Maymom skrev 2022-07-27 20:55:38 följande:
Jag blir den elaka styvmodern som säger nej till chips och glass innan mat och säger till om alltifrån städa rummet och tacka för maten till att tjata om och hjälpa med läxan.
pappan tycker det är för höga krav att hon ska städa rummet en dag i veckan, samt plocka undan det hon lekt med om hon lekt i vardagsrummet tex.
både han och mamman verkar ha det typiska dåliga samvetet för att hon bor varannan vecka Och vill att deras vecka ska bara vara kul och bra.
Tyvärr är det nog så med många bonusbarn. Ingen förälder vill att barnet ska föredra att vara hos den andra föräldern och så curlas barnet istället.
Iallfall, när min dotter var 10, (hon har adhd) så var hon precis som idag när hon är 13 väldigt stökig, men inte på det sättet TS beskriver. Min dotter glömde smöret framme om hon gjorde en smörgås, tog hon en glass låg pappret kvar på bänken, väldigt virrig med vart hon lagt sina saker osv. Men att skita ner så där som TS beskriver eller roffa åt sig massvis, har hon aldrig gjort. Inget barn gillar väl att städa men självklart ska de hjälpa till.
Förbjud tuggummin helt tills vidare. Äta får hon och även ni göra vid köksbordet. Det blir fel om det bara är hon som inte får äta i soffan. När ni ska äta kakor etc så lägg fram en var, säg innan att alla får ta en, eller två om det räcker. Är det godis i en skål så dela rättvist i en liten skål till alla. Detta utan att skälla och bråka med tjejen, var tydlig bara.
Min dotter får till exempel inte ta med sig mat osv ner till sitt rum då hon äter i sängen som blir skitig och aldrig tar up tallrikarna efter sig. Lite chips eller så kan hon få ta men då ska skålarna upp innan hon lägger sig. Har hon inte tagit upp dom får hon inte ta ner något annat innan de är uppe igen.
Tydliga klara regler hjälper bra för de flest barn.
Set du beskriver TS låter mest som ett barn som fått göra som hon själv vill. Reglerna hos mamman spelar ingen roll, barn är inte dumma och vet vad som gäller hos respektive förälder.