• LJM91

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Sophie!! Testa nu :D hejar på dig!

Åh Rewner, låter hoppfullt! Ska du testa imorgon eller invänta att mensen inte dyker upp?

• LJM91

Åh vad tråkigt att mensen kom Sophie :( hur känns det?

Jättevälkommen till tråden Vickan, visst är du med i Letrozol-tråden också?

• LJM91

Åh vad underbart Rewner, stort stort grattis!! Gjorde du något särskilt denna månaden? Har du haft några symtom förutom molvärken du kände? Så nyfiken på allt <3

Vad skönt att ägglossningen bekräftades nu Dalarna! Men tråkigt att den blev rekordsen, vet ju tyvärr allt för väl hur det känns :( håller tummarna för att nästa blir normal igen om du inte plussar!

Vickan, ja det stämmer att jag ägglossade på CD25 den här gången, har oregelbunden cykel och väldigt sen ägglossning (allt från CD25 till CD59 har förekommit det senaste året) så har förmodligen PCO/PCOS. Är det kanske i en sådan tråd jag har sett dig innan?

Fyrklöverns, vad skönt att du också fick ägglossningen bekräftad. Jag brukar inte få tempstegring innan ägglossningen, men kanske någon annan som känner igen det?

• LJM91

Vickan, ja CD25 är det tidigaste jag har ägglossat på hela detta året så det är absolut en förbättring. Sen räknas det nog fortfarande som sen ägglossning, så hoppas på ännu tidigare nästa månad. Har tagit min första kur letrozol denna månaden och kommer ta dubbel dos nästa.

Hur hög brukar din temp vara efter ägglossning? Jag tycker det ser ut som att du kan ha ägglossat den 30e eller 1a, dippen den 3e kan vara en fallback rise (vet inte om det finns en svensk term..) då progesteronet blir tillbakaknuffat av östrogenet sådär precis efter ägglossningen vilket skapar en dipp i tempen. Därefter har ju din temp varit något högre än de tidigare. Vad är det för app du använder?

• LJM91

Dalarna, har du funderat över att göra en sådan provtagning som jag gjorde via werlabs? Där de kollar alla möjliga värden som kan påverka fertiliteten. Man kan ta progesteronprov där också, då ska det tas i mitten av lutealfasen. Kanske kan vara skönt att få bekräftat om det är lågt progesteron som ställer till det? Letrozolen verkade ju ändå ha någon effekt på mig eftersom jag fick tidigaste ägglossningen på hela året, hade absolut inga biverkningar heller så kan inte säga något negativt om tabletterna alls. Fick också jättemycket fertilt sekret. Vet dock inte om jag hade vågat ta tabletterna utan att få dem utskrivna till mig själv av läkare, har förstått i en annan tråd att man egentligen ska kontrolleras med ultraljud när man är under behandling med letrozol för att man ska se hur äggblåsorna växer. Det finns en risk att många äggblåsor mognar samtidigt vilket då get risk för att bli gravid med många bebisar vilket inte är riskfritt direkt. Risken för att släppa flera ägg är dock låg och jag antar att min gynekolog inte bedömde att det fanns någon sådan risk för mig eftersom jag inte går på ultraljud. Finns det någon privat gynekolog i närheten som du kan testa att be om recept från?

• LJM91
    Dalarna91 skrev 2022-10-08 16:11:15 följande:

Ljm; kanske ska avvakta då. Känner man börjar bli lite desperat xD

Jag förstår dig, innan jag fick receptet så googlade jag på sätt att få tag på letrozol receptfritt xD men fegade ur när jag insåg att det är typ svarta marknaden som gäller isåfall.. hade jag varit i dina skor hade jag ändå ringt och rådfrågat en gynekolog, kanske de tycker att letrozol är ett bra alternativ för dig också :)

Idag känner jag mig så uppgiven. Längtan efter att få plussa har gjort fysiskt ont de senaste dagarna, har känt som magknip från och till och kan knappt tänka på något annat. Jag och sambon har varit på shoppingtur idag och jag kan såklart inte låta bli att kika på barngrejer, fick syn på de sötaste små gummistövlarna någonsin och efter att sötchocken lagt sig så knöt det sig i magen. Undrar om det någonsin ska bli vår tur :(
  • LJM91
    Dalarna91 skrev 2022-10-08 16:31:47 följande:
    Hade en så tidigare i veckan. Känns som alla blir gravida nu. Men jag tror och hoppas att det är våran tur snart. Letrozol hade god effekt på dig :) 
    Så jag tror vi måste vara nykter till nyår, allihopa. 
    Drömmen hade varit att fira nyår tillsammans och bara skratta åt alla knep och försök vi har gjort. 
    Tycker också det känns som att alla blir gravida. Har en nära vän som jag vet kommer börja försöka efter nyår och även om jag försöker att inte jämföra och stressa så skulle det kännas så himla tungt om hon plussar direkt. Samtidigt som jag såklart inte vill att hon ska tvingas längta och vänta så länge som jag.. Klurigt det där.

Älskar tanken på en nykter nyår utan minsta lilla fundering på ägglossningstest och tempkurvor <3
  • LJM91

Nu slutar jag tempa för denna cykeln, såhär ser kurvan ut fram tills idag. Hoppas att en temppaus kan göra att jag kan tänka på lite annat under kommande veckan.. BIM på lördag eller söndag.
  • LJM91

Jag känner inget speciellt, kanske början på lite svag molvärk. Försöker att inte känna efter så mycket men det är ju typ omöjligt :P i helgen inbillade jag mig att jag kunde känna att livmodern stretchade och grejade men det var säkert bara inbillning och önsketänkande.

Dalarna, visst fick ni till det några dagar innan ägglossningen? Chansen behöver ju inte vara noll <3

• LJM91

Det här med att inte känna efter och leta symtom går sådär för min del :P klämmer på brösten typ varannan timme för att kolla om de ömmar och vid varje liten molning i magen stannar jag upp och känner efter. Försöker hitta minsta lilla tecken på att något skiljer sig från de vanliga symtomen såhär några dagar innan mens. Dock vet jag ju att det är lönlöst att förlita sig på tecken innan BIM då det för min del ändå är olika varje cykel.. Ska nog testa på fredag när jag kommer hem från jobbet, då kommer jag vara på ÄL+14 så det borde visa något om det har tagit sig. Om inte så är jag i alla fall beredd på att mensen kommer dyka upp under helgen.

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?