• Finlandssvensk

Hur tänker ni angående adventskalender?

Hej!

Har en 4 åring och en 2 åring. Ifjol köpte jag Paw patrol adventskalender till 4 åringen. Bara en massa smått plastskit som det knappt lektes med. Haft pixikalendern i flera år så börjar känna en mättnad på dom små böckerna också.

Funderar på att göra en egen. Inga leksaker (det lär dom få tillräckligt på julafton), utan sånt dom ändå behöver. Tandborste, julsockor, pepparkaksmått tills vi ska baka pepparkakor, kristyr dagen efter, en chokladtomte en helg, en liten chipspåse en annan, russin när vi ska baka lussebullar osv. Kanske en målarbok/pysselbok på julafton så har dom nåt att göra en stund...

Känner samtidigt att grejer jag kommer på inte ryms i såna små adventskalendrar man kan köpa och fylla själv utan det kommer att bli inslagna paket i 24 dagar... Jag vet inte varför jag tycker det känns bättre med en liten kon i plast som inte blir lekt med än med en tandborste som ju ändå måste köpas...

Oj va långt det här blev! Tilläggas ska att jag ÄLSKAR julen och sätter gärna tid på att fundera och slå in paketen!

Hur har ni tänkt? Nån annan som tänker som jag?

Kanske det t.o.m är många som tänker som jag och vi kan tillsammans fundera ut grejer att ha i en paketkalender! :)

• Svar på tråden Hur tänker ni angående adventskalender?
  • hammarhajen

Vi har kört vanliga kalendrar med bilder bakom luckorna, plus kanske radio/TV-kalendern och chokladkalender. 

Förstår faktiskt inte alls hypen med att det ska vara en pryl varje dag fram till jul. Julafton får de så mycket saker ändå och jag tycker att en present om dagen i 24 dagar är lite väl. Vill hellre försöka lära barnen att skapa stämning och spänning genom att prata om bilden bakom luckan och så. Funkade bra här långt upp i mellanstadieålder.

Men har man en gång börjat med presentkalendrar får man kanske fortsätta.. 

• Anonym (Annica)

Jag är uppvuxen med paketkalender, och har alltid gjort det till mina barn också.
    När jag var barn, och när mina barn var små, så hade vi en sådan som hänger på väggen med massa ringar. De gick sönder, så sedan har jag gjort lite olika. Ibland har jag lagt paketen i en lite större julpresentpåse, ibland haft en liten påse/barn som jag har lagt en ny (oinslagen) sak i varje morgon, och ibland hängt paketen på gardinstången(snyggast).

Det har varit en hel del bra att ha-saker, typ tandborste, reflex, strumpor, pepparkaksformar, lypsyl och underkläder. Det har varit små leksaker, tex dockskåpsmöbler, några pusselbitar/dag, osv. Det har också varit en hel del godis, särskilt allt eftersom de blir äldre.

• cosinus

Om du kör egna paket så låt dem öppna varannan dag så slipper du göra 48 paket totalt.

Har fyra barn och det har funkat bra öppning var 4e dag ända sen de var små men jag har gjort turordningen så den yngsta inte behövt vänta tills sist.

Har de fått godis så har den yngsta fått på rätt dag och de andra fått spara sitt till lördag.

Det har varit strumpor, reflexer, tandborstar, hårsnoddar, plåster med roliga mönster o s v

• Finlandssvensk

Tack för alla svar (går det inte att citera flera i samma inlägg??)!

Chokladkalender går bort här, vi bakar så mycket vid jul. Funderat på lego men vi har inte lekt så mycket med smålego här då vi haft lillebror som stoppat allt i mun så vi har skjutit på att köpa sånt...

Därför jag mest funderat på att göra en egen...

Men tack för alla tips och svar!

• Anonym (Egen)

Jag har gjort egen. Vi har hängt paketen längs trappräcket med lite lampor och numrering, det tycker barnet är spännande och har suttit i trappan och spanat på dem.

Min mamma tog en kartongskiva och slog in i julklappspapper där hon hängde upp allt, funkar också bra.

Har du kollat nissekalendrar? Olika typer av aktiviteter, lite som du själv var inne på med russin när ni ska baka är ju jättekul.

• Ruter

Förra året gjorde jag en nissedörr till dottern på 4 år. Varje dag hade nissen lämnat ett brev och gjort ett bus. Dessa bus pratar hon fortfarande om och sa igår att hon hoppas nissen kommer tillbaka även iår med nya bus. Det var en massa blandade bus som att byta ut ljusen i ljusstaken till morötter, tejpa upp dagens outfit på toalettdörren, göra snögubbe av risrullare m.m visa dagar hade han gjort olika uppdrag, tex en natt hade han tappat bort nisseluvan och barnen blev tvugna att leta efter den. Sen när de lagt den utanför hans dörr så hade det morgonen efter fått ett paket. Innehållande lite olika pyssel och bra att ha saker. Dom fick inte paket alla dagar kanske 3ggr veckan annars var det bara bus. Till helgerna hade han oftast plockat ihop en lördagsmys korg med blandade frukter och lite snack, sånt vi brukar ha till helgen. Gärna med samma tema men med nya saker. Tog lite exotisk frukt som vi annars inte brukar köpa och sånt som barnen tidigare inte smakat, de tyckte det var jätteroligt att få smaka på dessa nya saker, en del saker föll de inte i smaken och andra köper vi nästan till varje helg nu för tiden.

• Caitline35

Jag köper endast chokladkalender. Barnen får så många klappar ändå att de inte behöver adventskalender med småsaker.

• Mrs Moneybags

Jag har aldrig köpt en paketkalender till mitt barn och skulle inte göra det heller. Det är som du säger oftast bara plastskit som man leker med i 2 minuter och sedan slänger bort. Det bidrar bara till plastberget i naturen och i hemmet. 

Köp ett sånt där ljus som man tänder en bit varje dag istället och de vanliga kalendrarna till tv/radio. 

Kasta inte bort pengar på småsaker. 

• Anonym (Nej)

När våra barn var i legoålder var legokalendern suverän. Den gjorde varje morgon i december till en liten lek, det gick raskt med frukost och påklädning för att de sen fick öppna kalender och bygga ihop. Superbra.

Jag har aktat mig för att dra igång saker som blir traditioner och krav år från år. Jag tycker konceptet med paketkalender till flera barn i 15 år framåt är helt absurt ansträngande. Snacka om att överösa med prylar. Dessutom så fyller våra barn år på senhösten så det blir ändå så mycket paket den tiden på året.

Efter att de blev för stora för legokalender har vi köprt på typ chokladkalender, ibland någon annan sort också.

• Anonym (…)

När mina två barn var små gjorde jag under ganska många år 48 små paket och satte siffror på. Det innehöll små billiga saker men som ändå var användningsbara och som jag visste att de skulle använda. Strumpor med motiv på, suddgummi som doftade gott, färgpennor, leksaker, små böcker, duschcreme med roliga tryck på. Vissa saker kostade 5 kr och nåt annat kanske 20. Dessa la vi under granen ( plastgran) och de fick leta fram dagens datum varje morgon. De älskade och även jag,

Åh jag blir riktigt nostalgisk när ah tänker på det <3

Än i dag älskar min 20 åriga dotter som bor hemma detta och hon brukar fråga om det blir nåt advenspaket i år igen. Nu för tiden har det minskat till ett paket varje söndag. Mest som en rolig grej men också för att jag älskar att se glädjen hos henne över ett litet paket. Vi skrattar åt det för det är nog inte så vanligt men ja sålänge hon bor hemma kommer det nog bli så :)

Svar på tråden Hur tänker ni angående adventskalender?