Inlägg från: Anonym (Tre barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tre barn)

Hjälp, 10-månaders bebis vägrar helt plötsligt flaskan?

Frisko skrev 2021-11-09 06:17:35 följande:

Det har gått så himla bra tidigare med ersättning, hon står sig hela nätterna och allt detdär så därför gick vi aldrig över helt med välling inför kvällen men däremot så testade vi välling för ungefär 3 veckor sedan och det tog hon med glädje också men efter ungefär 2 dagar så blev så himla hård i magen att hon inte kunde bajsa på flera dagar och då antog vi att det var vällingens fel. Det var fullkornsvälling 8 månaders tetrapack hon drack då. Vi kunde ju givetvis testa annan välling men vi blev bekväma och gick tillbaka till ersättningen. Idag tar hon inte vällingen i flaskan heller efter alla tester jag har gjort.

Angående resten av dagen så får hon burkmat/eller mat av oss både lunch och middag:) Men även där är det riktigt tufft att ge henne mat. Jag måste bete mig som en clown om hon ska få i sig maten. Detta är alltså mat jag vet hon älskar annars. Hon gör inga grimaser själv som om hon hade ont eller så.för rätt var det är så tar hon bara skeden.

Jaa bra idé med gröt! Ska jag byta ut middagen till gröt då eller ska hon få vanlig mat till middag och sen gröt precis innan läggning? Idag får hon en klämmis youghurt innan läggning, i brist på fantasi från mig då.. angående gröten där, ska jag köra på pulver gröt eller klämmis gröt då?

Skippa flaskan helt och ge mat istället. Jag hade testat mat till middag + lite gröt före läggning, sort spelar kanske mindre roll bara den inte är med socker i. En flaska med vatten kan vara bra att ha till hands under natten.
  • Anonym (Tre barn)
    Frisko skrev 2021-11-09 07:24:15 följande:

Känns läskigt att skippa flaskan när flaskan har varit hennes största trygghet (förutom oss förälder såklart), men det kanske är dags nudå. Ska verkligen testa det. Har du någon aning om det går bra att äta gröt flera gånger per dag? Jag tänker nu gröt till frukost och även till kvällsmål innan läggning?

Förstår det, verkligen! Kan flaskan med lite vatten i ge lite trygghet? Har hon gosedjur?

Gröt, det där är så olika. Min äldsta klarade inte av mycket av kraftiga produkter med sädesslag i som gröt på havre, vete, blev hård i magen. De andra två har klarat det fint! Så prova!
Svar på tråden Hjälp, 10-månaders bebis vägrar helt plötsligt flaskan?