Inlägg från: piiiggeliiin |Visa alla inlägg
  • piiiggeliiin

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

palettjunkie skrev 2021-11-01 14:09:16 följande:

Kanske dum fråga, men finns det fler sätt att tempa än NC? Funderar på att köpa men tycker det är rätt dyrt.

Du kan köpa en Basalkroppstermometer och sen använda fertilityfriend :) 
  • piiiggeliiin
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-01 19:39:52 följande:

Okej. Tror det här är mens ändå, men man vet förstås aldrig.

Har chattat med en barnmorska via en app, men fick inget vettigt svar, hon skrev väldigt otydligt och sen försvann hon. Dock läst på lite till och tycker inte att risken verkar så himla stor ändå. Någon i kedjan av människor som legat med de jag legat med borde ju känt symtom och testat sig och så borde jag fått hem ett brev. Och har jag haft det så verkar det ändå vara mindre än 5 procent som får äggledareinflammation, och av dem är det kanske hälften som inte märker det.

Skulle det nu vara så så får vi ju genomgå ivf, men får ta det då. Känner att jag inte hade kunnat göra något åt det just nu ändå, är jag skadad ligger det år tillbaka.

Vad jag förstått så får man ganska rikligt med flytningar som inte luktar vidare bra om man har fått någon slags komplikation efter klamydia.. tror inte du behöver oroa dig!
  • piiiggeliiin
    Zandra35 skrev 2021-11-02 18:30:09 följande:

Hej alla!

Jag blir inte klok på min kropp och hoppas någon här kan dela lite med sina erfarenheter. Jag slutade m p-piller för 1år sedan och började direkt med ÄL-stickor från CB. Blev ofta blinkande gubbe men slog aldrig över till fast. 8mån senare införskaffade jag en fertilitetsmonitor och på första cykeln fick jag maximal på ÄL - CD19 (har cykel på 32-33dgr). Och blev gravid! Tyvärr med tidigt MF v5. Återigen utebliven ägglossning månaderna efter. Nu slutade jag med koffein å började boosta med d-vitamin och vips så fick jag maximal tidigt igår morse till min STORA LYCKA. Men nu är jag väldigt osäker på om jag verkligen har ägglossat för jag har NOLL flytningar. Inte vattniga, äggvite utan ingenting. : ( då jag aldrig haft ägglossning så har jag liksom inget att jämföra med, alla vänner pratar om hur tydligt de känner av när de ägglossar och att det bara är att kolla av flytningarna. Har alla detta lr har någon erfarenhet av liknande? Kan tillägga att jag aldrig har pms så som värk, ömma bröst osv heller så kanske har detta nått samband...jag tempar sen 2mån också men än har jag inte fått en temp-ökning. Det står ju att ägglossningen sker 24-36h efter att äl-stickor ger utslag i form av fast gubbe typ? Brukar ni få flytningar inför äl eller snarare på tidpunkten då äl sker? Så tacksam för svar. Blev ju så glad när jag trodde jag äntligen hade ÄL.

Mitt tips är att du kollar på Vulverine (Jennys koos) webinar om östrogenbrist, tycker det låter som det vad gäller dina symtom och det är relativt enkelt att åtgärda :) 
  • piiiggeliiin
    Zandra35 skrev 2021-11-02 19:22:24 följande:
    Jag följer henne sen en tid tillbaka därav jag slutat med koffein och kör superdos av d-vitamin innan äl. Det verkar vara väldigt positivt för mig eftersom ägglossningstesterna ger utslag på ÄL as we speak : ) bara att jag inte vågar lita på dem iomed noll flytningar.
    Kul! :D Om du vill ha en kod så du kan köpa en månads prenumeration på ett av hennes paket för 50% så säg till. Det har hjälpt mig helt sjukt mycket, hade noll sekret och knappt någon temphöjning, nu har jag det efter att jag plöjt webenarierna. 
  • piiiggeliiin
    Bez skrev 2021-11-04 11:17:46 följande:

Hallå tråden en fråga om ägglossning .. Har en super punktlig cykel där mens och ÄL kommer samma dag varje månad.

Den här månaden kom mensen en dag tidigt men inget spec med de egentligen men NC tidig la min ÄL 2 dagar pga det. Tänkte att den nog ändå skulle komma som vanligt men tänkte att jag dubbelkollar med Älstickor.
    Nu är både det datumet som NC satte ut och min "vanliga" dag jag brukar få positivt äl test över och inte fått nått utslag på ÄL test (kör digitala) än ..

Kan de skilja sig och komma så några dagar senare? eller blidde de ingen ÄL den här månaden? Tillägga att jag började med D-vitamin den här månaden kan de påverka att ÄL blir senare än vanligt?

Jag vet bara att om man tar en D-vitamin boost så kan man tidigarelägga sin ägglossning :) 
  • piiiggeliiin
    Dalarna91 skrev 2021-11-04 17:04:09 följande:
    Är lite trög. Men menar du om man tar en D-vitamin boots så får man tidigare ägglossning? När tar man den då?

Har läst många tar boots strax innan ägglossning.
    nomina skrev 2021-11-04 17:08:48 följande:
    Jag undrar också...tex om man älskar när man testar positivt på äl-test ska man då ta dvitamin för att öka chanserna?

Låt oss säga att om man bara har en dag att älska, när ska man göra det för störst chanser?
    Vad jag förstått och så som jag gjort den här gången är att ta den när jag får positivt utslag. Skulle man ta det tidigare så får man bara vara uppmärksam på att ÄL kan komma tidigare :) 

• piiiggeliiin
    Sophiee92 skrev 2022-01-19 15:33:34 följande:

Känner mig så sjukt depp just nu :( BIM var beräknad nu på fredag (använder NC och temp så vet exakt min ÄL-dag) men så började jag blöda igår kväll redan och nu idag blöder jag MASSOR, så helt kört är det för mig denna månad... Förstår bara inte hur min lutealfas plötsligt kan kortas ner från 15 dagar till nu 12 dagar...? Är den inte alltid densamma? Kan något vara fel? 

Skulle så uppskatta några värmande och uppmuntrande ord från någon... <3

Lutealfasen ska ju i regel vara samma men kan bli sakta längre/kortare beroende av hur man lever just nu. Men du har fortfarande normal längd och tycker inte du ska oroa dig.

En tanke som slog mig är att det kanske var ett tidigt missfall? Har iallfall skrivit ett meddelande till dig :) 
  • piiiggeliiin
    Dalarna91 skrev 2022-01-22 08:03:25 följande:
    Har ingen aning när man brukar få PMS. Jag brukar aldrig riktigt få det. Jag känner mig så inte dum, men lite bakom flötet som aldrig har tänkt på hur min kropp är. Jag visste tex inte om att man när i cyklusen man hade ägglossning och allt sånt. Så jag lärar mig nu. 
    Hade inte heller någon aning om nått innan vi började tänka på att skaffa barn.. tex så trodde jag förut att det var något fel på mig när jag fick fertilt sekret ???? att tillägga är att jag inte hade det så ofta så när det kom så kändes det väldigt fel..
  • piiiggeliiin
    Pinkfloweer skrev 2022-01-22 11:30:20 följande:

Finns det överhuvudtaget någon här i tråden med eventuellt så tidig pms efter ägglossning ? Känner mig orolig om nåt är fel om det inte hör till vanligheten , eller om man kan få ömma bröst tidigt av progesteronet som ökar denna period mellan ägglossning och mens ?? Nån som vet ? 

Har du ont på sidorna av brösten eller överallt? Vad jag läst så kan progesteronet göra att man kan bli öm på sidorna och om man är östrogendominant så gör hela bröstet ont. 

Sen ser jag att andra redan svarat samma men att få PMS tidigare är ju även ett vanligt graviditetssymptom. Jag har haft som molande verk sedan ÄL och idag på ÄL 8 så är verken som den brukar kunna vara samma dag som mensen ska komma. Vet ju inte varför jag fått så nu men brukar aldrig få så.
  • piiiggeliiin
    Pinkfloweer skrev 2022-01-22 11:51:39 följande:
    Det är mer runt hela, båda sidorna och undersidorna av brösten som ömmar ...Så då antar jag att jag är östrogendominant? :/ känns ju värdelöst å bli gravid då, ska väl vara progesteron som dominerar efter ägglossning för att ens lyckas bli gravid överhuvudtaget?? Ja har nästan ingen molvärk alls å eftersom ja fick mens förra gången efter ömma bröst 5 dagar efter ägglossning så känner ja mig verkligen såå nere nu för då är det ju samma sak å om man är östrogendominant kan man ju inte ens bli gravid? :( 
    Jag vet faktiskt inte hur det påverkar ifall man har svårare att blo gravid eller inte men det tror jag inte du ska oroa dig för. Der är väl mer att man många gånger får lite mer PMS.

Sen tror jag faktiskt att det är att man ska ha ont mer upptill och rakt på för att det ska vara ett klassiskt östrogendominant tecken.

Jag håller tummarna att det är tecken på graviditet :D 
  • piiiggeliiin
    Dalarna91 skrev 2022-01-22 13:05:14 följande:

Piggelin; kan inte citera. Men jag har inte heller något sekret. De ändå är när jag torkar mig är det typ extra blött men kan inte göra någon som bro. Utan de är som klister. Så jag är rädd att när jag är fertil så är mitt sekret för segt så kan inte bli gravid pga det. 

Men du har ju blivit gravid tidigare så tycker du ska vara trygg i att din kropp fungerar! <3 

• piiiggeliiin
    evelinagra1 skrev 2022-01-23 09:05:37 följande:

Någon som är bra på tempkurvor? kan jag verkligen haft ägglossning igår? 

Om tempen går upp och håller sig över medellinjen i tre dagar så kan NC bekräfta ÄL, just nu är det svårt att se. Tar du tempen samma tid varje dag? 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?