Inlägg från: Anonym (Börjaompånykula) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Börjaompånykula)

Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?

Ett mirakel har skett och jag kan inte tro mina ögon! Jag tog ett test idag och jag är gravid!! Vågar dock inte tro på det förens det har gått många många veckor. Vet ju hur mycket som kan hända. Snälla låt det gå vägen! :)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-04-15 11:00:26 följande:

Åh grattis kära du!! Vilken underbar nyhet! Håller alla tummar jag har! 

På tal om progesteron så finns det ju sånna receptfria krämer, matriarch tror jag den heter. Det kanske är nått att kolla upp?? om Du skulle känna att du behöver nått extra att hålla dig fast i 

Tack snälla! Vågar inte tro det och lever såklart i extrem oro Men försöker leva på och hålla tankarna i hyfsat kontroll. 

Ja, precis! Jag använder redan den krämen, började efter ägglossning. Slutade dock på äl+10 då testet var negativt, två dagar senare visade dock positivt (tur att jag testade) så började snabbt med krämen igen. Hoppas det inte påverkade. Dock vet jag inte om krämen kommer hjälpa något, men jag försök inbilla mig det :) Alltid något iaf. Hur går det för dig?

Tyvärr har jag fått missfall igen?.mensen kom idag (en vecka efter BIM). Suck. Så mycket förväntningar som byggs upp på bara en vecka, allt kändes så bra även fast man hade missfall i baktankarna. Kan det inte bara få vara enkelt någon gång. Just nu känns det så jobbigt. Men bara att komma igen.

Anonym (ledsen) skrev 2023-04-24 10:20:28 följande:
    usch, beklagar verkligen.. ja en vecka herregud det räcker nästan med en dag! allt man hinner bygga upp. önskar så att det kunde få vara lättare för dig! 

men som du skriver är det bara att komma igen. plötsligt går det! 

jag är på cykeldag 5 eller 6 eller nått sånt nu. hade ju äntligen tänkt börja försöka igen denna månad! men har ångest. vill inte bli gravid för jag klarar inte ett till missfall. men måste ju göra det för att komma framåt, eller förhoppningsvis behövs inte det men det kan ju verkligen hända. ska verkligen!! försöka tänka positivt men fyfan vad svårt det är.
    Ja blev helt ärligt skitbesviken och arg. Varför just vi? Hur kan många andra klara av det på förtas försöket. Man tänker att det är fel på ens kropp. Men samtidigt är det ju väldigt många som får flertalet missfall och sedan helt plötsligt som du säger så går det! Jag tänker att vi är en av dem. Någon gång måste vi ju dra stjärnvinst och inte nitlotter mer. 

Jag försökte kontakta gyn men dem kunde inte hjälpa oss mer. Dem sa att detta missfall var för tidigt för att räknas. Har kämpat med ett kontakta andra ställen men det finns inga lediga tider. Jag tänker att det enda rätta för oss är att försöka igen, det är jobbigt men man måste väl våga för att vinna. Vi har inget annat val för vi vill ha barn. Har flera andra som varit med om flera missfall och dem har det tillslut funkat för, jag lever på det hoppet. Tänker att det är samma för dig. Inte ens säkert att du får ett till missfall. Vi måste bara våga <3
    Anonym (ledsen) skrev 2023-05-16 10:53:45 följande:

hej igen

och hej kringlan vad kul att höra från dig!! Tänker på dig med och hoppas att allt gå som det ska. Hur långt kvar har du nu?

sen var det börjaompånykula som fått missfall nyligen Hjärta jag har ej varit gravid sedan missfallet runt nyår.. all styrka till dig! hur mår du nu? vart i cykeln är du?

nu till goda nyheter..  plussade igår kväll på cykeldag 27. blandade känslor då planen ju var att jag skulle få börja med progesteron redan från ägglossning men då ville gyn bekräfta ägglossning med ultraljud, vilket inte blev av denna månad då jag inte var hemma när den var. men ringde gyn nu imorse och dom skrev ut cyclogest som jag direkt hämtade och nu har stoppat in. hoppas verkligen inte det är försent att börja på den nu! känns bättre nu än aldrig i alla fall..

kringlan var det cyclogest du tog? hur tyckte du det var? Har hört att den rinner mycket så har bunkrat upp med trosskydd också 

Jag mår ändå okej nu, känns som att allt står still. Är på cykeldag 26 nu, vågar inte testa då jag inte tror på något denna månaden. Låter mensen komma (om den nu gör det). Kör inget progesteronkräm alls denna månaden då jag tog ett blodprov (egentest) för att se vart jag låg i för progesteronvärde. Det låg på 31. Enligt deras provmätningar ska det ligga på mellan 11-81. Men enligt Jenny Koos ska det vara på över 50. Så det är ju inte så bra känns det som 

Har ringt och tjatat på olika gynställen då jag vill göra en missfallsutredning och tillslut fick jag en tid den 1/6. Så får se hur det går då. Tänkte ta upp frågan om progesteron iaf. 

Stort grattis Ledsen! Håller verkligen alla mina tummar, troligtvis kommer det gå vägen denna gången. Men förstår helt känslan att inte kunna njuta :)

Anonym (ledsen) skrev 2023-05-16 17:08:16 följande:

Tack! jag tar en dag i taget. men ett steg i rätt riktning är väl ändå varje plus tänker jag..

Vad bra att du fått en tid! Haha har också grottat in mig i Jenny rejält. Tycker det hjälper, hon förklarar på ett pedagogiskt sätt att missfall i sig inte ökar risken för fler missfall, vilket för mig var extremt skönt att höra. Har bara stirrat mig blind på statistiken som blir värre och värre efter varje missfall och Då fått för mig att livmodern liksom minns varje missfall och vill göra fler då men nej nej så är det inte. Sen pratar hon ju om att boosta ägglossning med d vitamin och det har jag gjort både nu och gången i december då jag blev gravid. Bra knep! Men än så länge upp till bevis om det håller. 

Har svårt att förstå det där med progesteron. Alltså hur man tar prov på det. det Varierar ju så under cykeln så det måste tas exalt En vecka efter ÄL. Och så verkar nivåerna kunna variera väldlgt från person till person. 31 låter för mig inte såå himla lågt? 

men hoppas på dig nu.. många säger ju att hormonnivåerna är extra gynnsamma för en graviditet cykeln precis efter missfall. manifesterar starkt att du har genomgått ditt absolut sista missfall i alla fall!

Ja ett plus är alltid en ny möjlighet :)

Ja, har läst lite om henne med, dock inte stirrar mig blint men ändå följt lite råd. Äter ju vitaminer med men det går sådär verkar det som :) 

Jag tog äl-test, kollade sekret och tempade och visste då typ exakt när min ägglossning var. Man kan ju aldrig garantera helt men efter alla dessa månader känns det som att jag ändå har bra koll på min cykel. Verkar som att provsvaret varierar lite beroende på vem men frågar. Jenny sa att över 50 är bra. Så vet ju inte hur mycket det skiljer egentligen.  Aja, får ta upp detta med läkaren. Hoppas dem kan hjälpa oss. Just nu känner vi inte att IVF är vår grej. Det säger läkaren med, att vi ändå kan bli gravida. Jag hoppas ändå vi lyckats dra alla nitlotter man kan få - måste väl ändå bara bara stjärnvinster kvar?

Denna månad känns det som att mensen är påväg dock :( Hoppas att jag har fel :)

Skönt att det går bra för er båda :) Jag håller tummarna för er :) 

Ja, allt är så himla svårt när det gäller kroppen :) Man kan aldrig veta. Men känns verkligen som att det är något som inte stämmer med tanke på alla missfallen som jag fått. Det kan som sagt vara något med progesteronet så känner att jag verkligen vill ha något konkret med mig nu när jag ska göra en missfallsutredning. Har upplevt än så länge att man fått kämpa sig fram för att få bra hjälp. Tre missfall men ändå fått tjata. Så nu hoppas jag att jag ändå kan få testa vad som helst, tex progesteron. Hoppas att det ska hjälpa?

DetLillaMolnet skrev 2023-05-30 10:29:34 följande:

Hej på er,

Idag fick jag bekräftat det jag redan visste och fick medicin för att avbryta. Sa förlåt till mitt lilla frö fast jag vet att det inte lever sedan ett antal veckor :(. Det känns tufft även om jag vet att många går igenom betydligt värre.

Nu hoppas jag på ett fint sommarägg så småningom.

Beklagar! Så jobbigt när det händer?Kram!!!

Nu hoppas vi på fina sommarägg <3
    Kom hem från missfallsutredningen precis och det gick bra. Bättre läkare denna gången som verkar lite mer förstående. Gjorde en till undersökning på mig och allt såg bra ut igen, hon såg att jag precis haft äl så bara att mysa till det igen :) Hade många fina äggblåsor för min ålder :) Hon skrev ut Lutinus (progesteron) till mig, så får vi testa om det hjälper nästa gång. Hon försökte peppa mig och sa att 80% av alla par som fått missfall får en bebis tillslut, det är värre för dem som inte lyckas bli gravida. Även om det är jobbigt så är det bara att kämpa igen och igen :) Men nu hoppas vi att progesteron gör susen :) Vi ska även ta kromosomprover och blodproppsprover på mig men det tar ett tag innan vi får svar på dem :) 

Hon ville dock att jag skulle ta Lutinus tre gånger om dagen och börja redan nu efter äl? Hur gjorde ni? Tog ni oxå tre gånger men började ni inte vid pluss på stickan? Blir väldigt många paket att hämta ut inser jag nu haha :)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-06-01 23:36:19 följande:

Gud va skönt att höra börjaompånykula!! både det med äggen och det med 80% av alla par. Inget för mig gladare än sådan statistik. det är ju en klen tröst till någon som just genomgår ett missfall att -ni kan ju bli gravida i alla fall- men ja det ligger väl något i det. Vad det gör med en dock, att ha haft missfall, som jag inte tycker det pratas nog om är ju att det förändrar upplevelsen av alla ens framtida graviditeter, lyckade som misslyckade. Aldrig igen kommer ett plus på stickan vara ren glädje eller lättnad eller förväntan, utan det är istället rädsla, misstro och förvirring som fyller en. Jag kan inte riktigt begripa varför det skulle gå bra just denna gång, har aldrig varit med om att det gör det så varför nu? Det är så tråkigt att behöva vara en sån jävla pessimist! Man blir ju helt enkelt besudlad på hela första trimestern? Och kanske släpper inte oron på hela graviditeten för vissa. 

Vi får verkligen försöka hålla oss positiva tror jag. Dra åt oss varje liten positiv kommentar från läkare och god statistik och goda besked. Jag tror på dig i alla fall och känner mig väldlgt säker på att det är din tur snart! Hejja!

ang progesteron så är det olika märken och olika mängd i cyclogest som jag tar och lutinus! Mina tabletter är på 400 mg och jag tar dom 2ggr per dag. Och jag skulle ju tagit det från ÄL men missade att bekräfta den så fick börja efter plus istället, på typ ÄL+9 tror jag det blev.. så skönt att du fått det utskrivet!

Jaa precis, det ger en liten tröst i alla fall! Men jag håller med dig till fullo. Kan känna mig ledsen och besviken att inte kunna bli glad för ett plus, att inte kunna njuta i ev kommande graviditet. Att bara tänk att missfall kan ske igen osv. Blir typ ledsen att man inte kan vara som dem som aldrig upplevt missfall som kan gå runt och bara vara glada och inte ha en dålig tanke. Dock är nog de flesta oroliga oavsett. Men vet exakt hur du känner. Oron kommer alltid finnas där. Men man får väl tänka att man kommer bli ledsen oavsett om man är positiv över sin graviditet eller inte. Jag brukar tänka att varje Every new pregnency is a new possibility. Någon gång måste vi dra vinstlotten och inte nitlott!

Aa då förstår jag!! :) Tack för peppen :)

Anonym (Hopp) skrev 2023-07-03 12:28:36 följande:

Hej! 

Jag har läst era inlägg och det har gett mig lite sinnesro som själv precis gått igenom ett missfall. 

Jag (26) och min sambo (30) plussade för allra första gången den 17/6 efter att ha försökt i dryga tre månader. Det var en sådan obeskrivlig känsla av lycka och lättnad. Det gick! Jag fungerade - vi fungerade! Till en början pratade vi mycket i just de termerna; nu vet vi i alla fall att vi kan bli gravida, ifall just detta frö inte skulle klara sig. Vi försökte tänka så, för kanske gör det då mindre ont om olyckan är framme? (Svar: Nej). Ganska snabbt började man ändå börja våga hoppas och planera lite försiktigt för framtiden. 

Samtidigt växte en oro i mig. Ju mer jag läste, desto vanligare verkade just tidigt missfall vara. Det kändes som att jag tagit mig förbi en låst dörr, bara för att upptäcka en ny. Särskilt orolig blev jag för MA, att vi skulle vänta till v 12-13 och se att vårt knyte dött för flera veckor sedan. Så blev det dock inte. 

Den 27/6 var det plötsligt blod på pappret när jag skulle torka mig efter ett toalettbesök. Det kändes som att jag skulle spy. Jag tänkte direkt att det var kört, trots vetskapen att blödningar kan vara helt normala. Under dagen tilltog blödningarna, men ännu inga klumpar eller kraftig smärta som sammankopplas med missfall. Min omgivning försökte lugna mig, vården sade bara till mig att ?avvakta? och ha ?is i magen?. Jag var inte lugn, jag hade ingen is i magen. Istället grät jag och gick sönder, för det kändes som att vår lilla böna långsamt blödde ut ur mig.

På min tredje dag av blödningen, den 29/6, kom till slut allt ut. Jag kände då sådan lättnad över att kanske slippa tabletter eller skrapning. För en stund kändes det som att det värsta var över. Dagarna som följde präglades dock av ilska, sorg och förtvivlan. Idag känner jag mig mest förtvivlad och så så liten. Jag saknar vårt frö i magen och den framtid som så sakteligen började utkristallisera sig. Nu känns allt så tomt och meningslöst. 

Jag vet att detta är en helt naturlig krisreaktion och att jag så sakta kommer må bättre och känna mig som mig själv igen. Vi kommer försöka igen så fort ägglossningen åter hoppat igång. Samtidigt känner jag mig så fruktansvärt berövad på den där glädjen och pirret över en graviditet. Hur kommer jag känna nästa gång? Hur ska jag orka oron?

Oavsett har jag bestämt mig för att mitt mod och mitt hopp aldrig får överge mig. Det kommer bli bra till slut; vi är bara inte i mål ännu. 

Har inte hängt här på ett tag har jag insett. Kul att höra att det går bra för er Kringlan och Ledsen. Har Kringlan fått barn än?

Beklagar för dig Hopp för att du varit med om ditt första missfall (hoppas det blir ditt enda). Det är väldigt vanligt med missfall men oftast går det ju bra nästa gång, även om det såklart är jobbigt. Det kommer kännas lite bättre sedan även om man inte tror det och man kommer få ny kraft att försöka igen. Förstår exakt din oro, den kommer nog tyvärr sitta i även om vi alla är olika. Man måste våga och tro på att det kommer funka nästa gång. Man får tänka en ny graviditet är en ny chans. Du kan i alla fall bli gravid, så något funkar ju :) 

Jag har precis blivit gravid igen! Hoppas på fjärde gången gillt efter tre missfall. Har fått progesteron nu så hoppas det kan hjälpa :) Är bara på äl + 11 så allt kan som sagt hända. Men håller tummarna :) 

Anonym (Kringlan86) skrev 2023-07-31 16:21:44 följande:
    {#emotions_dlg.flower}

Hej,

jag loggar in här hela tiden för att se hur det går för er. Jag blir så otroligt glad att höra att hoppets lampa tänts. Håller alla tummar och tår jag kan. 

Jag har fått min lilla bebis. Hon kom med snitt den 3/7, självvalt snitt men 3 veckor tidigt då de trodde att hon kanske blivit lite för stor där inne. Hon var inte så himla stor när allt kom omkring dock men större än vad hon skulle varit. Ett tips från mig är att verkligen vakta sockret, jag var lite oförsiktig i min långa väntan och det var rätt onödigt. Graviditetsdiabetes är verkligen en real thing och det blev lite ångestfyllt när jag insåg vad det får för konsekvenser, såsom en för tidigt född bebis. Men hon är helt frisk mig veterligen och det var grymt skönt att få slippa sista veckorna för egen del för fy i helvete vad tungt det var mot slutet. Sömnen var värst! Sov en timme per natt det sista så nu när hon kommit ut får jag äntligen sova lite mer för hon är en sovig bebis än så länge som sover 3 h i stöten vilket verkar vara lite unikt. Jag är så glad att vara framme. Det var tufft att vara gravid och  orolig. Så himla glad för proffsig BM och alla andra man haft kontakt med som förstått att oro är verkligt jobbigt för någon som varit med om missfall. 

Håll gärna tråden uppdaterad. Hejar på er att det går bra och hoppas på så lite oro som möjligt. Ta all hjälp ni kan få från vården och försök att inte läsa så mycket på FL för det skapar en del oro också. Grattis igenHjärta

Tack! Åh grattis till lilla bebisen :) Skönt att det ändå gått bra med allt <3

Försöker inte tänka på oron för mycket, orkar inte det. Även om dem kommer då och då. 

Tog ni några digitala test när ni var gravida? Vet att man inte ska hålla på för mycket med dem dära testen, men vill försöka ha lite koll ifall det minskar i styrka. Stickorna som jag testat med har visat bra ökning tycker jag men det digitala vill inte öka från 2-3 till 3+. Är i ca vecka 5+5, då bör det ju ha slagit om. Är rädd att det är missfall på gång igen, men lever på hoppet där andra har slagit över sent. Bokat in ett VUL på måndag så då får jag det väl svart på vitt. 

All denna oron :(

Anonym (ledsen) skrev 2023-08-22 16:59:45 följande:

Hur har det gått börjaompånykula? Jag testade med digitalt en gång, i vecka 5+1 tror jag just för att jag liksom du ville se ett 3+. Det betyder ju just ingenting men man har sina små strategier för att lugna sig..

Oj, vart ska jag börja. Fick tillslut 3+ i vecka 6+0. Fortfarande gravid i vecka 6+5. Men var på tidigt ultraljud igår och läkaren sa att jag borde vara i vecka 5+1, bara en liten hinnsäck. Så bakåtflyttad. Antagligen missed ab eller så har jag räknat fel med dagarna (att ägget fäste senare), då stämde iaf de digitala testen.  Ska tillbaka på VUL om två veckor för att se om det växt.  Denna väntan och oron!
    Börjar ställa in mig på att det är kört.

Sen gick jag in och kollade i journalen och vi har fått tillbaka missfallsutredningens prover. Kromosproverna var bra. Men har enligt anteckningen lite förhöjda TPO-antikroppar. Vår vanliga läkare var  inte där så under tiden skrev en annan läkaren att det är tveksamt om man gör något åt detta, att ordinarie läkare får ta ställning. Jag har inte hört något än. Ska kontakta dem imorgon. Kanske är detta svaret på missfallen?
    Är i alla fall så trött på allt. Orkar snart inte med ett missfall till. Varför kan det bara inte gå? Känns som man får kämpa för att få rätt hjälp i vården tyvärr, mitt i all oro. 

Går det bra för dig ledsen?

Tack för förståelsen! Ja har läst på om TPO-antikroppar  och det är kopplat till sköldkörtel och kan vara en början till hypotyreos vilket kan orsaka missfall, men enligt läkaren som jag pratat med ligger mitt TSH bra till så han sa att jag inte kommer få levaxin, att det inte ska påverka. Men verkar vara olika ställen i landet hur man resonerat till det. Inte lätt med ovissheten, suck. 

Alla läkare har sagt att det bara är att försöka igen och att de flesta tillslut får barn trots alla missfall. Jag försöker tänka så. Men det tär på en så otroligt. Blir inte glad för en graviditet längre tyvärr. Får se om jag lyckas få upp hoppet om detta skiter sig oxå.
    Har läst lite om Grekland-trådarna förut men tycker inte riktigt jag är där än. Plus att en utredning i Grekland skulle kosta så mycket pengar. 

Kul att höra att det går bra för dig! Hoppas såklart jag oxå hamnar där en dag :)

Anonym (ledsen) skrev 2023-09-05 13:23:33 följande:

Hur går det börjaompånykula? Har ultraljudet varit än? Tänker på dig!

Det gick åt skogen igen. Var på UL igår och det var missed ab igen precis som magkänslan sa. Avstannat i vecka 5. Så idag har jag varit inne och tagit tablett för att framkalla missfallet. Suck. Fjärde missfallet nu. Blir trött, arg och ledsen. Vad är det som är fel?
    Har fått utskrivet Trombyl nu till nästa graviditet (det var det enda som han kunde skriva ut sa han). Sen ska han skicka en frågeremiss till Reproduktionsmedicin hur vi ska gå vidare, om dem har några förslag. Annars är det nog att söka sig till Stockholm eller utomlands för att ta fler immunprover som det inte tar någon annanstans. Just nu vill man bara att detta ska vara över. Vi behöver en stabil plan för annars kommer vi inte orka. Man ska inte ge upp men man blir så utmattad. 
    Anonym (ledsen) skrev 2023-09-05 13:23:33 följande:

Hur går det börjaompånykula? Har ultraljudet varit än? Tänker på dig!

Tack för omtanken i alla fall <3
    Anonym (ledsen) skrev 2023-09-08 18:13:54 följande:
    fyfan! lider verkligen med dig! hade kunnat vara jag, det är ett sånt helvetiskt lotteri. bra med trombyl! så nästa gång kör du med progesteron och trombyl? så skönt att få göra något litet annorlunda varje gång. av vad jag har läst på om och av egen erfarenhet så vill jag bara säga.. kör på! vänta inte på nästa mens utan boosta kommande ägglossning när du slutat blöda med d vitamin tillskott och kör på. sen trombyl och progesteron. har hört om flera som lyckats få en graviditet att stanna med hjälp av dom höga hormonerna ifrån senaste cykelns ma eller mf. och d vitaminen funkade för mig för att bli gravid två gånger, den gången i december som blev missfall och denna graviditeten. går det dåligt igen nästa gång, så tycker jag det låter bra att söka vidare hjälp. men jag tror på dig och din kropp!! det är ett elakt mysterium, varför det funkar ibland och ibland inte. min mamma har en kompis som fick missfall 6 gånger innan det plötsligt gick, hon gjorde ingenting annorlunda. hoppas innerligt att du slipper fler missfall, men, med risk för att vara toxiskt positiv så är ju varje missfall ett steg närmare din lyckade graviditet. för den kommer!! 
    Ja, känns som ett jävligt orättvist lotteri. Men vad ska man göra. Man får försöka göra det bästa av situationen. Vill ändå ha någon medicin att luta mig emot. Jag tror ju att det kan vara något med mina TPO-antikroppar som är förhöjda. Men läkarna vill inte skriva ut något mer. Ändå fick jag tjata till mig trombyl. Så nu ska vi testa trombyl och progesteron nästa gång. Men känns ju helt otroligt om detta är slumpen, tror inte riktigt på det. Även om folk får barn tillslut. Men det är verkligen en pärs varje gång. Äter redan en massa vitaminer, har läst som en galning förra gången. Funderar på att bara köra på och inte vänta på nästa mens men är rädd då att inte ha koll vart jag är i cykeln eller när jag blev gravid. Vi får se kanske vi bara kör! :) 

Hej alla! 

Har inte orkat vara inne här på ett bra tag. Kul att höra att allt verkar gått bra för er, grattis!

Hoppet är sådär för min del. Fick mitt 5:e missfall i mars. Har inte så stora planer, vågar inte tänka på framtiden. Läkarna vill bara att vi försöker igen. 

Just nu är peppen inte total om man säger så, hoppas såklart att det löser sig för oss tillslut. 

Anonym (ledsen) skrev 2024-06-02 12:09:27 följande:
    verkligen tråkigt att höra. jag hoppas i alla fall åt dig även om du inte orkar!! finns ingen annan strategi än att bara försöka igen? något nytt att testa? 

Tack! Har tyvärr redan testat tre olika mediciner som inte funkat. Försöker få ner mina antikroppar för sköldkörteln som inte vården gör något åt (i Sverige). Går sakta men säkert neråt. Men vet inte om det är det som påverkar. Så får se. 

Svar på tråden Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?