Inlägg från: Finlandssvensk |Visa alla inlägg
  • Finlandssvensk

Hur tänker ni angående adventskalender?

Hej!

Har en 4 åring och en 2 åring. Ifjol köpte jag Paw patrol adventskalender till 4 åringen. Bara en massa smått plastskit som det knappt lektes med. Haft pixikalendern i flera år så börjar känna en mättnad på dom små böckerna också.

Funderar på att göra en egen. Inga leksaker (det lär dom få tillräckligt på julafton), utan sånt dom ändå behöver. Tandborste, julsockor, pepparkaksmått tills vi ska baka pepparkakor, kristyr dagen efter, en chokladtomte en helg, en liten chipspåse en annan, russin när vi ska baka lussebullar osv. Kanske en målarbok/pysselbok på julafton så har dom nåt att göra en stund...

Känner samtidigt att grejer jag kommer på inte ryms i såna små adventskalendrar man kan köpa och fylla själv utan det kommer att bli inslagna paket i 24 dagar... Jag vet inte varför jag tycker det känns bättre med en liten kon i plast som inte blir lekt med än med en tandborste som ju ändå måste köpas...

Oj va långt det här blev! Tilläggas ska att jag ÄLSKAR julen och sätter gärna tid på att fundera och slå in paketen!

Hur har ni tänkt? Nån annan som tänker som jag?

Kanske det t.o.m är många som tänker som jag och vi kan tillsammans fundera ut grejer att ha i en paketkalender! :)

• Svar på tråden Hur tänker ni angående adventskalender?
  • Finlandssvensk

Tack för alla svar (går det inte att citera flera i samma inlägg??)!

Chokladkalender går bort här, vi bakar så mycket vid jul. Funderat på lego men vi har inte lekt så mycket med smålego här då vi haft lillebror som stoppat allt i mun så vi har skjutit på att köpa sånt...

Därför jag mest funderat på att göra en egen...

Men tack för alla tips och svar!

• Finlandssvensk
    Mrs Moneybags skrev 2021-10-08 10:27:26 följande:

Jag har aldrig köpt en paketkalender till mitt barn och skulle inte göra det heller. Det är som du säger oftast bara plastskit som man leker med i 2 minuter och sedan slänger bort. Det bidrar bara till plastberget i naturen och i hemmet. 

Köp ett sånt där ljus som man tänder en bit varje dag istället och de vanliga kalendrarna till tv/radio. 

Kasta inte bort pengar på småsaker. 

Fast jag kastar ju inte bort pengar på småsaker om jag köper en tandborste och russin jag ändå skulle köpt till lussebaket?
Svar på tråden Hur tänker ni angående adventskalender?