Håller tummarna Dalarna, har du tagit något mer test idag?
elin1989 skrev 2022-12-03 11:48:12 följande:
Alltså om jag har förstått det så handlar det mycket om symptom. Oregelbunden mens, kort lutealfas, mycket spottings innan mensen, spottings under tidig graviditet. Ofta hör det ihop med andra hormonrubbningar, som PCOS, underaktiv sköldkörtel, eller om kortisol eller prolaktinnivåerna är för höga. Och om man inte har några av de här problemen eller symptomen så är det inte så troligt att det är några problem med progrestronproduktionen.
Jag tog progesteronsuppar mellan vecka 6 och 12 den här graviditeten. Jag tror inte att det är några fel på mina nivåer, och de kollade heller aldrig. Men på mitt ultraljud i vecka 5+5 så kunde hon se ett hematom i livmodern (som dock aldrig blödde) och teorin var att progesteronet skulle hjälpa till att "re-absorbera" hematomet. Vet inte om det funkade men har inte haft några blödningar iaf och de har inte nämnt hematomet mer sen dess.
De enda som jag vet har testat progesteron mer än för att bekräfta ägglossning är under fertilitetsbehandling, men jag vet inte tillräckligt mycket om det för att säga hur rutinerna ser ut där!
Oregelbunden mens har jag ju när jag inte går på letrozol, förmodligen även PCO/PCOS. Har ibland spottings någon dag innan mensen, men har lutealfas på 15 dagar så den är ju relativt lång. Tror jag tar provet ändå, kanske mest för att känna att då har jag tagit alla prover jag kan :P tack så mycket för att du delar med dig!