• cosinus

Utbränd av min 5 månaders bebis! Orkar inte mer.

Ammar du? Isf uteslut mjölk ur din kost. Helt. Det kan låta hemskt men jag lovar att ett barn som sover är värt det.

Har haft två barn som reagerat på mjölk med enbart magont och dålig sömn och det är tortyr. För mina barn har det blivit bättre typ ett dygn efter att jag tagit bort mjölk men det kan ta längre tid.

Ammar du inte så är det tjorvigare för då måste man tjata till sig mjölkfri ersättning (den är snordyr utan recept) och dessutom smakar den apa så det är inte säkert ett så stort barn tar det utan problem utan det kan kräva en del tillvänjning.

Nu kan för all del barn sova dåligt bara av sig själv också. Men är de konstant missnöjda och gråter innan de är helt vakna då brukar det vara någon form av fysiskt obehag. Vaknar de och gråter för att de är vakna ensamma är det en annan sak men det brukar de sällan göra 12 ggr på en natt.

Jag hade faktiskt även satt tillbaka 2-åringen på dagis några timmar i veckan. Störst risk för allvarlig sjukdom hos bebisar är om de är yngre än 2-3 månader (om de inte har andra riskfaktorer) och du behöver den avlastningen just nu. Det går inte att jämföra att ha en bebis med den problematiken ni har och en normal bebis. Har provat båda och det hade varit lättare ha 3 vanliga bebisar än en som aldrig är nöjd och sover.

• cosinus

Det finns för all del tyst reflux, då de inte kräks men har obehag. Kan lindra isf att höja sängen lite i huvudändan.

Man kan också försöka att ha tid mellan maten och att de somnar så att luft och kräk hinner upp och ut. Jag försökte oftast få minst 1 timme mellan mat och barnet skulle sova och det gjorde stor skillnad. Går ju inte på natten men dagsömnen blev klart bättre när jag fick rutiner som gjorde att bebisen aldrig somnade ätandes. Och nattetid försökte jag mata så lite jag bara kunde. Både för kräket i sängen och för bebisens sömn.

• cosinus
    askyfullofstars skrev 2021-11-09 20:49:08 följande:

Hur höjer man upp huvudändan på en spjälsäng?

Vi kör white noice på nätterna men kanske ska sluta med det då.

Böcker eller annat att stoppa under fötterna på spjälsängen. Vi hade ett par the-koppar som upp och nervända blev perfekt höjd och passade benens form utmärkt.
Svar på tråden Utbränd av min 5 månaders bebis! Orkar inte mer.