• Gravidmedförstabeben

Gravid med först barnet

Det är så att jag är gravid med mitt första barn och nämligen inte vet så mycket heller om graviditet jag är beräknad juni månad 2022 och till min fråga då i vilket datum blev bebisen befruktad och i vilken datum hade jag sex som denna graviditet skedde i jag har så glömsk hjärna nu med denna graviditet så vill få svar på min fråga och om någon vet när jag hade ägglossnings min senaste mens var 29 augusti 2021 oregelbunden?!

• Svar på tråden Gravid med först barnet
  • Mirabilis89

Har du så oregelbunden mens att senaste var i slutet av augusti och du är beräknad i juni så är det omöjligt att svara på. Det går inte att exakt räkna ut under vilket sex och ÄL samt exakt vilket datum du blev befruktad.

• Ebo88
    Gravidmedförstabeben skrev 2021-12-13 19:06:25 följande:

HÖRRNI KAN JAG FÅ ETT SVAR PÅ MIN FRÅGA SNÄLLA NI!!!!

Om du gör ul så måste dem väl se hur stor bebis är och kunna ge dig ett BF datum så kan du ju bara räkna bakåt?

Jag ska ha barn 21/5. Sista mens 14/8 och plussade den 17/9. Har en 26-28 dagars cykel
  • Maymom
    Gravidmedförstabeben skrev 2021-12-13 19:06:25 följande:

HÖRRNI KAN JAG FÅ ETT SVAR PÅ MIN FRÅGA SNÄLLA NI!!!!

Lite onödigt otrevlig ton, svårt för nån annan att svara på utan att du ger all info.

Finns ju massa olika verktyg på nätet du kan beräkna det med själv.

Om du hade mens 29/8 och är beräknad i början av juni så bör du haft ÄL runt den 11/9, (och det är inte bebisen som blir befruktad utan ägget).

Är du beräknad senare så lägg till några dar, testa ett av alla beräkna bf-verktyg och prova dig fram.
  • AMCG
    Gravidmedförstabeben skrev 2021-12-13 22:59:22 följande:

Hur ska jag räkna bakåt ska jag räkna 40 veckor bakåt från beräknad förlossning eller 38 veckor?

Alla graviditeter är olika långa. Men man brukar räkna att en graviditet är 40 veckor från mensen och då är det alltså 38 veckor från befruktningen till bf.

När du har oregelbunden mens så är det oavsett runt när du har ägglossning som befruktningen sker och det är omöjligt att säga i ditt fall.

Har du haft sex alla dagarna runt säg 8 september till 20 september? Om du bara har haft sex en av dagarna är det troligt att befruktning skedd den dagen eller ca tre dagar framåt i tiden.
  • Emala

Vad säger barnmorskan eller ungdomsmottagningen?

Du har ju fått ett datum när beräknad förlossning är, det är väl det viktigaste, inte när den blev till.

Har du inte blivit kallad till ultraljud ännu?

• Gravidmedförstabeben

Min fundering och fråga är bara om jag är beräknad juni 2022 vilken månad blev jag gravid i och vilken månad hade jag sex i som denna graviditet skedde i om jag är beräknad alltså juni 2022

• AMCG
    Gravidmedförstabeben skrev 2021-12-14 11:05:45 följande:

Min fundering och fråga är bara om jag är beräknad juni 2022 vilken månad blev jag gravid i och vilken månad hade jag sex i som denna graviditet skedde i om jag är beräknad alltså juni 2022

Det har du fått svar på i tråden? Såg du bilden jag skickade?

När din senaste mens var 29/8. Sannolikt befruktning 12/9. BF 5/6 -22. Men det är med en 28 dagars cykel och din var oregelbunden så detta är inte säkert att det stämmer.
Svar på tråden Gravid med först barnet