Hjälp, 10-månaders bebis vägrar helt plötsligt flaskan?
Hej! Från Ingenstans för ett par dagar sedan vägrade min bebis ta flaskan med ersättning. Hon har druckit ersättning sen hon föddes. Idag är hon 10 månader och dricker ungefär 4 gånger per dag, när hon vaknar på morgon, när hon ska sova på förmiddagen och eftermiddagen och sen inför kvällen. Däremellan äter hon lunch och middag. Såhär har det varit länge.
Men iallafall så kom detta plötsligt och jag vet inte hur jag ska hantera det riktigt. På dagarna går det jättebra. Känns helt ok att vi tar bort flaskan på dagarna och byter ut mot mellanmål men däremot inför nattningen är det tufft. Hon skriker och skriker men tar inte flaskan och det är svårt att få henne till ro. Det slutar med att jag lägger henne i vagnen för att vagga henne och sen lyfta över henne till sängen. När hon har sina tupplurer på dagarna så är det inga problem att söva henne i sin säng? Jag har pratat med BVC flera gånger och de säger att hon förmodligen har haft ont eller blivit rädd i samband med drickandet i sängen och sedan fått för sig att hon inte kan dricka längre?
Jag vill också säga att hennes allmäntillstånd och allt som hör till är superbra annars. Jag har även bytt ut flaskan till en annan, testat pipmugg och även välling istället för ersättning men hon ska absolut inte ha flaskan (nappen på flaskan) i mun. Jag har även testat att ge henne vanligt vatten mitt på dagen från ersättningsflaskan för att se om hon vill ha utav flaskan och då vill hon jätte gärna ha utan problem.
Är det såhär hon vill ha det nu så är det givetvis helt okej. Men det är riktigt jobbigt och dränerande när det gick så lätt att lägga henne om kvällarna förr och om hon vaknade mitt på natten så var det bara att ge flaskan som trygghet igen. Nu har jag inget vilket blir skrik och panik för henne.
Snälla hjälp någon