askyfullofstars skrev 2021-11-09 20:49:08 följande:
Hur höjer man upp huvudändan på en spjälsäng?
Vi kör white noice på nätterna men kanske ska sluta med det då.
Böcker, kuddar under benen på sängen. Du kan använda vad som helst. Det du ska tänka på är hur ditt barn kan röra sig och rör sig för sin ålder. Alltså anpassa efter åldern. Vi kör endast ca 15 % lutning just nu för att hon inte ska rulla över till mage, då det varit farligt för henne eftersom hon bara är 3 månader. Hur mkt en 5 månader kan har jag glömt men det tänker jag du vet och kan anpassa lite efter hennes/hans motorik.
Men vad är det bebisen gör på nätterna då den vaknar x antal ggr, vad vill hon/han mer än äta och få blöjan bytt?
Ja jag tycker ni kan vänta med den till han/hon blir äldre. Låt gärna barnet vila bland er så som vi gjort och se ifall det funkar.
Vid 3 månaders börjar barnen producera melatonin och då är det viktigt med att vara tydlig med natt och dag. låt barnet vila hos er på dagen med ljud i bakgrund och ljust. Vet många föräldrar som lägger in barnet i rummet och släcker ner mitt på dagen men tror det blir fel när de precis börjar producera melatonin. Så kör dagen som vanligt och låt barnet vila i stöket. Sen på natten så släcker ni ner och har tyst. Tror du kan se resultat efter 2 veckor. Återkom gärna när du testat