• Stolt Farsa

Hur jämställt är Sverige?

Motivera gärna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?
  • Jemp

Och med det vill jag komma fram till att både män, kvinnor och barn har att vinna på ökad jämställdhet.

• Anonym (Hycklare)
    Anonym (E) skrev 2021-08-19 19:52:17 följande:

Du som man har tyvärr ingen rätt att tala om vad som är ett problem eller inte för kvinnor.

Det du skriver om fri utbildning, lagar osv har inget med saken att göra.

Dessutom kan man lägga till sexism förutom diskriminering. Och kvinnors utsatthet för mäns våld t ex. Det finns en hel del problem kring jämställdheten i det här landet.Ja, så är det.

Du ser inte vilken hycklare du är? Beklagar sig över sexism samtidigt som Du anser att någon på grund av sin könstillhörighet inte har rätt att framföra sin uppfattning i en viss fråga.

Tar man din logik till dess spets så får de flesta inte ha någon synpunkt om något, då man alltid kommer stå utanför fler grupper än vad man tillhör.
  • Stolt Farsa
    Missermajser skrev 2021-08-20 08:11:09 följande:

Din jämställdheten gäller ju inte bara mellan kön men även det så det blir ju flera variabler. Jag tror dessutom klassammansättningen i hemmen och på arbetsplats avgör hur upplevelsen ser ut också. Par där båda är från medelklass och det ser lika dant ut på jobbet så upplever man det nog mer jämställt än om det är blandat.

Jämställdhet handlar ju om kön. Jämlikhet kan vara något annat, ex jämlikhet mellan äldre och unga, arbetare och pensionärer, etc.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hycklare) skrev 2021-08-20 12:07:05 följande:
    Du ser inte vilken hycklare du är? Beklagar sig över sexism samtidigt som Du anser att någon på grund av sin könstillhörighet inte har rätt att framföra sin uppfattning i en viss fråga.

Tar man din logik till dess spets så får de flesta inte ha någon synpunkt om något, då man alltid kommer stå utanför fler grupper än vad man tillhör.
    Det är inte hyckleri, det är sanningen. Män ska inte uttala sig om vad kvinnor upplever, så enkelt är det bara.
  • Anonym (Av)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-20 09:52:24 följande:

Nu får du ta till dig faktan här för att kunna ha en saklig diskussion - jag länkar dig artiklar baserat på forskning kring strukturer. Forskning må inte alltid vara en konstant sanning, men det är ett bra verktyg för att guida en människa till "varför".

Exempelvis kring att män dör före kvinnor - det är FAKTA att män äter mer kött än kvinnor. Det är också FAKTA att män dör i större utsträckning av hjärt och kärlsjukdomar. Med massa andra faktorer lägger man ihop att detta är ett möjligt samband till VARFÖR män dör före kvinnor.

Du kanske ska ta av dig den där gigantiska offerkoftan du stickat till dig själv, och se världen för vad den är! Läs det jag länkade istället och utbilda dig. Män må också ha det tufft i världen, men det är på grund av patriarkatet, dvs ett samhälle skapat och styrt av män, inte kvinnor!

Jag ville faktiskt bara uppmärksamma att det finns alltid andra sidor av myntet. Allt är inte svart eller vitt. Att allt det du ser som manligt privilegium inte alltid är ett privilegium.

Man kan säga att män väljer att sitta i fängelse genom att begå brott. Men man kan också säga att kvinnor väljer att hamna efter rent lönemässigt för att de väljer att kuckilura med 4 år äldre män i genomsnitt vilket gör att när de ska vara barnlediga så ligger mannen 4 år före i karriären och av ekonomiska skäl måste mamman vara hemma. Den löneskillnaden består sedan.

Men sen finns ytterligare nyanser och sidor av detta som vi kan diskutera i evighet.
  • Anonym (hehe)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-20 04:15:33 följande:
    Gillar att kvinnor har typ ETT område där de ges utrymme att styra mer än mannen dvs vara mammaledig och amma - och snubbar bah "gud vad TASKIGT att ni kvinnor prioriteras av bebisen ni burit i 9 månader :("
    Klockren Skrattande

Sen ts.. det beror väl på vilka man jämför med? Jämför man med Afghanistan så har vi det jäkligt bra, men jämfört med hur det borde vara med ett helt jämlikt samhälle så är vi knappast där än, man skiljer på kön, på ålder, på inkomst, på boende, på utseende osv osv osv
  • Anonym (tvillingmamma)

Svarade nr 3. Vi är ju mycket mer jämställda än många andra länder, men det klart att det fortfarande finns saker som behöver förbättras även i Sverige. I vissa miljöer, t ex där hedersförtryck förekommer, är det nog snarare 2.

• fornminne

1 är Afghanistan, 2 en del svenska förorter, 3 övriga Sverige. 4 och 5 existerar knappt, någonstans i världen.

• Anonym (tragiskt)

Man ska ju nämna att med den religösa invandringen och vad den står för när det gäller jämställdhet så går vi ju inte framår direkt.

• Tom Araya

Jag röstade på alternativ 3, men om jag ska nyansera mig så tycker jag vi ligger mellan 3 och 4.

Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?