• SweeneyTodd

Här samlas alla nattugglor!

Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :) 

• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • FredrikLiksom
    Eurydike skrev 2023-03-15 18:36:44 följande:

Jag tänkte faktiskt smyga i mål häromnatten, då det var tio inlägg kvar, men sedan bestämde jag mig för att vänta ett tag till. Det blev lite haren och sköldpaddan över det hela. Först var jag för tidigt ute, sedan nästan för sent 😅🐇🐢

Antar att vi ses vid mållinjen igen vid inlägg 1666? 😉

Tack för en god match! 🙏

Jag hade samma tanke men höll mig! Det hade inte varit rätt nu på slutet heller om jag hade postat 3 på raken. Det hade förtagit vinsten. Det här blev bättre.

Grattis! 😎 Fortfarande regerande mästare. 

We meet again at #1666 😃😃😃

• Stooler

Hehe...det där med #1000 var läggmatch från min sida! Om det är gratis att göra nån glad så är vinsten hos mig ändå! Tyst

• Eurydike
    FredrikLiksom skrev 2023-03-15 18:51:53 följande:

Jag hade samma tanke men höll mig! Det hade inte varit rätt nu på slutet heller om jag hade postat 3 på raken. Det hade förtagit vinsten. Det här blev bättre.

Grattis! 😎 Fortfarande regerande mästare. 

We meet again at #1666 😃😃😃

Nej, det måste kännas rätt 😁 Vi är alla så artiga i den här tråden, men på något vis lyckas jag alltid sno åt mig vinsten ändå. Förra gången var faktiskt en slump, men den här vinsten hade ni marinerat åt mig som en riktigt fin tofubit, redo att sluka 😉

Tack så mycket! Det känns riktigt bra 🙏

Ja, vi ses at #1666 och då känner jag på mig att någon annan kommer kamma hem vinsten! 🙌😃
  • Eurydike
    Stooler skrev 2023-03-15 19:16:52 följande:

Hehe...det där med #1000 var läggmatch från min sida! Om det är gratis att göra nån glad så är vinsten hos mig ändå! Tyst

Haha 😂 Förstår det! Tackar för det 🙏 Jag tävlar mot många gentlemän(niskor) i den här tråden och vinsten satt fint. Firade nyss med ett berg av mat, så nu är jag matbakis 🥳🏔
  • Eurydike
    Stooler skrev 2023-03-15 15:40:55 följande:

Bilderna är från Immigration Office i Banjul. Processen att få VISA, Pass eller ID-kort är densamma. Gå in på en bank och betala i förskott, få ett par blanketter. Ta blanketterna vidare till några smartguys som sitter på andra sidan gatan från Immigration, de kopierar ditt leg, birth certificate och de blanketterna du just köpt. Allt för en liten peng. De buntar och häftar ihop alla dokument i rätt ordning för ytterligare en slant.

Om det är leg eller pass du behöver så måste du in på Immigration och fotas i en automat (3 timmars väntetid). När detta är klart återstår en intervju med chefen om varför ju du behöver Pass eller ID. När den är klar så får man förhoppningsvis ok, och kan återkomma ett par veckor senare för avhämtning.

Kötiderna är oändliga liksom flaskhalsarna i processen. Om bara en enda del av länkarna i kedjan saknas så är du rökt och får börja om eller komma tillbaka. På vägen är det 3-4 pers som mot betalning snabbar upp processen och det är nästan ett måste om man har råd.

Bilderna visar båda sidor av gatan!
    Det låter som att det är bra att betala för att snabba upp processen då! Jag antar att du har lite kvar av de där maffiga sedelbuntarna du fick sätta gummiband om och fylla hela ryggsäcken med 🤔

Hur spenderar du en vanlig dag? Antar att du äter frukost i det gemensamma köket, men vart brukar du ta vägen sedan? Tittar du mycket på sevärdheter? Ligger du på stranden eller utforskar du naturen/staden? 😎
  • Stooler

Mjaa VISA gick fort, inte värst mycket kostade det heller.  Egentligen är det inget Visa, det är en sjukförsäkring de infört som funkar som ett visa. Utan det kommer du inte in!

Gambia är helt omgärdat av Senegal. I mitten av landet rinner en flod som utmynnar i havet. Där finns många historiska platser från främst slaveritiden. Kunta Kinte kom ju härifrån och ön där han bodde bär hans namn numera. Det finns krokodiler i floden, havet utanför är fiskrikt och faunan är stor med många arter. Det är den typen av saker jag kollar in. Beachen mera sparsamt, för varmt dagtid många dagar. Dessutom bor jag ju på Gran Canaria så för min del prioriteras annat!

Vad gäller forumet så får du svårare med inlägg nummer #1111 Oskyldig

Eurydike skrev 2023-03-15 19:51:42 följande:
    Det låter som att det är bra att betala för att snabba upp processen då! Jag antar att du har lite kvar av de där maffiga sedelbuntarna du fick sätta gummiband om och fylla hela ryggsäcken med 🤔

Hur spenderar du en vanlig dag? Antar att du äter frukost i det gemensamma köket, men vart brukar du ta vägen sedan? Tittar du mycket på sevärdheter? Ligger du på stranden eller utforskar du naturen/staden? 😎
  • Anonym (Grumm)
    Eurydike skrev 2023-03-15 18:36:44 följande:

Jag tänkte faktiskt smyga i mål häromnatten, då det var tio inlägg kvar, men sedan bestämde jag mig för att vänta ett tag till. Det blev lite haren och sköldpaddan över det hela. Först var jag för tidigt ute, sedan nästan för sent 😅🐇🐢

Antar att vi ses vid mållinjen igen vid inlägg 1666? 😉

Tack för en god match! 🙏

Haha det tänkte jag också när jag skrev mitt senaste inlägg #993, men jag lämnade det till "bättre behövande", så varför inte låta miss #666 ta hem titeln #1000 också Solig
  • FredrikLiksom

Det är helt uppenbart att vi är flera som saknar tävlingsinstinkt. För att kunna erbjuda Eurydike någon form av motstånd i den här tävlingen så föreslår jag att allt är tillåtet.

Vill man sitta och plita ner 500 inlägg för att nå målet är det ok tycker jag. vad Säger ni? Först gången vi tävlade så var ju kampen hård och man var tvungen att posta för att Ha en chans. Det är ju den känslan Vi vill tillbaka till väl?

Mot #1111 och #1666!

• Stooler

Sitter på en "båt" mot Senegal och reflekterar, eller kanske rätt ord är "skorv"? Om det är såna här båtar de försöker ta sig över Medelhavet med så förstår jag att många går under. För min del är det dock ingen fara, grunt vatten och kort resa.

På sätt och vis så är de flesta passagerare på båten en sorts illegala invandrare eftersom det är några få som har Pass och Visa. Men det ses mellan fingrarna av myndigheterna, jag är sannolikt den enda europeen ombord, ser väldigt Skandinavisk ut dessutom och förväntar mig att bli kollad när vi anländer till Dakar.

Det är många intryck att bearbeta, det är svårt att förstå hur människor klarar sin dag med mat och husrum, fattigdomen ligger som en fet matta över Gambia. Det är enklare att förstå sexturismen, varje ensam Europeisk kvinna som kommer hit är en biljett ur fattigdomen. Mer så än i ex. Thailand. Där är minimilönen ca 3300:-/mån, i Gambia är medianen ungefär 700:-/mån! En statstjänsteman tjänar ca 1200:-. 

Jag hyrde ett toppmodernt rum på ett nybyggt lägenhetshotell och delade kök. Kostade runt 340:-/natt som jämförelse. Ingen Gambier skulle ha råd med det, de har inte ens råd att käka på restaurang en gång i månaden. Än mindre handla i nån av de många små "Supermarkets" som finns längs "The Highway". 1 liter mjölk kostar 24:-, ett paket smör (250g) 60:- och i princip alla importvaror kostar det dubbla mot Europa.

Så, resan ger en sorts ödmjukhet och insikt mot livets olika förutsättningar....

• Eurydike
    Anonym (Grumm) skrev 2023-03-15 22:24:51 följande:
    Haha det tänkte jag också när jag skrev mitt senaste inlägg #993, men jag lämnade det till "bättre behövande", så varför inte låta miss #666 ta hem titeln #1000 också Solig
    Ja, det var lockande att spurta i mål när det började närma sig! Men tack! 🙏 Ännu en som hjälpte mig kamma hem vinsten 😊 Ja, nu har jag ritat två diplom och satt upp på väggen här hemma. Miss #666 och #1000 är ju trots allt två tunga titlar! 💪
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!