukar man lixsom ha lika många blinkande gubbar inför eller är de helt olika månad till månad?

Jag kan ena månaden få fast gubbe direkt medan jag nästa månad får blinkande gubbe 5-10 dagar i sträck. Kroppen är ju rätt unik så min upplevelse är att det olika från månad till månad för de flesta.
  • knyttets

Det var någon annan i tråden som hade gjort en sammanfattning av tiden innan plus och tyckte det var en kul idé ifall det kan vara till stöd för någon.

Vi lyckades på tredje försöket. Ca 3 månader efter att jag slutat med p-piller. Lyckades under två cykler fånga stegring på ÄL-test. Har under senaste året förberett genom att motionera mycket, gå ner i vikt, lägga om matvanor. Har också bytt till ett mindre stressigt jobb. Ätit folsyra, magnesium, zink c- och d-vitamin under tiden vi försökt.

Vi hann inte ligga på själva ägglossningsdagen men två gånger dagen innan och en gång dagen efter. Så hade i princip gett upp hoppet och drack också några glas alkohol under helgen (ÄL på en fredag).

Tidiga symtom:

-stunder av illamående från ÄL+6 och framåt

-akne

-svullen mage, men framförallt svullet ansikte mest kring ögonen

-otroligt ömma bröst från ÄL+7 (BIM-7)

-trötthet som verkligen golvade mig från ÄL+7 och det ser ut att hålla i sig

-upplever att kroppsbehåring blivit mörkare

-anfåddhet

Gravtesten på morgonen BIM-4 (ÄL+10) otroligt svaga, men hade blivit jättemycket starkare till kvällen och då visade också digitala testet positivt.

• Ollebollen
    knyttets skrev 2021-10-05 12:32:55 följande:

Det var någon annan i tråden som hade gjort en sammanfattning av tiden innan plus och tyckte det var en kul idé ifall det kan vara till stöd för någon.

Vi lyckades på tredje försöket. Ca 3 månader efter att jag slutat med p-piller. Lyckades under två cykler fånga stegring på ÄL-test. Har under senaste året förberett genom att motionera mycket, gå ner i vikt, lägga om matvanor. Har också bytt till ett mindre stressigt jobb. Ätit folsyra, magnesium, zink c- och d-vitamin under tiden vi försökt.

Vi hann inte ligga på själva ägglossningsdagen men två gånger dagen innan och en gång dagen efter. Så hade i princip gett upp hoppet och drack också några glas alkohol under helgen (ÄL på en fredag).

Tidiga symtom:

-stunder av illamående från ÄL+6 och framåt

-akne

-svullen mage, men framförallt svullet ansikte mest kring ögonen

-otroligt ömma bröst från ÄL+7 (BIM-7)

-trötthet som verkligen golvade mig från ÄL+7 och det ser ut att hålla i sig

-upplever att kroppsbehåring blivit mörkare

-anfåddhet

Gravtesten på morgonen BIM-4 (ÄL+10) otroligt svaga, men hade blivit jättemycket starkare till kvällen och då visade också digitala testet positivt.

Åh vad spännande läsning! Testade du någonting tidigare än ÄL+ 10?
  • Willow89
    Det ska ju räcka med varannan, t o m var tredje dag, så om du känner att varje dag blir för intensivt, tror jag verkligen inte du behöver ligga så ofta!

Tycker det är jättebra att du försöker stressa ned för dig själv, det är ju verkligen alldeles för lätt att bli besatt av det här. Jag har vänner som vägrat köra ÄL-test alls och de har blivit gravida ändå. Men de legat hyfsat ofta under ca två veckor istället för jätteintensivt under några dagar! Vi måste hitta vad som känns bäst för oss utan att vi blir galna. 

Jag kommer nog bara köra ÄL-tester två-tre månader bara för att hamna mer rätt i appen, sen tänker jag sluta igen om jag inte blivit gravid. Tycker också de lätt tar över ens medvetande. Däremot står det inte på mina stickor att de ska tas med morgonurin, utan dagtid när man inte kissat på fyra timmar. Jag tog efter jobbet runt 18, funkade finfint!
  • Dalarna91

Fick svaret idag. Hcg ligger på 43. Så jävla skönt!! Ska ta ett nytt på fredag pga smärtorna i äggstocken förra veckan. Så nu ska jag börja med äl tester och hoppas dom är negativ så nästa gång det är positivt är det en riktig ägglossning.

• evelinagra1

Hej på er, i fredags fick jag positivt ägglossningstest och idag har jag en liten blödning det måste väl vara för tidigt för en nidblödning??

• knyttets
    Ollebollen skrev 2021-10-05 12:44:39 följande:

Åh vad spännande läsning! Testade du någonting tidigare än ÄL+ 10?

Jo! Testade från ÄL+8. Innan tydligt plus på kvällen ÄL+10 var strecken så svaga så det kunde lika gärna varit spökstreck, blev så chockad när det plötsligt kom ett plus och sedan ännu visade gravid på digitala. Morgonurinet ÄL+10 visade knappt något alls, bara en svag skugga.
  • Willow89
    evelinagra1 skrev 2021-10-05 15:37:54 följande:

Hej på er, i fredags fick jag positivt ägglossningstest och idag har jag en liten blödning det måste väl vara för tidigt för en nidblödning??

Hej! Jag har lärt mig att det tidigaste ägget kan fästa är +6 eller 7 dagar efter ÄL, så tyvärr tror jag det är för tidigt. Men spännande att följa!
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?