• Frisko

Hjälp, 10-månaders bebis vägrar helt plötsligt flaskan?

Hej! Från Ingenstans för ett par dagar sedan vägrade min bebis ta flaskan med ersättning. Hon har druckit ersättning sen hon föddes. Idag är hon 10 månader och dricker ungefär 4 gånger per dag, när hon vaknar på morgon, när hon ska sova på förmiddagen och eftermiddagen och sen inför kvällen. Däremellan äter hon lunch och middag. Såhär har det varit länge.

Men iallafall så kom detta plötsligt och jag vet inte hur jag ska hantera det riktigt. På dagarna går det jättebra. Känns helt ok att vi tar bort flaskan på dagarna och byter ut mot mellanmål men däremot inför nattningen är det tufft. Hon skriker och skriker men tar inte flaskan och det är svårt att få henne till ro. Det slutar med att jag lägger henne i vagnen för att vagga henne och sen lyfta över henne till sängen. När hon har sina tupplurer på dagarna så är det inga problem att söva henne i sin säng? Jag har pratat med BVC flera gånger och de säger att hon förmodligen har haft ont eller blivit rädd i samband med drickandet i sängen och sedan fått för sig att hon inte kan dricka längre?

Jag vill också säga att hennes allmäntillstånd och allt som hör till är superbra annars. Jag har även bytt ut flaskan till en annan, testat pipmugg och även välling istället för ersättning men hon ska absolut inte ha flaskan (nappen på flaskan) i mun. Jag har även testat att ge henne vanligt vatten mitt på dagen från ersättningsflaskan för att se om hon vill ha utav flaskan och då vill hon jätte gärna ha utan problem.

Är det såhär hon vill ha det nu så är det givetvis helt okej. Men det är riktigt jobbigt och dränerande när det gick så lätt att lägga henne om kvällarna förr och om hon vaknade mitt på natten så var det bara att ge flaskan som trygghet igen. Nu har jag inget vilket blir skrik och panik för henne.

Snälla hjälp någon

• Svar på tråden Hjälp, 10-månaders bebis vägrar helt plötsligt flaskan?
  • Anonym (Mamma)

Ge henne gröt inför kvällen istället. Nestle har bra sorter, neutral smak kommer man långt med.

• Anonym (Mamma)

Men jag tänker på ett par andra saker nu när vi ändå är inne på ämnet, får hon inte välling annars? Äter hon bara ersättning eller får hon vanlig mat/burkmat också? Puréer eller liknande? Hon är så stor nu att hon borde gå allt mer ifrån bara flytande föda och mer mot fastare saker.

• Frisko
    Anonym (Mamma) skrev 2021-11-08 21:29:56 följande:

Men jag tänker på ett par andra saker nu när vi ändå är inne på ämnet, får hon inte välling annars? Äter hon bara ersättning eller får hon vanlig mat/burkmat också? Puréer eller liknande? Hon är så stor nu att hon borde gå allt mer ifrån bara flytande föda och mer mot fastare saker.

Det har gått så himla bra tidigare med ersättning, hon står sig hela nätterna och allt detdär så därför gick vi aldrig över helt med välling inför kvällen men däremot så testade vi välling för ungefär 3 veckor sedan och det tog hon med glädje också men efter ungefär 2 dagar så blev så himla hård i magen att hon inte kunde bajsa på flera dagar och då antog vi att det var vällingens fel. Det var fullkornsvälling 8 månaders tetrapack hon drack då. Vi kunde ju givetvis testa annan välling men vi blev bekväma och gick tillbaka till ersättningen. Idag tar hon inte vällingen i flaskan heller efter alla tester jag har gjort.

Angående resten av dagen så får hon burkmat/eller mat av oss både lunch och middag:) Men även där är det riktigt tufft att ge henne mat. Jag måste bete mig som en clown om hon ska få i sig maten. Detta är alltså mat jag vet hon älskar annars. Hon gör inga grimaser själv som om hon hade ont eller så.för rätt var det är så tar hon bara skeden.

Jaa bra idé med gröt! Ska jag byta ut middagen till gröt då eller ska hon få vanlig mat till middag och sen gröt precis innan läggning? Idag får hon en klämmis youghurt innan läggning, i brist på fantasi från mig då.. angående gröten där, ska jag köra på pulver gröt eller klämmis gröt då?
  • Anonym (Aaa)

Gröt funkade för vår dotter inför natten. Som ett kvällsmål helt enkelt :) då sov hon hela nätter (uppvak för tappad napp etc dock) utan mat. Så då blev det frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål.

Sen angående att hon är tjorvig även vid annan matning. Har du testat en hybridvariant av mata och blw? Ge något hon kan pilla i sig själv samtidigt som du ger skedar med mat. Exempelvis stavar av Avokado, kokt pasta etc. Inget hon måste få i sig, men hon får testa själv och styra själv.

Förstår frustrationen, men det låter som att det är dags för er att skippa ersättningen helt :) barn går igenom olika perioder då de äter bättre äter sämre. Försök att ta det med ro, det kan bara vara en fas, även om det är fruktansvärt jobbigt!

• Anonym (Bea)

Det låter helt i sin ordning tycker jag. Min yngsta slutade amma på eget bevåg i den åldern och åt sedan enbart mat. Välling har vi aldrig gett våra barn (de gillade inte det). Finns ingen anledning att truga i dem det.

• Anonym (Tre barn)
    Frisko skrev 2021-11-09 06:17:35 följande:

Det har gått så himla bra tidigare med ersättning, hon står sig hela nätterna och allt detdär så därför gick vi aldrig över helt med välling inför kvällen men däremot så testade vi välling för ungefär 3 veckor sedan och det tog hon med glädje också men efter ungefär 2 dagar så blev så himla hård i magen att hon inte kunde bajsa på flera dagar och då antog vi att det var vällingens fel. Det var fullkornsvälling 8 månaders tetrapack hon drack då. Vi kunde ju givetvis testa annan välling men vi blev bekväma och gick tillbaka till ersättningen. Idag tar hon inte vällingen i flaskan heller efter alla tester jag har gjort.

Angående resten av dagen så får hon burkmat/eller mat av oss både lunch och middag:) Men även där är det riktigt tufft att ge henne mat. Jag måste bete mig som en clown om hon ska få i sig maten. Detta är alltså mat jag vet hon älskar annars. Hon gör inga grimaser själv som om hon hade ont eller så.för rätt var det är så tar hon bara skeden.

Jaa bra idé med gröt! Ska jag byta ut middagen till gröt då eller ska hon få vanlig mat till middag och sen gröt precis innan läggning? Idag får hon en klämmis youghurt innan läggning, i brist på fantasi från mig då.. angående gröten där, ska jag köra på pulver gröt eller klämmis gröt då?

Skippa flaskan helt och ge mat istället. Jag hade testat mat till middag + lite gröt före läggning, sort spelar kanske mindre roll bara den inte är med socker i. En flaska med vatten kan vara bra att ha till hands under natten.
  • Frisko
    Anonym (Aaa) skrev 2021-11-09 06:33:14 följande:

Gröt funkade för vår dotter inför natten. Som ett kvällsmål helt enkelt :) då sov hon hela nätter (uppvak för tappad napp etc dock) utan mat. Så då blev det frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål.

Sen angående att hon är tjorvig även vid annan matning. Har du testat en hybridvariant av mata och blw? Ge något hon kan pilla i sig själv samtidigt som du ger skedar med mat. Exempelvis stavar av Avokado, kokt pasta etc. Inget hon måste få i sig, men hon får testa själv och styra själv.

Förstår frustrationen, men det låter som att det är dags för er att skippa ersättningen helt :) barn går igenom olika perioder då de äter bättre äter sämre. Försök att ta det med ro, det kan bara vara en fas, även om det är fruktansvärt jobbigt!

Aaah superbra, tack!! Vad gav du för slags gröt? Sempers klämmis gröt är det OK? Eller ska man göra på vanliga pulvergröten (Sempers)?:)

Tack för tipset angående maten! Ska testa det. Nu när du skriver det så har jag haft en bok framför henne som hon har fått pilla på och då har det gått smidigare att få i henne mat men jag ska verkligen testa att ge avokado eller något annat liknande som hon kan pilla på:)

Jag känner att det är okej, att det är som det är, eller jag kan acceptera det men det som gör det så svårt för mig är nätterna, OM hon skulle vakna. Igår råkade hon vakna (hon använder inte napp eller något annat) vid 03, och det tog mig över 1 timma att söva om henne.. Förr kunde jag bara ge flaskan som trygghet och hon somnade om på det snabbt. Så nu har jag själv svårt att somna för att jag ligger lite på helspänn om hon skulle vakna
  • Frisko
    Anonym (Bea) skrev 2021-11-09 06:41:05 följande:

Det låter helt i sin ordning tycker jag. Min yngsta slutade amma på eget bevåg i den åldern och åt sedan enbart mat. Välling har vi aldrig gett våra barn (de gillade inte det). Finns ingen anledning att truga i dem det.

Skönt o höra att detta verkar normalt, att det låter som att det är i helt i sin ordning:)

Var det någon utav dem som inte använde napp om nätterna? Om inte så undrar jag hur du gjorde om de skulle vakna till om nätterna?

Min dotter har aldrig använt napp utan fått flaskan om hon skulle vakna till på natten och den har ju verkligen varit min räddning haha. Men igår vaknade hon såklart till på natten och det tog mig över 1 timma att söva om henne.
  • Frisko
    Anonym (Tre barn) skrev 2021-11-09 06:47:52 följande:

Skippa flaskan helt och ge mat istället. Jag hade testat mat till middag + lite gröt före läggning, sort spelar kanske mindre roll bara den inte är med socker i. En flaska med vatten kan vara bra att ha till hands under natten.

Känns läskigt att skippa flaskan när flaskan har varit hennes största trygghet (förutom oss förälder såklart), men det kanske är dags nudå. Ska verkligen testa det. Har du någon aning om det går bra att äta gröt flera gånger per dag? Jag tänker nu gröt till frukost och även till kvällsmål innan läggning?
  • Anonym (Aaa)
    Frisko skrev 2021-11-09 07:15:34 följande:

Aaah superbra, tack!! Vad gav du för slags gröt? Sempers klämmis gröt är det OK? Eller ska man göra på vanliga pulvergröten (Sempers)?:)

Tack för tipset angående maten! Ska testa det. Nu när du skriver det så har jag haft en bok framför henne som hon har fått pilla på och då har det gått smidigare att få i henne mat men jag ska verkligen testa att ge avokado eller något annat liknande som hon kan pilla på:)

Jag känner att det är okej, att det är som det är, eller jag kan acceptera det men det som gör det så svårt för mig är nätterna, OM hon skulle vakna. Igår råkade hon vakna (hon använder inte napp eller något annat) vid 03, och det tog mig över 1 timma att söva om henne.. Förr kunde jag bara ge flaskan som trygghet och hon somnade om på det snabbt. Så nu har jag själv svårt att somna för att jag ligger lite på helspänn om hon skulle vakna

Förstår helt och hållet! Funkar att ge henne vatten på flaska eller pipmugg på natten? Mest för övergången till att inte behlva något sådant som tröst? Annars testa snuttefilt, gosedjur? Har ni nattlampa? Hon kanske helt enkelt är mörkrädd när hon vaknar och därför har svårt att somna om? Min dotter tog till sig sitt favoritgosedjur där vid 10 mån. Hon har den än idag som 3åring när hon ska sova eller vila/mysa :)

Vi har alltid tagit pulvergröt :) antar att kämmisgröt också funkar dock! Det som är bra med pulvergröt är att man själv kan bestämma hur mycket som ska tillredas, utifrån vad ens eget barn behöver :)

Angående frågan om hur ofta man kan ge gröt. Har för mig att det är max 2 mål gröt och välling per dag. Främst utifrån barnets näringsbehov då.
Svar på tråden Hjälp, 10-månaders bebis vägrar helt plötsligt flaskan?