• Sophiee92

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Rewner håller alla tummar jag kan och hoppas innerligt att det är er tur denna gång <3

Jag kanske inte är så aktiv här närmsta dagarna, behövt landa i att mitt försök-nr-12 inte lyckades och fästa tankarna på lite annat än barn. Jobbat otroligt mycket vilket hjälpt och nu har jag och mannen en helg bara vi två (annars bor mitt bonusbarn här med oss) så vi ska verkligen ta vara på dom här dagarna och bara vara och mysa med varann.

Ang att testa något nytt så har jag helt givit upp att varken inositol, rosenrot eller att avstå alkohol ska göra någon skillnad så denna månad kör jag mer vin och massa god mat dieten hehe... Vi har även bokat tid för att slutföra vår fertilitetsutredning så mannen ska lämna ett spermaprov i slutet på månaden.

Kram till alla er fina människor <3

• Sophiee92

Några dagar sen jag skrev här, varit väldigt skönt att fokusera på annat ett tag, känner mig iaf lugnare nu än på väldigt länge men saknar att prata med er förstås.
    Fyklövern, när beräknar du din ÄL? Ska bli så spännande att följa dig nu när du får börja försöka igen.
    LJM och Dalarna, tror vi kommer matcha vår ÄL samtidigt denna månad igen, jag har nämligen börjat få blinkande gubbe och beräknar att den blir fast i början på nästa vecka. Hoppas så så mycket för oss alla denna gång!

• Sophiee92
    Fyrklöverns skrev 2022-09-19 16:00:22 följande:

Typiskt Dalarna, har också för mig att det ofta varit något vid din äl. Men kör på nu, så roligt om det tar sig med förkylningen haha! 

Jag har aldrig varit lyckligare över att se att jag fått mens som idag! Det känns som startskottet på att vi kan köra igång igen :D CD1 alltså, och potentiellt graviditetsdag 1 om vi har riktig tur. Jag ska rida på den här hoppfulla vågen nu så länge det håller i sig :) Heja oss alla nu! <3

Heja! <3
  • Sophiee92
    LJM91 skrev 2022-09-20 17:54:12 följande:

Kolla in detta mesiga strecket då, tror aldrig jag har haft såhär svaga streck någonsin även när jag inte har ägglossat tidigare. Skumt att det har ändrats, tänker om det har med letrozolen att göra. Börjar känna lite stress över att det inte verkar hända något med ägglossningen än.. :(
    Känner verkligen med dig LJM :( så fruktansvärt tröttsamt och stressigt det måste kännas... Kan bara försöka trösta med att mina test brukar bli nästan blanka 2 dagar innan positivt konstigt nog, så behöver inte betyda att ÄL är långt borta!
  • Sophiee92
    Grodan11 skrev 2022-09-20 20:24:06 följande:

Hej tjejer! Vill bara hoppa in o förhoppningsvis ge lite hopp åt er! För mig tog det ett år att bli gravid med första barnet där vi efter ca 10 månader där jag haft ca 10-11 dagars lutealfas insåg att jag hade progesteronbrist (tog såna blodprovstest man kan beställa på nätet o gå o ta på sjukhus) så då beställde vi hem progesteronkräm som jag smorde med mellan ÄL och mens. Första cykeln ökade lutealfasen till 13 dagar o nästa blev jag gravid. I samma veva hade vi just startat en utredning så kan ju bero på att ?stressen släppte? men eftersom lutealfasen ökade med krämen tror jag mer på den. 

Nu med andra graviditeten tänkte vi att det nog tar lång tid igen men hoppades att det ändå skulle gå lite snabbare eftersom vi ändå visste att vi kunde köpa hem progesteronkräm o att den förhoppningsvis skulle hjälpa. Tyvärr hade den vi köpte sist slutat säljas under åren som gått och den vi fick tag i istället hjälpte mig inte. Efter nästan ett års försök utan resultat (möjligtvis någon kemisk graviditet) så påbörjade vi en utredning igen. De tyckte inte att mina progesteronnivåer var off men ville att jag skulle börja med letrozol för att få äl tidigare i cykeln (fick på dag 22-26). Fick börja med en halv tablett i första cykeln då jag ändå har egen ägglossning men den cykeln blev helt fail och jag fick inte ägglossning alls. Nästa cykel fick jag därför dubbel dos och fick ägglossning redan på cd 16 (två mogna ägg) som slutade i graviditeten jag nu är mitt uppe i (v18 nu). 

Hoppas ni inte tar illa vid er att jag hoppar in här med min historia, vet att det är svårt att ta till sig andras solskenshistorier när man är mitt i vad som känns som evighets-försökande.  

Tack för att du ville dela din solskenshistoria med oss, den ger hopp. Tyvärr i mitt fall så hittar man ingenting avvikande (dock ej gjort spermatest än) så i värsta fall finns det ingenting att ta till så att säga. Hade faktiskt hoppats på att dom hittat någonting som kunde varit orsaken. Vet du eller någon annan om man kan ha progresteronbrist utan att ha kortare lutealfas?
  • Sophiee92

Ja men visst ser det lite starkare ut idag LJM. Hoppas du får en snabb stegring nu!

Jag fick fast glad gubbe igår och vi kör varann dag detta försök

• Sophiee92
    Fyrklöverns skrev 2022-09-21 09:04:41 följande:
    Grymt! Kör på!
    Tempar du nu för att bekräfta äl? Vilken CD är du på?

Jag är inte så insatt så jag vet inte om man kan ha progesteronbrist utan kortare lutealfas, har också undrat det. 
    Tack! Jag funderar på att skippa tempen för att bekräfta ÄL, blir mest stressad. Är idag på CD 17 så ÄL kom lite senare än den gjort senaste månaderna, hoppas det är ett gott tecken.

Nej har aldrig hört om det innan heller men vore ju en dröm om det va så att man kunde bli hjälpt av progesteronkräm eller dylik ändå! Kanske dum fråga för minns inte om du redan skrivit detta men provade du något nytt när du plötsligt började plussa?
  • Sophiee92
    Fyrklöverns skrev 2022-09-21 11:19:06 följande:

Helt förståeligt! Kommer ändå inte ändra någonting :)
    Hoppas det är en stark ägglossning! 

Hmm jag tror det enda var att vi började ha sex varannan dag istället, så lite mer sällan. Andra gången sexade vi dock 3 dagar i rad runt äl, och bara en gång någon dag innan. Så ändå minskad frekvens skulle jag säga. Min man tror också att han har lärt sig pricka bättre säger han för han började trycka in den långt när han kom hahaha! Jag tycker att det är trams men man vet aldrig 😂

Tusen tack! Hoppa verkligen det jag med!

Hmm låter kul att han skulle ha börjat pricka bättre :D men varför inte! Gör ni något speciellt detta försök?

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?