Här samlas alla nattugglor!
Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :)
Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :)
Jag vet inte riktigt hur jag hamnade här. Det var ngt som jag drogs till. Vet iofs inte vad jag gör på familjeliv ens
Jag är vaken, fast jag egentligen är trött som en mört som har dött. Uppe tidigt i morse, med en psykiskt utmanande dag. Borde sova, men hjärnan är för uppe i varv. Ska nog "ta ledigt" från jobbet i morgon (jag har väldigt fria arbetstider, så länge det inte är möte eller liknande får jag jobba precis när jag vill, bara allt är klart i tid. Och just nu är det en lugn period.) och återhämta mig lite.
Jag är så sugen på att skriva. Jag skriver lite fiktion enbart för min egen skull (ingen har fått läsa något av det jag skrivit, inte ens min man) och jag tycker det är så roligt. Men, jag har skrivkramp, får inte ur mig något vettigt. Jag vet var jag vill att den historia jag skriver på nu ska hamna, men inte riktigt vägen dit. Men, den är nästan klar. Jag har skrivit ungefär 75 000 ord, siktar på ungefär 90 000. Och, jag har utkast/idéer till en handfull fler. Men just nu går det inte, får inte ur mig något.
Men, det är väldigt skönt att skriva här. Jag får skriva något i alla fall. Ljudet av tangentbordet är mysigt.
Jag är vaken, fast jag egentligen är trött som en mört som har dött. Uppe tidigt i morse, med en psykiskt utmanande dag. Borde sova, men hjärnan är för uppe i varv. Ska nog "ta ledigt" från jobbet i morgon (jag har väldigt fria arbetstider, så länge det inte är möte eller liknande får jag jobba precis när jag vill, bara allt är klart i tid. Och just nu är det en lugn period.) och återhämta mig lite.
Jag är så sugen på att skriva. Jag skriver lite fiktion enbart för min egen skull (ingen har fått läsa något av det jag skrivit, inte ens min man) och jag tycker det är så roligt. Men, jag har skrivkramp, får inte ur mig något vettigt. Jag vet var jag vill att den historia jag skriver på nu ska hamna, men inte riktigt vägen dit. Men, den är nästan klar. Jag har skrivit ungefär 75 000 ord, siktar på ungefär 90 000. Och, jag har utkast/idéer till en handfull fler. Men just nu går det inte, får inte ur mig något.
Men, det är väldigt skönt att skriva här. Jag får skriva något i alla fall. Ljudet av tangentbordet är mysigt.
Det verkar skita sig med sömnen idag.
Men men, jag har åtminstone ett varmt rum med en säng. Det är svårt att föreställa sig situationen för en hemlös.
Sitter på en "båt" mot Senegal och reflekterar, eller kanske rätt ord är "skorv"? Om det är såna här båtar de försöker ta sig över Medelhavet med så förstår jag att många går under. För min del är det dock ingen fara, grunt vatten och kort resa.
På sätt och vis så är de flesta passagerare på båten en sorts illegala invandrare eftersom det är några få som har Pass och Visa. Men det ses mellan fingrarna av myndigheterna, jag är sannolikt den enda europeen ombord, ser väldigt Skandinavisk ut dessutom och förväntar mig att bli kollad när vi anländer till Dakar.
Det är många intryck att bearbeta, det är svårt att förstå hur människor klarar sin dag med mat och husrum, fattigdomen ligger som en fet matta över Gambia. Det är enklare att förstå sexturismen, varje ensam Europeisk kvinna som kommer hit är en biljett ur fattigdomen. Mer så än i ex. Thailand. Där är minimilönen ca 3300:-/mån, i Gambia är medianen ungefär 700:-/mån! En statstjänsteman tjänar ca 1200:-.
Jag hyrde ett toppmodernt rum på ett nybyggt lägenhetshotell och delade kök. Kostade runt 340:-/natt som jämförelse. Ingen Gambier skulle ha råd med det, de har inte ens råd att käka på restaurang en gång i månaden. Än mindre handla i nån av de många små "Supermarkets" som finns längs "The Highway". 1 liter mjölk kostar 24:-, ett paket smör (250g) 60:- och i princip alla importvaror kostar det dubbla mot Europa.
Så, resan ger en sorts ödmjukhet och insikt mot livets olika förutsättningar....
Hej på er.
En riktig nattuggla till här.
Ni verkar vara ett trevligt gäng.
Får man hänga här emellanåt?