Inlägg från: Jojjans |Visa alla inlägg
  • Jojjans

Vi som planerar barn 2023

Roxwell skrev 2022-07-17 12:08:16 följande:

Halloj. Fick mens idag på dag 31. Fasiken. Förra månaden på dag 26. (Två första månaderna utan ppiller). eftersom det verkar variera lite så tänkte jag köra ägglossningstest till nästa omgång. Hur snabbt efter mensen ska man börja? och när testet visar positivt, innebär det att man har ägglossning lr typ ska ha nästa dag, ngn som vet?

å vad typiskt, och jobbigt när cykeln beter sig så oförutsägbart! Och du närker inga symptom på äl typ fertilt sekret eller extra kåt?

jag skulle utgå från din kortaste cykel på 26 dagar och chansa på att äl då skett tidigast 14 dagar innan mens och sen börja testa några dagar innan det, typ cykeldag 8 för säkerhets skull. Ta först ett test om dagen tills du ser ett (svagt) sträck och när det börjar bli starkare så skulle jag ta två test om dagen för att lättare kunna pricka in när LH är som högst och sen fortsätta testa för att se när det sjunker igen. När du sen ser när testet var som starkast så sker äl inom ett dygn.

jag tänkte också köra med äl-test nästa månad, nu till veckan. Jag känner egentligen väldigttydligt när äl är, men den här månaden är lite knepig för sambon ska iväg på jobb senare idag och kommer hem först på torsdag. Beräknad äl är torsdag men jag blir rädd att inte hinna om den kommer tidigt så vill ha koll. Har iallafall fått till det nu idag så om äl kommer tidigt kanske det ändå finns en chans. 

• Jojjans
    Blåbärsskogen skrev 2022-07-17 12:52:49 följande:
    Tack!! Vågar dock inte riktigt tro på det förrän jag ser att det faktiskt finns något på ultraljudet haha... Vad skönt att det gick bra för dig! Kommer du ihåg när du hade äl efter missfallet, eller hur många veckor efter mf du plussade? 

missfallet var i vecka 6, och jag fick ägglossning bara några dagar senare än om missfallet hade varit en mens. 

• Jojjans
    Roxwell skrev 2022-07-17 14:54:14 följande:

nää märker typ inte Äl! Letar efter symptom men dom är inte så märkbara. Har däremot noterat ?lätt mensvärk? den 2/7 och det var ny beräknad ÄL, så det kanske var det jag kände? Får jämföra med kommande månad :) 

okej, tack för tips! Har väl sisådär 18 test hemma så det borde räcka :) 

okej :) ja skadar ju inte att kolla, man vill ju maximera sina chanser. Hur länge har ni försökt ?

Det här blir andra försöket för oss. eller, vi har försökt få småsyskon i över ett år, men förlorade ett barn i vecka 21 i höstas. Förra månaden var första gången vi orkat försöka efter förlusten. Jag har alltid blivit gravid snabbt men haft ett tidigt och två väldigt sena missfall så det är med blandade känslor jag ger mig in i gamet igen? 

är det första barnet för dig?
  • Jojjans
    Blåbärsskogen skrev 2022-08-03 15:57:05 följande:

Ville bara uppdatera lite!
    Var på VUL idag för att kika hur det ser ut. Gissa chocken då läkaren berättar att jag redan är i v. 8 (7+3) och man ser tydligt hur hjärtat slår. Enligt henne såg allting jättefint ut. 
    Är så glad, men har börjat sedan helgen må lite illa och vara otroligt trött. Men efter detta besked så känns det lite lättare att hantera  // Hjärta

nej men grattis! Hur långt gången trodde du att du var? vad fick du för nytt BF nu då?

jag plussade idag! fick svagt svagt på ett test redan igår men var inte säker (trots symptom) så jag tog ett digitalt idag.

• Jojjans
    Blåbärsskogen skrev 2022-08-03 19:35:34 följande:

Jojjans: 
    Haha kanske inte var så tydlig med min situation och du har kanske inte läst mina inlägg här tidigare hehe.
    Jag fick ett missfall och slutade blöda för snart 6 veckor sen, tog ett gravtest för cirka 3 veckor sedan som visade pos. Kontaktade kvinnokliniken som bad mig avvakta 2 veckor och ta ett nytt, vilket jag gjorde som också visade positivt.
    Fick då en tid idag för att kolla om det kunde varit rester kvar från förra graviditeten eller om det var en ny. Anade själv att det var en ny men trodde jag var kanske 6-7 veckor gången max. Det betyder ju alltså att jag måste haft ägglossning typ direkt efter missfallet, då jag nu redan är i v. 8 ;D

Blåbärsskogen skrev 2022-08-03 19:36:50 följande:
    Förresten GRATTIS till ditt plus Jojjans!! Är det första barnet och hur många försök tog det? 

Det här blir första för oss och bf blir 18/3.

Å just ja så var det ju! Jag har läst men glömmer så lätt särskilt när man är med i många trådar :) vilken lycka att ni redan kommit så långt! måste vara extra skönt att redan ha passerat veckan du fick missfall i senast. Eller finns det chans att det inte var missfall utan är samma graviditet?

tack!! Det var bara andra försöket, tack och lov blir jag gravid lätt trots att jag är 36. jag har en son som snart fyller 3, men också många väldigt traumatiska missfall i bagaget. Först en för tidig vattenavgång i vecka 16, sen ett tidigt mf i vecka 6. Sen blev jag gravid med min son (som föddes i vecka 34). I september så födde jag hans lillasyster i vecka 21 pga att förlossningen drog igång för tidigt, så nu börjar kampen om att inte föda mer för tidigt än att ett barn kan överleva, eftersom min kropp lätt drar igång prematurt. 

om allt går vägen trots allt så är bebis beräknad i mitten av april, men vet inte om jag ens vågar hoppas på att gå en fullgången graviditet.

• Jojjans
    Blåbärsskogen skrev 2022-08-03 21:12:29 följande:
    Nä detta är 100% en ny grav, var på koll under mitt missfall där det konstaterades. 

Åh, förstår verkligen att det då är med blandade känslor du går in i detta. Håller verkligen alla mina tummar och tår att det går vägen för er! Det är inte lätt eller en dans på rosor dethär med att skaffa barn Hjärta

nej, det är verkligen så. för väldigt många är det en lång och krokig väg till att bli förälder, men på väldigt olika sätt. Hoppas allt går bra för er med! 

• Jojjans

Jaha, inte ens en vecka fick glädjen vara. Idag, tre dagar efter mitt senaste test, skulle jag ta ett till för att kolla att det blivit starkare. Har varit lite orolig pga svaga test hittils men hr dom senaste dagarna fått så mycket symptom att jag kände mig trygg. Men testet var nästan blankt, mycket svagare än för 3 dagar sen. tog två test för säkerhets skull men lik svagt på båda, så nu går jag istället och väntar på ett missfall.

först kände jag mig bara tommmen nu är jag så otroligt ledsen och fylld av sorg. Jag kan inte sluta gråta. Det var så mycket som stod på spel just nu, framför allt att slippa passera årsdagen av våran förlust av vår sätter utan en ny graviditet i kroppen. Hur kan livet vara så orättvist, kunde jag inte bara få vara glad nu?? 

• Jojjans
    amandakollb skrev 2022-08-09 12:47:54 följande:
    neeej men så tråkigt att höra :((( beklagar verkligen! är det helt kört tror du eller finns det en liten chans att det skulle kunna gå bra? Hjärta många kramar till dig! 
    Jg tror verkligen det är kört. jag är på äl+17 och testet är typ blankt. Under dagen har i stort sett alla symptom försvunnit också. 
  • Jojjans
    Anonym (Skröna) skrev 2022-08-16 15:48:35 följande:
    Stämmer inte, det är bara en skröna. Jag gjorde som dig och hade samlag flera dagar innan ägglossning men blev ändå gravid med en pojke. 

du har fel, det finns en ökad chans till att få en tjej om man hr sex bara flera dagar innan äl. Men att det finns en ökad sannolikhet betyder ju inte att det blir så för alla. Du måste väl veta vad skillnaden på sannolikhet och garanti är?

• Jojjans
    amandakollb skrev 2022-08-14 22:10:25 följande:
    Hur går det för dig?<3

Hej,
    blödningen kom igång dagen efter, blödde som en vanlig mens ungefär. Ett par dagar senare började jag blöda klart blod, kom ut nån klump, och efter det har det helt slutat blöda. gissar att jg kan räkna första blödningsdag som dag 1 i cykeln och har då nästa äl om typ en vecka. 

det har varit väldigt tungt eftersom jag om några veckor passerar årsdagen för när vi förlorade graviditeten/vår dotter för ett år sen. Jag känner att kroppen minns och jag blir triggad av att det är sensommar osv. 

• Jojjans

25/8 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)

27/8 Summer13 (1a försöket, 3e barnet)

2/9 Cykelhjul (6e försöket, 1:a barnet)

3/9 Barbrastreisand (3e försök, 2a barnet)
    7/9 F (4:e försöket, 1:a barnet)
    7/9 Jojjans (tredje försöket på andra barnet efter MF i v 21 2021)
  • Jojjans
    amandakollb skrev 2022-08-19 10:34:57 följande:
    Jag har plussat! Jag tog ett till test nu på morgonen och tycker att det har ökat väldigt lite motför i förrgår. Det översta är idag. Plus att borde inte strecket vara starkare idag då jag är på bim? Vad säger ni? 
    Grattis!!

jag tycker inte alls det är konstigt att strecket är starkare på bim. Det beror ju på hur långt efter äl du är.

nu när jag plussade (och fick missfall) så var jag så orolig över mina streck och kolllade på gamla bilder från när jag plussat förra graviditeten. Då var strecken jämnstarka först vid äl+21. 
  • Jojjans
    Anonym (F) skrev 2022-08-19 15:59:42 följande:
    Grattis! Tycker det ser bra ut! Som Jojjans säger, det spelar ju roll hur långt från ÄL du är :) Förstår att det är stressigt med att strecket ska öka, googlade en massa själv för hur ett normalt streck skulle se ut och öka. Man blir helt slut av oro och analysering till slut. Bästa man kan göra är egentligen att sluta testa och tänka att man inte kan göra så mycket åt saken och hoppas på det bästa Hjärta 

För mig har det nog varit ganska skönt att hålla lite koll med tester. Men brukar sätta upp regler för mig själv med att inte testa oftare än tex var tredje dag eller liknande. Och inte mer än 3-4 gånger. Sen får det vara. 

den graviditet jag inte testade mer än ett test så fick jag missfall och blev så otroligt chockad och ledsen när blodet plötsligt dök upp. Nu senast var jag förvarnad med ett negativt test och visste direkt att det var kört och att jag skulle börja blöda. 

• Jojjans

Jag verkar ha ramlat ur listan så lägger in min text igen

25/8 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    27/8 Summer13 (1a försöket, 3e barnet)
    29/8 Anonym (Nummer 4), 1a försöket, 3e biologiska barnet, 4e i barnkullen
    2/9 Cykelhjul (6e försöket, 1:a barnet)
    3/9 Barbrastreisand (3e försök, 2a barnet)
    7/9 F (4:e försöket, 1a barnet)
    7/9 Jojjans (tredje försöket på andra barnet efter MF i v 21 2021)
  • Jojjans
    Anonym (Skröna) skrev 2022-09-04 13:01:28 följande:
    För att förtydliga, det finns ingen ökad sannolikhet enligt läkare och professorer att få ett visst kön baserat på när under ÄL du har samlag.  Jag har aldrig skrivit något om garanti, och det är nog du som inte riktigt vet vad sannolikhet betyder snarare.

jag vet vad sannolikhet betyder. Jag har inte läst på så noggrant som du verkar ha gjort utan trodde det stämde. Det jag vände mig emot va att du använde anekdotisk bevisföring för att avfärda det som skröna. Att det inte skulle vara sant för att just du hade fått en pojke.

vilka studier har gjorts i ämnet så
    kag kan uppdatera mig?

• Jojjans
    Anonym (F) skrev 2022-09-04 10:23:39 följande:

Kanske inte så många som följer tråden längre nu, men tänkte bara skriva att jag plussat nu för andra gången :) Började testa redan ÄL+9 för skojs skull. Men på ÄL+11 så tyckte jag att jag inbillade mig att det var lite mörkare vid teststrecket så tog ett till test på kvällen och då syntes det pyttelite. Idag ÄL+13 så är det ett svagt streck men det syns mycket tydligare och min mens är alltså 2-3 dagar sen.

Sambon är bortrest och kommer hem ikväll, får se om jag bara berättar eller om jag ska ta ett nytt test då och visa honom :) 

stort grattis!! hoppas det håller sig kvar Hjärta

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023