• Novali83

Han säger fittunge

Hej,

Jag har en son på 2,5år med min sambo.

Min sambo är en väldigt arg person med adhd som lätt brusar upp.

Vår son är inne i en period där han testar mycket och får utbrott och skriker ofta. Det har min sambo jätte svårt för.

När min sambo blir arg under sonens utbrott så kan han ta sonen i nacken och knipa åt. Inte hårt så det gör ont säger han men så det känns lite obehagligt. Nu har sonen börjat ta sig i nacken när han skriker för att pappa inte ska göra så. Sambon skriker också åt honom och säger saker som, vaffan är det för fel på dig?! Eller, är du dum eller?!

Här om dagen sa han, jävla fittunge!

Sambon har blivit mycket bättre med terapi och innan kunde han få stora utbrott där han slog i dörrar och möbler så de gick sönder. Det gör han inte längre men jag känner att jag börjat normalisera hans handlingar.

Så jag vill kolla vad ni tycker? Är det anledning nog att lämna honom?

Han tycker inte själv det är allvarligt och viftar bort det när jag blir arg.

• Svar på tråden Han säger fittunge
  • Anonym (U)

Varför är man tillsammans med en man med adhd som lätt brusar upp och får vansinnesutbrott? Och som använder sådana ord till ens barn?

• KittyK80

Min pappa var exakt så. Lämna.

• Anonym (K)

Han utsätter sonen för misshandel. Sorgligt. Alla föräldrar kan bli arga, alla kan ta tag i barnet om man blir arg (beroende på orsak). Ber man om ursäkt och pratar igenom saken brukar det gå att reparera. Men man kan inte upprepa beteendet gång på gång. Det har gått ganska långt när barnet själv utför handlingen på sig själv tänker jag?

Jag funkade själv huvudet hårt i väggen som liten och skada mig på grund av psykisk misshandel.

Du eller psykologen måste ta upp detta med honom och förklara ur barnets perspektiv. Ge verktyg att hantera situationerna annorlunda.

Om du ska lämna eller ej kan jag inte säga något om. Du kan oavsett inte låta detta rinna ut i sanden eftersom han är pappan och troligtvis kommer ha umgänge med sonen (ensam). Du måste oavsett finna ett sätt som gör att du litar på att han tar väl hand om sin son när de är ensamma.

• Anonym (H)

Det finns inget som försvarar det han gör eller att du låter ditt lilla barn utsättas för hans aggressivitet något mer. Lämna

Att ha adhd eller ha lätt för att bli arg är inget att skylla på, de allra flesta människor har ändå en spärr att inte skrämma, förnedra eller behandla små försvarslösa barn eller djur illa.

• Anonym (ppp)

Du måste lämna. Man kan inte leva ihop med någon som beter sig så. Vad händer om han tar ännu hårdare i nacken på barnet, eller slår till en vacker dag? Det är som sagt misshandel och barnen visar ju tydligt att det gör ont. Vill du att barnet ska leva i skräck för sin egen pappa? 

Har pappan ADHD-medicin? Kontakt med vården? Han behöver ju hjälp för egen del. 

Jag tycker du ska ringa soc och berätta. De kan ge er båda föräldrar stöd, men du måste ändå lämna. 
    Barnet ska inte behöva utsättas för sin pappa varenda dag. Så små barn har inte varannan vecka heller, så lämna, och sen hinner du fundera över hur allt ska fungera framöver. Tex kan pappan ha umgänge om någon annan också är med. 

• Anonym

Även om du lämnar honom så måste du söka professionell hjälp eftersom din sambo kommer att ha hand om sin son ensam.

• Anonym (E)

Är du inte klok...? Du måste ju lämna honom! Det är en tidsfråga innan han skadar din son, och du har ingen aning om det där greppet runt nacken gör ont för det kan jag nästan garantera att det gör! Det där är misshandel, ren och skär!

• Anonym (Hur)

Men hur kunde du skaffa barn med en sån person? Mitt ex var exakt likadan och så började han prata om barn efter ett tag. Hade inte tänkt så långt, lämnade honom ganska snart när jag insåg att han skulle bli en värdelös pappa.

Helt ärligt har du nu ansvar att sätta detta barn i säkerhet och bort från honom.

• Drottningen1970

Och du tillåter att han misshandlar och kränker barnet av vilken anledning?

Du är lika skyldig till dessa övergrepp om du bara låter det hända. Du måste både polisanmälan och kontakta socialtjänsten. Hur ska du skydda barnet när ni separerar och barnet ska vara ensam med pappa? Om du DÅ anmäler kommer man bara att tro att det är ett sätt för dig att få ensam vårdnad. Du behöver söka hjälp och berätta för myndigheter INNAN du separerar.

Svar på tråden Han säger fittunge