-
-
Alla graviditeter är olika långa. Men man brukar räkna att en graviditet är 40 veckor från mensen och då är det alltså 38 veckor från befruktningen till bf.Gravidmedförstabeben skrev 2021-12-13 22:59:22 följande:
Hur ska jag räkna bakåt ska jag räkna 40 veckor bakåt från beräknad förlossning eller 38 veckor?
När du har oregelbunden mens så är det oavsett runt när du har ägglossning som befruktningen sker och det är omöjligt att säga i ditt fall.
Har du haft sex alla dagarna runt säg 8 september till 20 september? Om du bara har haft sex en av dagarna är det troligt att befruktning skedd den dagen eller ca tre dagar framåt i tiden. -
Det har du fått svar på i tråden? Såg du bilden jag skickade?Gravidmedförstabeben skrev 2021-12-14 11:05:45 följande:
Min fundering och fråga är bara om jag är beräknad juni 2022 vilken månad blev jag gravid i och vilken månad hade jag sex i som denna graviditet skedde i om jag är beräknad alltså juni 2022
När din senaste mens var 29/8. Sannolikt befruktning 12/9. BF 5/6 -22. Men det är med en 28 dagars cykel och din var oregelbunden så detta är inte säkert att det stämmer. -
Hon kan inte exakt räkna ut befruktningsdatum men kan på ett ungefär säga hur gammalt fostret är i veckor.Gravidmedförstabeben skrev 2021-12-14 12:52:32 följande:
Okej men jag litar inte på min mens kalender kan barnmorskan räkna ut exakt befruktning när min senaste mens var när barnet blev gjord osv?
Annars är det faderskapstest som kan fastställa vem som är pappa om du är osäker på det (jag gissar att det är det din tråd egentligen handlar om). -
Befruktning 3 september (eller de närmsta ca 5 dagarna. 3-8 september).Gravidmedförstabeben skrev 2021-12-14 14:58:44 följande:
Jo jag vet jag hade mens 29 september fram till 3 september men min hade 20 dagars mens cykel dagar och hade sex 3 september natten så hur räknar man här då
BF 27 maj plus ca 5 dagar (27 maj till 1 juni).
Min barnmorska använde oavsett sista mensens första dag fast att jag visste vilken dag jag hade sex och det var tre veckor efter sista mensen och inte två veckor som ?normalt?.
Jag fick dock BF justerat efter rutinultraljudet med en vecka framåt i tid. -
Befruktning 3 september (eller de närmsta ca 5 dagarna. 3-8 september).Gravidmedförstabeben skrev 2021-12-14 14:58:44 följande:
Jo jag vet jag hade mens 29 september fram till 3 september men min hade 20 dagars mens cykel dagar och hade sex 3 september natten så hur räknar man här då
BF 27 maj plus ca 5 dagar (27 maj till 1 juni).
Min barnmorska använde oavsett sista mensens första dag fast att jag visste vilken dag jag hade sex och det var tre veckor efter sista mensen och inte två veckor som ?normalt?.
Jag fick dock BF justerat efter rutinultraljudet med en vecka framåt i tid.Gravidmedförstabeben skrev 2021-12-14 15:38:24 följande:Det låter väldigt konstigt då jag är inte beräknad maj utan är beräknad juni 2022 jag minns att min senaste mens var 29 augusti fram till 3 september och jag minns att jag hade samlag från 3 september natten framåt varje dag så hur kan jag vara beräknad som du säger maj
-
Men din BM använder (verkar det som) din första dag i sista mensen 29/8 som startdatum och då blir BF 5 juni (precis som min Men det förutsätter att du blev gravid 12 september och hade du sex bara 3 september så blev du gravid någongång mellan 3-8 september (eftersom spermierna kan överlever ca 5 dygn i väntan på ägget).