Hur jämställt är Sverige?
Motivera gärna
Motivera gärna
Och med det vill jag komma fram till att både män, kvinnor och barn har att vinna på ökad jämställdhet.
Du som man har tyvärr ingen rätt att tala om vad som är ett problem eller inte för kvinnor.
Det du skriver om fri utbildning, lagar osv har inget med saken att göra.
Dessutom kan man lägga till sexism förutom diskriminering. Och kvinnors utsatthet för mäns våld t ex. Det finns en hel del problem kring jämställdheten i det här landet.Ja, så är det.
Din jämställdheten gäller ju inte bara mellan kön men även det så det blir ju flera variabler. Jag tror dessutom klassammansättningen i hemmen och på arbetsplats avgör hur upplevelsen ser ut också. Par där båda är från medelklass och det ser lika dant ut på jobbet så upplever man det nog mer jämställt än om det är blandat.
Nu får du ta till dig faktan här för att kunna ha en saklig diskussion - jag länkar dig artiklar baserat på forskning kring strukturer. Forskning må inte alltid vara en konstant sanning, men det är ett bra verktyg för att guida en människa till "varför".
Exempelvis kring att män dör före kvinnor - det är FAKTA att män äter mer kött än kvinnor. Det är också FAKTA att män dör i större utsträckning av hjärt och kärlsjukdomar. Med massa andra faktorer lägger man ihop att detta är ett möjligt samband till VARFÖR män dör före kvinnor.
Du kanske ska ta av dig den där gigantiska offerkoftan du stickat till dig själv, och se världen för vad den är! Läs det jag länkade istället och utbilda dig. Män må också ha det tufft i världen, men det är på grund av patriarkatet, dvs ett samhälle skapat och styrt av män, inte kvinnor!
Svarade nr 3. Vi är ju mycket mer jämställda än många andra länder, men det klart att det fortfarande finns saker som behöver förbättras även i Sverige. I vissa miljöer, t ex där hedersförtryck förekommer, är det nog snarare 2.
1 är Afghanistan, 2 en del svenska förorter, 3 övriga Sverige. 4 och 5 existerar knappt, någonstans i världen.
Man ska ju nämna att med den religösa invandringen och vad den står för när det gäller jämställdhet så går vi ju inte framår direkt.
Jag röstade på alternativ 3, men om jag ska nyansera mig så tycker jag vi ligger mellan 3 och 4.