Inlägg från: Anonym (Aaa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aaa)

Hjälp, 10-månaders bebis vägrar helt plötsligt flaskan?

Gröt funkade för vår dotter inför natten. Som ett kvällsmål helt enkelt :) då sov hon hela nätter (uppvak för tappad napp etc dock) utan mat. Så då blev det frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål.

Sen angående att hon är tjorvig även vid annan matning. Har du testat en hybridvariant av mata och blw? Ge något hon kan pilla i sig själv samtidigt som du ger skedar med mat. Exempelvis stavar av Avokado, kokt pasta etc. Inget hon måste få i sig, men hon får testa själv och styra själv.

Förstår frustrationen, men det låter som att det är dags för er att skippa ersättningen helt :) barn går igenom olika perioder då de äter bättre äter sämre. Försök att ta det med ro, det kan bara vara en fas, även om det är fruktansvärt jobbigt!

• Anonym (Aaa)
    Frisko skrev 2021-11-09 07:15:34 följande:

Aaah superbra, tack!! Vad gav du för slags gröt? Sempers klämmis gröt är det OK? Eller ska man göra på vanliga pulvergröten (Sempers)?:)

Tack för tipset angående maten! Ska testa det. Nu när du skriver det så har jag haft en bok framför henne som hon har fått pilla på och då har det gått smidigare att få i henne mat men jag ska verkligen testa att ge avokado eller något annat liknande som hon kan pilla på:)

Jag känner att det är okej, att det är som det är, eller jag kan acceptera det men det som gör det så svårt för mig är nätterna, OM hon skulle vakna. Igår råkade hon vakna (hon använder inte napp eller något annat) vid 03, och det tog mig över 1 timma att söva om henne.. Förr kunde jag bara ge flaskan som trygghet och hon somnade om på det snabbt. Så nu har jag själv svårt att somna för att jag ligger lite på helspänn om hon skulle vakna

Förstår helt och hållet! Funkar att ge henne vatten på flaska eller pipmugg på natten? Mest för övergången till att inte behlva något sådant som tröst? Annars testa snuttefilt, gosedjur? Har ni nattlampa? Hon kanske helt enkelt är mörkrädd när hon vaknar och därför har svårt att somna om? Min dotter tog till sig sitt favoritgosedjur där vid 10 mån. Hon har den än idag som 3åring när hon ska sova eller vila/mysa :)

Vi har alltid tagit pulvergröt :) antar att kämmisgröt också funkar dock! Det som är bra med pulvergröt är att man själv kan bestämma hur mycket som ska tillredas, utifrån vad ens eget barn behöver :)

Angående frågan om hur ofta man kan ge gröt. Har för mig att det är max 2 mål gröt och välling per dag. Främst utifrån barnets näringsbehov då.
Svar på tråden Hjälp, 10-månaders bebis vägrar helt plötsligt flaskan?