Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-12 14:54:37 följande:
    Jag är för rysk vapenvägran också-och 650 000 har undvikit mobilisering eller deserterat.
    Vilket inte spelar någon roll för de Ukrainare som blir våldtagna och mördade.

OM  HELA ryska krigsmakten deserterar kan du sitta tryggt i ditt elfenbenstorn. Men för att utplåna dig och hela din familj räcker det med att en enda stridsvagn väljer att inte desserters.

Den som angriper har ett val. Den som blir angripen har inte ett val.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-14 12:51:02 följande:

Självfallet stannar inte varken jag eller min familj kvar där stridsvagnen kommer och låter oss dödas av den.

Så vart tycker du att 38 miljoner ukrainare skulle tagit vägen?
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-15 13:19:19 följande:

Striderna är inte i huvuddelen av Ukraina och frontlinjen står relativt stilla. Huvuddelen av Ukraina finns fortfarande + även utlandet. Vi har t.ex 2 ukrainare från stridsområdet i östra Ukraina som aktiva i min församling, och massflyktdirektivet gällande Ukraina gäller vad jag vet fortfararande. 

Det finns en front som skyddar kvinnor, barn, gamla, sjuka, handikappade och vapenvägrare eftersom vissa har tagit på sig uppgiften att skydda kvinnor, barn, gamla, sjuka, handikappade och vapenvägrare.

Det är en stor skillnad på att föda 2 ukrainare jämfört med att föda 38 miljoner ukrainare som har förlorat allt. För att inte tala om vad som skulle hända om hela EU skulle tillämpa dina principer. Då kunde Putin låta sina stridsvagnar rulla på och driva hela EU:s 448 miljoner innevånare framför sig till det inte längre fanns någonstans att fly. Till en punkt där valen är totalt underkastelse eller död.

Historien har visat oss att när någon kommer med onda avsikter är pacifism inte en bra strategi.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-19 14:32:34 följande:

1) De som VILL strida vid denna front kan göra det. Vad jag är emot är att TVINGA de som inte vill riskera sina (ofta) unga liv där. Därför har jag personligen hjälpt en ung ukrainare ekonomiskt och därför stöder jag de 60 000 som undvikit krigstjänst, antingen genom att lämna Ukraina eller som finns kvar gömda där.,

Ingen vill bli beskjuten av artilleri. Men när verkligheten knacka på dörren i form av en despot med onda avsikter och alla tänker som dig vem skall då beskydda dig och din familj?

Det du förespråkar innebär en fullständig underkastelse där en aggressor efter eget gottfinnande kan ägna sig åt etnisk rensning.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-19 14:32:34 följande:

5)Jag har inte sagt att 38 miljoner ukrainare ska just still Sverige. 8 miljoner har lämnat landet, och  det absoluta flertalet har inte kommit till Sverige. DÄREMOT nämnde jag att vi har 2 ukrainare i församlingen som då är välfungerande i det svenska samhället, och jag är  glad att de har funnit trygghet i Sverige, Ukrainare är européer och ofta lättintegrerade. Jag tar gärna emot fler ukrainare och färre som är från utanför Europa. Ukrainare är relativt ofta beredda att arbeta här.

Så vart har du tänkt dig att 38 miljoner människor skulle ta vägen? Och vart hade du tänkt dig att EU:s 448 miljoner medborgare skulle ta vägen om en despot bestämde sig för att rulla över ett Europa som lyssnade till dig?

Ibland hamnar man i situationer där alla alternativ är dåliga. Du anser att underkastelse och ett liv under en despots stövelklack är bättre än att stå upp för frihet. Gott så, men om de som nu dör för att du skall kunna sitta i ditt elfenbenstorn och tala om hur god människa du är inte dog för din skull skulle ditt elfenbenstorn snart vara en ruinhög.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-20 14:50:42 följande:

Och förresten: Hur ser din egen krigsplacering ut? Vad är din befattning?

Krigsplaceringar skall hanteras som sekretessbelagd information. De enda som är intresserad av att snoka runt för att ta reda på vilka personer som är krigsplacerade vart är de som samlar information för främmande makt.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-11 12:29:53 följande:

Är du själv beredd att anmäla dig till fronttjänst i Ukraina?

Eftersom vi inte bor i Ukraina utan i Sverige så bör du formulera frågan som: Är du själv beredd att slåss vid fronten om Sverige blir anfallet av Ryssland?

Som din fråga nu är ställd innebär den att du frågar om någon är beredd att ta värvning som legosoldat.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-13 11:59:00 följande:

Absolut inte! Jag har fått godkänt  på min ansökan att vara vapenfri. Jag bär definitivt inte vapen. Jag är konservativ kristen och pacifist. I urkyrkan 1:a århundradet var vad jag vet traditionen att inte göra tjänst som soldater - inte utöva våld. (Jag är aktiv i olika kristna samfund, bla konservativa församlingar i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan)

Jag frågar dig om fronttjänst i Ukraina eftersom en del utlänningar anmält sig till sådan + att du verkar vara för att tvinga ukrainare till fronttjänst. 

Jag är själv emot att stater tvingar individer till krigstjänst utan möjlighet att välja vapenfritt. Jag stöder både ukrainska och ryska medborgare som som individer inte vill delta i något krig över huvud taget.

Citerade du på fel inlägg eller förstår du inte skillnaden mellan att bli inkallad för att försvar sitt land gentemot att ta värvning som legosoldat?
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-16 13:13:57 följande:

Jag har inte nämnt något om legosoldater-

Även om ditt huvudsyfte är att sprida budskapet att ingen bör försvara sig mot ryska aggression så bör du lära dig skillnaden mellan att låter sig värvas av en utländsk arme gentemot att blir inkallad för att försvara sin hembyggd och sin familj mot ryska härjningar.
  • nattuw
    flemens skrev 2025-03-05 15:20:58 följande:

Själv anser jag att det är ganska uppenbart att Trump är en rysk "asset". Han gör precis det den ryske diktatorn vill. Han är inte ens en nyttig idiot vill jag påstå, utan han gör det medvetet. Mina misstankar har bekräftats av en bok som gavs ut redan 2017 av Craig Unger: "American Kompromat" där han visar på de ryska "kopplingarna" med KGB och ryska maffian ända från början av 1980-talet som jag precis har läst.

Så den Trump, som varnade Europa för att sätta sig i Rysslands knä genom att göra sig beroende av Rysk energi, är en Rysk marionett. Den logiken haltar rätt ordentligt. Särskilt eftersom den verkar baseras på att Trump anser att Europa borde kunna försvara sig själv och att Ukraina är lika intressant för USA som Syrien eller Darfur är för de flesta svenskar.
  • nattuw
    Kermit1561 skrev 2025-03-06 15:18:48 följande:
    Jag tror de flesta dömer mer efter vad han faktiskt gör och mindre efter vad han säger. Men inte du, uppenbarligen? 
    Så vad tycker du Trump skulle gjort för att rädda tyskarna från deras egen dumhet? Brandbombat Dresden?
  • nattuw
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 13:46:50 följande:

På Natotoppmötet i Haag i juni väntas kravet höjas rejält. Nivåer på mellan 3 och 5 procent har nämnts. Därtill ska Nato även ge medlemsstaterna nya nationella förmågemål, det vill säga vad varje land ska kunna leverera inom ramen för Natos kollektiva försvar.

För den som undrar hur man som privatperson skall kunna profitera på upprustningen så finns det fonder som är inriktade på försvarsindustrin.

Här är en artikel från privata affärer om en av fonderna (men det finns fler):
    www.privataaffarer.se/placeringar/fonder/ny-fond-fokuserar-pa-forsvars-och-sakerhetsindustrin/

Var dock medveten om att fonderna ofta har höga avgifter och att de underliggande aktiekurserna redan var höga och har stigit än mer.
  • nattuw
    Kermit1561 skrev 2025-03-10 12:31:10 följande:
    Fast nu handlar det ju om vad han gör nu, mot ukraina och för ryssland. Det hjälper föga vad han sade då när han så tydligt går rysslands ärenden nu.
    Eller så går Trump det ukrainska folkets ärende. För det är inte ett tv-spel utan ett krig där verkliga människor lider och dör. Ett krig som ingen annan än Trump verkar ha något intresse av att stoppa. Ett krig som bekostats av den Ryska gas som sålts till bland annat Tyskland.
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2025-03-10 18:47:18 följande:
    Knappast!

Trump har bara ställt krav på och pressat Ukraina, inte Ryssland.

En fred på ryska villkor är inte att göra Ukraina eller den ukrainska befolkningen en tjänst, i synnerhet inte utan rimliga säkerhetsgarantier, som Trump absolut inte vill ge.

Det sätt som Trump hyllar Putin och snackar ner Zelenskyj visar tydligt att Trump tar ställning för Ryssland.
    Ett krig på Europeiska villkor är inte heller att göra Ukraina eller dess befolkning en tjänst. Så valet för Ukraina står då mellan en ogynnsam fred eller ett fortsatt ogynnsamt krig.

Och då blir den intressant frågan hur du har tänkt dig att kriget skall ta slut? Att Ukraina skulle inta Moskva och tvinga den ryska regimen till en fred är inte sannolikt. Och om Ukraina tvingas till en ogynnsam fred efter ett par år till av krig vad har då Ukraina och dess folk vunnit?
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2025-03-10 20:41:24 följande:
    Europa har inga andra villkor än att ge Ukraina valmöjligheter i någon grad, att fredsvillkor är rimliga (främst för Ukraina som är de angripna) och att det finns tillräckliga säkerhetsgarantier.
    Den säkerhetsgarantierna innebär i praktiken att Någon tredje part måste ställa upp och lova att gå i krig med Ryssland om Ryssland överträder fredsvillkoren. Vilket inte kommer att hända.
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2025-03-16 19:25:08 följande:
    Jag hoppas och tror du har fel.
    Jag hoppas också att jag har fel.
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2025-04-01 05:38:27 följande:
    Which Tanks Does Russia Still Have in Storage?
    Hur viktiga är stridsvagnar i ett modernt krig?
  • nattuw

SVD ledarredaktionen POD 27 mars 2025: Vad kan Sverige lära av Ukrainas krig?
    www.svd.se/story/ledarredaktionen

Sammanfattning: Decentralisering och samarbete med kommersiella företag har varit ett lyckat recept. Framförallt för att det ger snabbare beslut närmare fronten.

• nattuw
    Tom Araya skrev 2025-04-01 23:31:18 följande:
    Om du följer kriget i Ukraina så ser du att stridsvagnar och andra pansarfordon är enormt viktiga, trots hotet från drönare.

Man behöver eldkraft, man behöver flytta soldater, man behöver föra in förstärkningar, vatten, mat, ammunition och bränsle samt föra ut skadade, förmågor dessa fordon tillför.

Förbanden kan inte verka så nära fronten utan dessa fordon. Detta inkluderar drönaroperatörer.
    Pansarfordon med skydd för splitter och finkalibrig eld förstå jag att det finns ett behov av. Men stridsvagnar känns lite WW2.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa