• Ebo88

Utbränd av min 5 månaders bebis! Orkar inte mer.

askyfullofstars skrev 2021-11-09 13:42:03 följande:

Tack för omtanken!

Jag har bara min partner som avlastning. Vi sjukskrev mig en månad men då blev vi hårt drabbade i vår ekonomi istället då min makes fp är så oerhört dålig. Vi pratar nu iställrt om att jag ska återgå till mitt arbete i februari och han får ta över. Det känns bra men då kommer alla skuldkänslor över att jag hade en hemsk föräldraledighet och att jag ?ger upp?. Men vad ska jag göra? Varför sover inte barnet? Frågorna är så många, jag har testat allt. Ringde även BUM Idag men de säger att hon går upp i vikt och att det därför är osannolikt att de skulle vara ngt fel.

Försök att inte tänka på att du hade en hemsk föräldraledighet, försök att se det som att du gör det bästa för dig själv som förälder för ett du ska klara av att må bra, klara av att orka och klara av att få tillbaka den livsgnista och ditt glada jag. Allt kommer bli så mycket bättre för dig och du kommer orka med barnen på ett annat sätt än att just bara överleva vardagen med dina barn nu.

Nu har vi bara ett barn, Stella blir 2 år i december och hon har just nu börjat sova hyfsat. Men innan det så var det brutalt i nästan 2 års tid. Speciellt när hon var runt 8 månader. Hon har typ sovit 30min sen vaknat och vart vaken allt från 5min-2timmar, för att sedan somna igen i 30-60min och sen vakant. Hon hade (har men bättre) nattskräck så hon kunde vakna och bara skrika och man fick liksom ingen kontakt.

Det är brutalt när man inte får sova ordentligt. Nu kräver väl ingen småbarnsförälder att man jämt ska få sova ostört i 8h men att få sova flera timmar i sträck är ju en gudagåva.

Jag hoppas det blir bättre och jag tycker bara att det är sunt att du ev går tillbaka till jobbet. Visst, lite tråkigt på föräldraledigheten men du är mamma för alltid.
Svar på tråden Utbränd av min 5 månaders bebis! Orkar inte mer.