• Shofalerittan

Sambo stör sig på ”stökigt” barn

Vår 2 åriga son har massor av leksaker, vi lade märke till att det blev alldeles för mycket för honom att hantera så vi lägger undan lite och låter honom ha vissa och sen byter leksaker med jämna mellanrum. Han har ca 5-6 leksaker framme åt gången och dessa hamnar givetvis i sängen, soffan, golvet, köket osv osv. Precis som hos alla barnfamiljer. Pappan stör sig orimlig mycket på detta och har börjat lägga undan alla leksaker som ligger ?fel? vilket resulterar i att barnet har typ 1-2 leksaker att leka med.

Jag tycker det är ett elakt beteende, lite stök är någonting man får räkna med när man har barn och bor med andra. Det här är vår sons hem lika mycket som någon annans och hans saker ska oxå få ta plats i hemmet.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Sambo stör sig på ”stökigt” barn
  • Drottningen1970

Alltså så små barn leker inte ensamma på sitt rum. Inte heller leker de med en sak i taget. De ska ha flera saker samtidigt för att stimuleras och för att kunna utforska och experimentera.

Vad händer om jag sätter leksakstelefonen uppe på brandbilen, eller om jag begraver dockan i klossarna etc. Känns som om det saknas lite basal kunskap hos puckopappan.

Och att han dessutom stuvar undan leksakerna på ett irriterat sätt så att barnet blir ledsen är en rejäl varningsklocka för mig. Normala föräldrar vill inte göra sina barn ledsna eller skapa otrygga och hämmade barn.

Jag hoppas att du TS inte stillatigande bara accepterar detta, utan sätter stopp oavsett vad karln säger.

• Egon den stora

Ett så litet barn förstår ju inte en sådan sak. Om det ligger ivägen så får man flytta in det på rummet. Inte bara ta bort det..

• Anonym (Py)
    Shofalerittan skrev 2021-09-29 18:39:56 följande:

Precis, jag var otydlig. Han lägger in leksakerna i förrådet som barnet inte har möjlighet att komma in i. Inte ens lite diskret, utan framför hans ögon så att sonen blir ledsen.

Oj. Alltså det där låter inte alls bra.

Har ni möjlighet till barnvakt? I så fall tycker jag att du och han tillsammans ska gå en föräldrautbildning (finns på kommunen). Du verkar inte vara i behov av den, men det är bra att gå båda så att ni kan diskutera den.

Har ni inte barnvakt finns i flera kommuner nätbaserade föräldrakurser.

Din man har uppenbarligen ingen koll alls på hur barn fungerar. Han behöver få information innan något går fel.

Vet du hur hans barndom var? Folk som blivit hårt/kallt uppfostrade kan ha svårt att själva bli inkännande föräldrar. Hade han det tufft kan det också bli ett hårt slag att behöva inse att det var så. Då kan han behöva stöd i det.
  • Anonym (Mamma)

Herregud, ett barn som bara har 5-6 leksaker, är ni på riktigt?! Och sen tas det undan så han har ännu färre?! Pappan är totalt överspänd dessutom, det där måste ju räknas på gränsen till vanvård att förneka sitt barn att leka normalt. Läs barnkonventionen!! Den är numera lag i Sverige!

• Anonym (Mamma)

Herregud, ett barn som bara har 5-6 leksaker, är ni på riktigt?! Och sen tas det undan så han har ännu färre?! Pappan är totalt överspänd dessutom, det där måste ju räknas på gränsen till vanvård att förneka sitt barn att leka normalt. Läs barnkonventionen!! Den är numera lag i Sverige!

• Shofalerittan
    Anonym (Betty) skrev 2021-09-29 18:56:19 följande:

Varför städar han bort leksakerna istället för att städa tillbaka dem in i tvååringens rum? Städa och plocka, ja det är typ det livet går it på sne man fick barn. Vill man inte ha saker på fel ställe så skaffar man inte barn. Äldre barn kan man säga åt att städa själva men kan tycker alltså att man ska klara det när man är 2?

Frågade honom det tidigare o han svarade att sonen bara tar fram dom igen, suck.
  • Drottningen1970
    Shofalerittan skrev 2021-09-29 20:32:37 följande:

Frågade honom det tidigare o han svarade att sonen bara tar fram dom igen, suck.

Eh? ja. För att barnet vill och behöver leka.

Accepterar du detta eller gör du nåt åt saken?
  • Drottningen1970
    Shofalerittan skrev 2021-09-29 20:32:37 följande:

Eh? ja. För att barnet vill och behöver leka.

Accepterar du detta eller gör du nåt åt saken?
  • Shofalerittan
    Drottningen1970 skrev 2021-09-29 19:33:51 följande:

Alltså så små barn leker inte ensamma på sitt rum. Inte heller leker de med en sak i taget. De ska ha flera saker samtidigt för att stimuleras och för att kunna utforska och experimentera.

Vad händer om jag sätter leksakstelefonen uppe på brandbilen, eller om jag begraver dockan i klossarna etc. Känns som om det saknas lite basal kunskap hos puckopappan.

Och att han dessutom stuvar undan leksakerna på ett irriterat sätt så att barnet blir ledsen är en rejäl varningsklocka för mig. Normala föräldrar vill inte göra sina barn ledsna eller skapa otrygga och hämmade barn.

Jag hoppas att du TS inte stillatigande bara accepterar detta, utan sätter stopp oavsett vad karln säger.

Både jag och hans föräldrar har pratat med honom om det här flera gånger. Vill inte skapa en scen över det i stundens hetta framför sonen, men han lyssnar liksom inte. Om jag plockar fram sakerna igen så ställer han undan dom liksom:/
  • Shofalerittan
    Anonym (Py) skrev 2021-09-29 20:10:17 följande:

Oj. Alltså det där låter inte alls bra.

Har ni möjlighet till barnvakt? I så fall tycker jag att du och han tillsammans ska gå en föräldrautbildning (finns på kommunen). Du verkar inte vara i behov av den, men det är bra att gå båda så att ni kan diskutera den.

Har ni inte barnvakt finns i flera kommuner nätbaserade föräldrakurser.

Din man har uppenbarligen ingen koll alls på hur barn fungerar. Han behöver få information innan något går fel.

Vet du hur hans barndom var? Folk som blivit hårt/kallt uppfostrade kan ha svårt att själva bli inkännande föräldrar. Hade han det tufft kan det också bli ett hårt slag att behöva inse att det var så. Då kan han behöva stöd i det.

Han var ett otroligt bortskämt ensambarn. Fick allt han pekade på, när han ville oavsett vad. Känns ibland som att han enbart gör vissa grejer för att motsätta sig sin egen uppfostran. Har tagit upp familjeterapi och diverse kurser flera ggr eftersom vi har flera problem en enbart de här. Men han påstår att han är nöjd med vår relation, familj och uppfostran så det behövs inte i hans ögon:/
Svar på tråden Sambo stör sig på ”stökigt” barn