Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Här samlas alla nattugglor!

FredrikLiksom skrev 2023-05-28 22:34:08 följande:

God afton kära vänner! Då har vi återigen tagit oss igenom en alldeles för kort helg.

Själv har jag rensat i gamla prylar och tog en tripp längs memory lane. Det lämnade en bitter eftersmak och har gjort att jag gått och grubblat hela helgen. Jag har åtminstone slängt sakerna nu så jag inte behöver hitta dem igen. 

Vad har ni andra sociala varelser gjort då?

Jag är en sådan där konstig människa som älskar mitt jobb och faktiskt längtar dit när jag inte varit där på några dagar. Visst är det skönt att få vara ledig också, det är inte det, men jag trivs så bra med både jobb och kollegor. Jag har nu varit sjukskriven fler veckor än jag orkar räkna efter (en olycka, inget allvarligt, men kan inte jobba), och längtar.

Jag har dirigerat familjen till att fixa i trädgården denna helg, och faktiskt fuskat från min sjukskrivning och rensat lite ogräs själv.

Rensa kanske man borde göra. Både jag och min man är lite av samlare, och jag tänkte bara nu ikväll att jag borde rensa bokhyllorna från böcker som vi bara läst en gång och inte känner att vi vill läsa igen. Hyllorna är proppfulla, och vi har inte plats för fler bokhyllor i huset. För några år sedan gjorde vi plats i några av dem när vi tog bort i princip alla DVD/Blu ray-filmer vi hade (varför ska de ta upp plats när filmerna i fråga finns på streamingtjänster som man ändå betalar för, typ), men den platsen fylldes upp väldigt fort ...
  • Embla twopointoh
    FredrikLiksom skrev 2023-05-31 22:33:31 följande:

Jag har en i min närhet som är lite besserwissrig hävdade att jag hade fel angående en sak idag. Jag höll igen och ordade inte om det utan väntade till jag kom hem och tog reda på fakta. Det visade sig att jag hade rätt. Min första instinkt är ju att återigen lyfta ämnet för att sätta människan på plats. Det är inte första gången personen slänger ur  sig felaktigheter för att visa sin duktighet. 

Det här stör mig så klart. Men när jag begrundar saken så tänker jag att varför ska jag sätta denna människa på plats? Hen vill ju antagligen bara ses som en kompetent person och kanske bär på självtvivel. Det kanske inte är personligt riktat mot oss andra alls.

Jag har lyssnat på Kay Pollak idag som snuddar Vid ämnet.

Jag kommer nog inte ta upp ämnet igen. Jag känner stolthet över att bitit mig i läppen och inte dragit diskussionen vidare. En del hävdar nog att det är en svaghet att inte ta striden medan jag nog vill få det till en styrka. Jag låter inte den människa sänka mitt egenvärde Genom att blir provocerad. 

Jag tycker du hanterar detta helt rätt, på ett moget och reflekterande sätt. Världen vore en bättre plats om fler gjorde som du och tänkte efter och inte reagerade med ryggmärgen. Du ska vara stolt över dig själv.

Jag vet att jag kan uppfattas som en besserwisser. Dels så läser jag mycket och har ett bra minne för fakta (bara det faktum att jag säger detta vet jag kan vara besserwissrigt i en kultur som är styrd av Jante), och dels så är det här med intelligens och kunskap viktigt för mig. Jag tycker inte om att uppfattas som dum. Jag tror det har att göra med att jag hade en alldeles ryslig lärare på låg- och mellanstadiet, som hade ett par-tre favoriter i klassen som aldrig gjorde fel, och så vi andra som blev hånade när man inte visste saker. Det har påverkat mig mer än vad jag själv förstått. Det hånet satte djupa spår.

En kompis till mig som jag känt sedan mellanstadiet kan också uppfattas som en besserwisser, men i hennes fall tror jag orsaken ligger i att hon låg i ständig konkurrens med sina äldre syskon om vem som var bäst i skolan och i allmänhet mest 'lyckad', även nu när de är vuxna finns det en underton av tävling mellan syskonen. Hennes föräldrar skulle nog bli förfärade över tanken att de skulle ha eldat på en sådan konkurrens mellan sina barn, men det var vad som blev resultatet.
  • Embla twopointoh
    manf97 skrev 2023-06-04 12:23:34 följande:
    Så hur varmt har ni det uppe i Sverige nu? 🇸🇪
    Här är det ungefär 20 grader och soligt. Markerna är väldigt torra.
  • Embla twopointoh
    manf97 skrev 2023-06-04 12:38:13 följande:
    Oj vad härligt! Nu önskar man att man var däruppe! Svenska somrar är något av det bästa jag vet! 😍
    Det är för den svenska sommaren som jag orkar igenom den svenska vintern. Där jag bor är det inte alltid snö på vintrarna, och det blir mörkt och rått utan snön.

Men, den här tiden på året är alldeles underbar. Det finns inget ljuvligare än en svensk sommarkväll, när det varit varmt under dagen. Att då sitta i den ljumma sommarkvällen, fåglarna kvittrar och det doftar från vad som råkar blomma just då (hägg, syren, kaprifol ...), det är så härligt!

Vi den här tiden på året så är vi mycket på altanen eller uteplatsen, vi äter våra måltider där, ser på serier där (nätverket når dit), läser, spelar spel, eller bara är. Jag hade inte klarat av att bo i en lägenhet.
  • Embla twopointoh
    FredrikLiksom skrev 2023-06-17 22:43:16 följande:

Hej!
    Jag hoppas ni mår bra. 

Mer har jag nog inte att tillägga just nu.

Tackar som frågar. Jag mår bra, men borde sova istället för att slösurfa. Jag har stressat runt hela veckan, vi ska snart ha ett stort kalas för min mans släkt, och det är mycket som ska planeras och ordnas och fixas innan dess. Jag klarar inte riktigt av att varva ned tillräckligt för att kunna sova.
  • Embla twopointoh

Intressant frågeställning, FredrikLiksom!

Jag tror, eller hoppas, att de flesta människor ständigt utvecklas, i takt med att vi blir äldre och erfarnare. Det är nog få människor som inte ser tillbaka på sitt yngre jag och tycker att man hade noll koll och var pinsam. Eller, dömer jag andra efter mig själv nu? Det är svårt att veta, detta är inte ett vanligt samtalsämne, så jag har inte någon uppfattning om hur andra tänker kring frågan.

Själv hade jag en trygg och stabil uppväxt i en småstad, så när jag i efterhand ser tillbaka på hur jag var som ung vuxen, så var jag vansinnigt naiv och hade drama-tendenser. Det var först när jag flyttade till en större stad, träffade min blivande man och började plugga, som jag blev 'utsatt för Verkligheten'. Jag hoppas att jag sedan dess blivit en bättre människa..

Samtidigt, så tänker jag att jag inte ska skämmas alltför mycket eller begränsas på grund av en person som jag inte längre är. Jag var ung, nu är jag äldre och vet bättre. Jag är långt ifrån perfekt, säkert kommer jag att se tillbaka på hur jag var som 40+ och känna liknande känslor som jag gör nu för mitt 20+-jag, men jag hoppas att jag ständigt jobbar med mig själv. Om inte annat har jag en man som hjälper mig att peka ut mindre trevliga sidor av min personlighet.

Järn slipar järn, den ena människan den andra.

• Embla twopointoh
    Stooler skrev 2023-06-23 03:33:44 följande:

Jag tror att på sätt och vis är vi alla unika. Jag tror också att vi utvecklas på vägen i livet. För egen del, om jag ser tillbaka på mitt liv och min personlighet så skulle jag inte ens kunna umgås med den person jag var vid 30! Inte speciellt udda kanske, men allt fokus då byggde på att prestera, tävlingsmänniska i själen men skador gjorde att de talanger jag hade inom idrotten aldrig en chans. Jobbade med kvalificerad försäljning B2B och marknadsföring vid den tiden och skulle förmodligen kunnat gå över lik för att visa resultat. 

Att få barn gjorde mig lugnare och mer eftertänksam, efter min separation ännu mer så. Byte av yrke förändrade min inställning till livet till något mycket bättre. Mognad, förmåga att kunna se det andra såg. Kunna ignorera andras perception av mig själv var superskönt. Sluta jobba enbart för att prestera, hitta nya värden runt om i världen, stanna upp och begrunda...sånt!

Jag måste säga att vid 54 års ålder känner mig tillfreds med mig själv, har liksom hittat en livsform som tilltalar mig. Paradoxalt nog så gjorde pengarna jag tjänade i yngre år det möjligt att ta mig hit. Pengar ger inte lycka men de kan ge frihet! Det bästa är att jag känner att jag själv kan välja vad jag vill göra nästa dag. Kidsen är inte kids längre, jag behöver inte jobba om jag inte vill, bor i en miljö och klimat som passar mig som handsken. 

Men visst, precis som för Fredrik så finns saker man kanske skulle gjort annorlunda men jag gillar den buddhistiska tanken.

"Det som hände igår kan ingen förändra, det som händer imorgon känner vi inte till, därför lever vi idag och vaknar nyfikna och vetgiriga"

Ja, jag tror också att jag skulle tycka att mitt yngre jag var oerhört jobbig att umgås med.

Att få barn brukar göra att man mognar. Jag känner igen det hos mig själv, men även vad andra har uttryckt (och vad jag själv iakttagit). Kanske handlar det om att man plötsligt har ansvar för någon annan än en själv, att man inte längre kan vara fullt lika egoistisk längre. Dessutom, den ovillkorliga kärleken de flesta känner för sina barn gör också något med en.

Finns det bitar hos dig själv som du önskar du inte hade?
  • Embla twopointoh
    Aniiee skrev 2023-07-06 03:36:19 följande:
    Det enda jag hatar mer än att köpa presenter är att önska presenter.... 
    Jag älskar att köpa presenter, i alla fall om det inte är för att man 'måste' köpa något, utan man köper för att man vill och/eller man hittar något som passar personen i fråga perfekt.

På så sätt är det ganska bra i vår familj, det förväntas sällan att vuxna ska få presenter, utan ibland får man när man fyller, ibland inte.

Jag håller dock med dig om att det är väldigt svårt att önska sig något. Saker inom rimlig prisklass köper man åt sig själv, är det för dyrt för mig är det förmodligen för dyrt för någon annan i min familj/vänkrets, liksom.
  • Embla twopointoh
    Aniiee skrev 2023-07-13 07:52:49 följande:

Vet ni varför jag älskar film? För att en film kan både göra mig både helt förstörd och fullständigt lycklig....

Jag älskar också film (och serier). Just Encanto var en sådan där film för mig som jag inte tyckte gav något bestående intryck, varken bra eller dåligt (även om jag kan nynna 'We don't talk about Bruno no no" ibland).
  • Embla twopointoh
    Aniiee skrev 2023-07-13 20:18:35 följande:
    Jag älskar serie också. 

Vi berörd på olika sätt av olika saker. Encanto berör mig djupt då jag växte upp med samma press och förväntningar på mig som både Luisa och Isabella. Jag är inte superstark eller kan trolla fram blommor ur tomma intet men jag förväntades vara stark och perfekt, både av familjen och samhället och absolut av mig själv. Inte för att jag alltid lyckades. 
    Visst är det så, att vi blir berörda av olika saker.

Jag tycker överlag att det inte kommit en enda riktigt bra animerad film från någon stor producent (från Väst) de senaste typ fem åren (som jag har sett). De jag har sett har varit på sin höjd hyfsat bra.

Vad jobbigt det låter, att ha den typen av krav eller förväntningar på sig från alla håll.
  • Embla twopointoh
    Aniiee skrev 2023-07-15 21:24:59 följande:
    Nu får alla ursäkta nörderiet.....

Typ 85% av allt animerat jag ser är ju anime iofs. Det västerländska jag har på listor från de senaste 5 åren är:

2018:
    Isle of dogs, som var rätt bra. 7/10
    The Hollow, som var rätt bra, 7/10
    Legend of the three caballeros, som var ok, 6/10
    Bao, som är en kortfilm, som var helt ok, 6,5/10
    Incredibles 2 har jag inte sett än....
    The Death of Superman, som var bra, 7,5/10
    The Dragon Prince, som var bra, 7,5/10
    Constantine City of Heros the movie har jag inte sett än...
    Auntie Edna, kortfilm, rätt bra, 7/10
    She-Ra, förvånansvärt bra, 8/10
    Ralph Breaks the Internet, ok men inte mycket mer, 6/10
    3Below, över förväntan, rätt bra, 7/10
    Watership down har jag inte sett än.

2019:
    Carmen Sandiego har jag inte sett än
    Amphibia har jag inte sett än
    Toy Story 4 har jag inte sett än
    The Dark Crystal Age of resistance vet jag inte om jag någonsin kommer se
    Klaus var riktigt bra, 8/10
    Harley Quinn har jag inte sett än

2020:
    The Owl House var riktigt bra, 8/10, kanske till och med 8,5
    Justice League Dark: Apokolips War har jag inte sett än
    Wizards Tales of Arcadia har jag inte sett än, men förväntar mig at den är lika bra som 3Below
    Angela's christmas wish var rätt bra, 7/10
    Soul var riktigt bra, 8/10

2021:
    Arcane är fantastisk 9/10
    DOTA Dragon's blood har jag inte sett
    Inside job har jag inte sett
    Luca har jag inte sett
    Hit-Monkey har jag inte sett
    Monsters at work var ok, 6/10
    Star Trek Prodigy har jag inte sett
    The Bad Batch har jag inte sett
    The Witcher Nightmare of the Wolf var ok, 6/10
    Encanto var riktigt bra, 8/10

2022:
    Baymax! har jag inte sett
    Cuphead show var rätt bra, 7/10
    Dragon Age Absolution var frustrerande, 7/10 om man inte är ett DA-fan, 5/10 om man är det
    Scrooge A Christmas Charol var ok, 6,5/10.
    Sea beast var rätt bra, 7/10
    Strange Worlds är jag väl den enda som tyckte var bra, 7/10
    Turning Red var bra, 7,6/10
    Av de du räknat upp har jag sett två, Luca, och så har jag börjat se the Bad Batch (älskar SW).

Nörderi är bara trevligt!
  • Embla twopointoh

Jag har också svårt att välja ut en favoritfilm. Men, här kommer några:

-Regarding Henry

-Shawshank Redemption

-Clueless

-Sense and Sensibility (med Emma Thompson och Kate Winslet)

-Star Wars (Episod I - VI)

-Lord of the Rings

-Terminator (speciellt T2)

- The Ghostbusters (Originalet)

-Die Hard

-Jurassic Park (Originalet)

-Narnia (främst första)

-Seven Samurai

-The Green Mile

-Alien

-Galaxy Quest

Det finns många filmer som jag tycker är bra, men som inte riktigt håller för att se om (eller som inte håller över tid). Det ovan är däremot 'klassiker', som jag återkommer till regelbundet.

• Embla twopointoh
    Stooler skrev 2023-07-24 01:45:38 följande:
    WOW!!!!

Vilken bred smak du har! "Seven Samurai" är det Kurosawa´s orginalfilm? "De 7 samurajerna"?
    Smaken är som baken -bred! Skrattande

Ja, det stämmer. Jag har allt av Kurosawa i hyllan.
  • Embla twopointoh
    Stooler skrev 2023-07-24 12:08:00 följande:
    Allt av Kurosawa...cool! Har du även den Hollywoodproducerade "Runaway train" från 1985 som är baserad på en av hans pjäser från 50-60 talet.  Jon Voight, Eric Roberts, Rebecca De Mornay är med bl.a. Den filmen är så mycket Kurosawa, speciellt slutet!
    Nej, just den äger jag inte, men har sett den.
  • Embla twopointoh
    Eurydike skrev 2023-07-25 17:42:44 följande:
    Det händer mig hela tiden! Jag kan inte ens nämna ordet mat utan att bli hungrig 🤤 På tal om svampsås, gissa vem som var ute och plockade svamp (svampar större än ärtor den här gången) och ska göra svampsås 😉🍄
    Det finns en del böcker som jag undviker att läsa när jag är hungrig, för karaktärerna äter så god mat. Skrattande

Dickens Pickwick papers, till exempel. Och Tolkien.

Nu blev jag hungrig.Inte på svamp dock, vilket är något jag aldrig förstått mig på. Jag kan äta det, men skulle inte sakna det om jag aldrig mer fick det.
  • Embla twopointoh
    Aniiee skrev 2023-08-31 22:36:37 följande:
    Trist att inte komma någonstans. Jag kör också fast med jämna mellanrum. Då får jag byta bok. Komedier blir det dock inte. En komedi skulle inte överleva i mina händer. Det får bli tragedier istället. Jag får väl sätta Down by the River från BG3 på repeat och ta mig igenom det. Just nu har jag:
    en grabb från en framtida dystopi som ska få en hjärnoperation för att byta ut sitt "internet"-implantat,

ett par tvillingbröder som återförenas efter 40 år ("alver" så de är fortfarande "unga vuxna")

ett par som vaknat i en värld där mat och beröring inte existerar

En motvillig kung som sörjer sin bästa vän samtidig som han försöker förhindra sina grevar från att börja kriga med varandra

En försvunnen, magisk, lillebror

En pojke mitt i en mardröm

En ung skald framför en kung, anklagad för brott

En ung rebell i en framtid när världen blivit invaderad av rymdvarelser

8 olika berättelser just nu med andra ord.
    Vad spännande det låter! Hoppas du skriver klart och ger ut dem så att man får läsa!

Jag skriver också, men egentligen bara för min egen skull, utan plan eller tanke på ingivning. SciFi, mest. Jag skriver sådant jag själv skulle vilja läsa. Mest utkast/ideer/scener, men en bok är näst intill klar, det ska bara 'knytas ihop'.

Något jag upptäckte med förvåning när jag började skriva var att karaktärerna hade egna åsikter och gjorde eller betedde sig inte alltid som jag tänkt från början, ha ha.
  • Embla twopointoh

Jag ska jobba i morgon, och ligger här klarvaken, suck. Klockan ringer om lite drygt fyra timmar, och jag kan inte komma till ro.

Varför vet jag inte, jag var uppe tidigt i morse, har jobbat, tränat och borde vara trött, men nej.

Jag har inte skrivit i denna tråd på jättelänge, även om jag läst den lite då och då. Kanske för att jag inte är en "nattuggla" längre, jag brukar slockna runt kl 22 på vardagar.

• Embla twopointoh

Hej alla, gamla som nya skribenter! Livet har tagit en hastig vändning, dottern har blivit sjuk och jag är hemma med henne på heltid (det är inte livshotande eller så, men hon behöver vara hemma från skolan) ett tag framöver. Så, nu har jag mer tid med Familjeliv ...Solig

På sätt och vis tycker jag det är skönt att vara hemma så här i december, jag har mer tid och ork med alla julförberedelser, jag kan gå och pyssla och baka och se till dottern mellan varven. I år ser jag fram emot julen, det var länge sedan jag gjorde det (annat än som några semesterdagar, som bara brukar bli stressiga med allt man ska hinna med).

• Embla twopointoh
    Aniiee skrev 2025-02-04 17:01:35 följande:

Är ni bra på att hitta på namn?

Jag söker med ljus och lykta efter ett namn till en karaktär i en av mina historier. En ca 5-årig prinsessa. Hennes mamma heter Rana och hon har två morbröder som heter Kiran och Iskarion. I berättelsen finns även hittils tre kvinnor som heter Andra, Dina och Corine, och fem män som heter Adrian, Lo, Gerin, Doran och Ilo.

Jag tycker att det är supersvårt att komma på namn när jag skriver. I början kunde jag få nästan skrivkramp medan jag försökte komma på ett bra namn. Nuförtiden tar jag några sekunder, använder ett av de första namnen som kommer till mig, och fortsätter att skriva. Namn kan man alltid ändra i efterhand (fast när jag tänker efter har nog 99% av mina karaktärer fått behålla det första namnet de fick).

Det första namnet som poppade upp till en femårig prinsessa var Indira. Ett existerande namn, precis som flera av de du nämner från din berättelse, men ändå lite fantasy-aktigt.
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!