• Anonym (Mamma)

Skydda ett barn, akut hjälp

Lång historia väldigt kort. Det har inkommit 2 orosanmälningar angående min dotter när hon vistas hos pappan. Soc ser allvarligt på detta och uppmanar att jag ska skydda henne. Varje gång det ska vara överlämning kommer pappan med vissa hot, polis ska komma, han ska göra mitt liv till ett helvete osv. Nu påstår han att han har ringt sin advokat och denne säger då att pappa kan hämta som vanligt. Jag tror ju inte det med tanke på vad som har hänt. Advokaten kan väl inte säga lova en pappa att han kan hämta sitt barn när en myndighet uppmanar mamman (mig) att skydda barnet och hålla henne trygg? 
    Nån som är juridisk kunnig och kan ge ett svar snabbt?

• Svar på tråden Skydda ett barn, akut hjälp
  • Anonym (111)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 07:29:35 följande:
    Nej, jag har inte fått nåt från hans advokat, utan bara ett sms om att han hade pratat med advokaten och att han kan hämta som vanligt
    Har han ens en advokat då? Han kanske bara sa "min advokat säger att jag kan hämta barnen". 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 07:29:35 följande:
    Nej, jag har inte fått nåt från hans advokat, utan bara ett sms om att han hade pratat med advokaten och att han kan hämta som vanligt
    Du fattar inte själv att det är en lögn....?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (111) skrev 2022-06-21 07:46:30 följande:
    Du har du nog missuppfattar saker. Soc har ingen laglig makt alls. De utreder, erbjuder stöd och de kan tex rekommendera att barn ska bo mer hos en förälder men så länge båda har vårdnad kan Soc inte göra mer än så. Gör inte föräldrarna som Soc föreslår, så är det så det är. 
    Soc har väldigt stor makt när det gäller barns välbefinnande, om de skulle anse att ts inte uppfyller sitt föräldraansvar att skydda barnet från pappan så kan de faktiskt omhänderta barnet i värsta fall.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-21 09:08:13 följande:
    Du fattar inte själv att det är en lögn....?
    Jag misstänker det. Han har alltid kommit med diverse "hot" för att få som han vill. Så länge det inte kommer brev från en advokat så litar jag inte på att det finns nån. 
    Idag började han dagen med att jag har två val, lämna ifrån mig barnet eller så blir det en stämningsansökan. Barnet är kvar här så bara att vänta på brev nu då. Han hotade med att hämta barnet med polis också, det är 2,5 vecka sen, ingen polis har dykt upp än heller.. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 10:04:43 följande:
    Jag misstänker det. Han har alltid kommit med diverse "hot" för att få som han vill. Så länge det inte kommer brev från en advokat så litar jag inte på att det finns nån. 
    Idag började han dagen med att jag har två val, lämna ifrån mig barnet eller så blir det en stämningsansökan. Barnet är kvar här så bara att vänta på brev nu då. Han hotade med att hämta barnet med polis också, det är 2,5 vecka sen, ingen polis har dykt upp än heller.. 
    Spara alla meddelanden, så klart. Det där kallas för hot. Självklart kommer han inte att stämma dig, det är en väldigt lång procedur innan han kommer till en sådan punkt, innan han har gått igenom allt med advokat och innan papper skickas in. Advokaten som i så fall går på exets ord tror så klart att de har ett fall att vinna, men du har rätten på din sida, du har soc på din sida och du har bevismaterial mot pappan på din sida.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-21 10:27:29 följande:
    Spara alla meddelanden, så klart. Det där kallas för hot. Självklart kommer han inte att stämma dig, det är en väldigt lång procedur innan han kommer till en sådan punkt, innan han har gått igenom allt med advokat och innan papper skickas in. Advokaten som i så fall går på exets ord tror så klart att de har ett fall att vinna, men du har rätten på din sida, du har soc på din sida och du har bevismaterial mot pappan på din sida.
    Jag sparar allt. Inga telefonsamtal just nu utan enbart sms. Jag ringer upp när han vill prata med barnet inget mer. Har även allt sparat sen tiden efter separationen som inte heller var vacker. Då hade jag kontakt med en advokat för rådgivning (hon har gått i pension nu)även polis var inkopplad samma dag jag lämnade, eller rättare sagt, flydde. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 10:04:43 följande:
    polisen kan aldrig hämta barn utan beslut från högre instans där även du fått chans att lämna din inställning. Även om hand advokat hör av sig så kan du helt bortse från detta. Advokaten kan inte bestämma detta. Han kan inte ens stämma dig innan han varit i kontakt med kommunens familjerätt som ska ge information till er båda vad det innebär med en vårdnadstvis och sedan utförda ett intyg om detta. Sitt i båten och fortsätt skydda.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-21 11:40:41 följande:
    polisen kan aldrig hämta barn utan beslut från högre instans där även du fått chans att lämna din inställning. Även om hand advokat hör av sig så kan du helt bortse från detta. Advokaten kan inte bestämma detta. Han kan inte ens stämma dig innan han varit i kontakt med kommunens familjerätt som ska ge information till er båda vad det innebär med en vårdnadstvis och sedan utförda ett intyg om detta. Sitt i båten och fortsätt skydda.
    Kommer det brev från en advokat tar jag tag i det då. Kommer polisen så visar jag bara kopia på anmälan, visar sms och berättar allt. Nu tog jag inte kopia på första anmälan som kom in men den finns ju sparad så bara hänvisa till handläggare så får dom den också skulle jag tro. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 12:32:18 följande:
    Kommer det brev från en advokat tar jag tag i det då. Kommer polisen så visar jag bara kopia på anmälan, visar sms och berättar allt. Nu tog jag inte kopia på första anmälan som kom in men den finns ju sparad så bara hänvisa till handläggare så får dom den också skulle jag tro. 

Brev direkt från advokat kan du ignorera helt. Ge dig inte in i någon sådan diskussion alls. 

Ingen polis kommer att komma.

Det enda du behöver bry dig om är om soc. Familjerätt eller tingsrätt försöker nå dig.

Jag vill verkligen poängtera att du absolut inte ska ge dig in i någon som helst dialog, försvar eller förklaringar till en advokat som företräder pappan. Inte på något vis. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-21 12:56:45 följande:

Brev direkt från advokat kan du ignorera helt. Ge dig inte in i någon sådan diskussion alls. 

Ingen polis kommer att komma.

Det enda du behöver bry dig om är om soc. Familjerätt eller tingsrätt försöker nå dig.

Jag vill verkligen poängtera att du absolut inte ska ge dig in i någon som helst dialog, försvar eller förklaringar till en advokat som företräder pappan. Inte på något vis. 

Jag har aldrig suttit i en sån här sits innan så vet inte hur saker funkar, så tackar så mycket för info. 
    Jag kommer själv inte gå in i diskussion med en advokat, jag kommer kontakta en egen i så fall så får denne sköta all sån kontakt. 
    Vid kontakt med familjerätt tar jag med mig all info jag har samt förslag på hur jag önskar att umgänge ska ske. Kontaktar tingsrätten mig så kontaktar jag även då en advokat. 
    Vid pappans tjat om umgänge så upprepar jag mig bara just nu känns det som, "med tanke på vad som inkommit till soc så är det min skyldighet att skydda henne i dagsläget" det är min standardmening till honom
Svar på tråden Skydda ett barn, akut hjälp