• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91
    evelinagra1 skrev 2021-10-03 19:49:55 följande:

Fick positivt äl test i fredags men har bara haft sex i tisdags och fredags så nu har jag super mycket ångest för att jag tror att det är för lite.. hade aldrig kunnat tro att det skulle vara såhär jobbigt att försöka skaffa barn..

Det ska nog hålla. Hade en vän dom hade vara sex en gång och fick barn. Men ja, de är väldigt jobbigt att skaffa barn..
  • Beckizen

Grattis alla som plussat! :)<3

Har inte varit superaktiv här på forumet, har har läst det mesta av vad alla skrivit och det värmer verkligen att alla är så hjälpsamma och kommer en tacksamhet att man har några att skriva till när man känner sig som ensammast i den här resan.

BIM på onsdag men tror att mensen kommer komma, har inga symptom alls. Däremot har jag känt med väldigt nere och låg på senaste tiden och vet inte vad det beror på. Hoppas att den känslan försvinner snart. Har börjat att nyttigare och bli mer hälsosammare, vilket är jobbigt när man ätit ganska onyttigt en längre tid :P

• evelinagra1
    Dalarna91 skrev 2021-10-03 20:42:10 följande:

Det ska nog hålla. Hade en vän dom hade vara sex en gång och fick barn. Men ja, de är väldigt jobbigt att skaffa barn..

Det ger mig lite hopp iallafall! Håller tummarna! Hur går det för dig?
  • Lövsångerska1991
    Kiwikiwi skrev 2021-10-03 09:58:52 följande:

Jag mår bra, tack :) jag förstår, tänker att du kanske inte behöver studera vidare. Om jag inte minns fel eller blandar ihop så är du lärare och jag har ett par vänner som tidigare arbetat inom läraryrket som idag arbetar inom rekrytering och administration.

Men som de se ser ut för dig nu så kanske en sjukskrivning skulle vara bäst för dig, då kanske du får orken att börja söka dig vidare också eller fundera på vad du vill.

Ja, det är mer att det är svårt att få fast anställning inom något som man inte har utbildat inom. Men förstås, inom administration inom skolan kanske jag kan få en fast anställning ganska direkt. Sen kanske det inte gör så mycket om det inte är fast, men vill ha ekonomisk trygghet just när min sambo och jag kommer stå gemensamt på min lägenhet och när vi väl får barn. Därför jag varit lite avvaktande.

Idag är jag hemma sjuk iaf, är väldigt förkyld. Var inte länge sen sist. Har läst att om man är stressad så får man sämre immunförsvar. Känns hemskt om det är pga det. Blir nojig att den stressen ska göra att det inte går att få till en graviditet. Nojan gör i sin tur mig ännu mer stressad, så blir en ond spiral. Men tänker att jag har ju ägglossning så då borde det kunna gå? Ska ju försöka ta det lugnt, men blir som att jag blir stressad av att försöka det när det inte riktigt går för att det är högt tempo på jobbet nu.

Idag kan jag iaf vila.
  • Semlan3
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-04 08:26:29 följande:

Ja, det är mer att det är svårt att få fast anställning inom något som man inte har utbildat inom. Men förstås, inom administration inom skolan kanske jag kan få en fast anställning ganska direkt. Sen kanske det inte gör så mycket om det inte är fast, men vill ha ekonomisk trygghet just när min sambo och jag kommer stå gemensamt på min lägenhet och när vi väl får barn. Därför jag varit lite avvaktande.

Idag är jag hemma sjuk iaf, är väldigt förkyld. Var inte länge sen sist. Har läst att om man är stressad så får man sämre immunförsvar. Känns hemskt om det är pga det. Blir nojig att den stressen ska göra att det inte går att få till en graviditet. Nojan gör i sin tur mig ännu mer stressad, så blir en ond spiral. Men tänker att jag har ju ägglossning så då borde det kunna gå? Ska ju försöka ta det lugnt, men blir som att jag blir stressad av att försöka det när det inte riktigt går för att det är högt tempo på jobbet nu.

Idag kan jag iaf vila.

Förstår dina tankar. Tog 9 månader för oss att få till första barnet, vilket räknas som normalt men man blir ju ändå stressad eftersom man undrar om det ska gå. Hade man vetat att man var garanterad en graviditet inom ett år hade det inte varit samma stress. Men försök ta det lugnt, är helt normalt att inte ha lyckats än. Mina två andra barn kom till utan ansträngning. Sista graviditeten som jag fick avbryta kom till på ett enda ligg den månaden.
  • Dalarna91
    evelinagra1 skrev 2021-10-03 21:29:01 följande:

Det ger mig lite hopp iallafall! Håller tummarna! Hur går det för dig?

Ska ta nya hcg blodprover idag. Så får svar i eftermiddagen. Är det kvar så tror jag måste in på kontroll. Men får veta mer senare. Men det är frustrerande då jag vill bara bli bra.
  • Willow89
    Beckizen skrev 2021-10-03 21:13:21 följande:

Grattis alla som plussat! :)<3

Har inte varit superaktiv här på forumet, har har läst det mesta av vad alla skrivit och det värmer verkligen att alla är så hjälpsamma och kommer en tacksamhet att man har några att skriva till när man känner sig som ensammast i den här resan.

BIM på onsdag men tror att mensen kommer komma, har inga symptom alls. Däremot har jag känt med väldigt nere och låg på senaste tiden och vet inte vad det beror på. Hoppas att den känslan försvinner snart. Har börjat att nyttigare och bli mer hälsosammare, vilket är jobbigt när man ätit ganska onyttigt en längre tid :P

Om det känns bättre, så är du inte ensam här om att känna så! Jag gör det i perioder, vissa månader värre än andra. Den här månaden är det helt okej. Försöker ta det lugnt och tänka att det ÄR faktiskt min tur en dag! Och din också!!
  • Wave Mother

Så kul att titta in här och se pluss, och alla fina diskussioner :)

Jag är på äl+6 idag, och tiden går sakta som sirap. Men min man och jag har varit på en liten weekendresa och träffat vänner och bott på hotell i helgen, så det har åtminstone varit lite ombyte.

Hoppas alla andra haft en bra start på veckan <3 

• Lövsångerska1991
    Semlan3 skrev 2021-10-04 08:33:23 följande:

Förstår dina tankar. Tog 9 månader för oss att få till första barnet, vilket räknas som normalt men man blir ju ändå stressad eftersom man undrar om det ska gå. Hade man vetat att man var garanterad en graviditet inom ett år hade det inte varit samma stress. Men försök ta det lugnt, är helt normalt att inte ha lyckats än. Mina två andra barn kom till utan ansträngning. Sista graviditeten som jag fick avbryta kom till på ett enda ligg den månaden.

Ja så är det ju, att hade man haft facit så hade man tagit det lugnt. Försöker tänka positivt nu. De flesta blir gravida inom ett år. De som inte blir det brukar kunna bli hjälpta av ivf. Det kommer säkert att gå bra. Stress verkar framför allt påverka om det gör så att ägglossningen uteblir och så har det ju inte blivit för mig. Ska försöka att ta hand om mig själv och stressa ner, istället för att stressa över att jag är stressad.
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-10-04 09:47:20 följande:

Ska ta nya hcg blodprover idag. Så får svar i eftermiddagen. Är det kvar så tror jag måste in på kontroll. Men får veta mer senare. Men det är frustrerande då jag vill bara bli bra.

Hoppas det ska ordna upp sig snart. <3
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?