• Anonym (Oerfaren)

Orolig för restaurang, hur funkar det

Jag har frågor som ni kanske tycker är dumma men jag har blivit utbjuden på mat i helgen men jag är orolig för om det värsta skulle hända, att han lämnar mig där utan att betala? Jag känner honom inte bra än och nu vill jag inte ha några kommentarer om att jag inte ska träffa honom för det är inte vad jag frågar om hjälp med! Utan svara bara på hur det fungerar är ni snälla! Är det den som beställer maten som de kräver på betalningen? Det borde vara så tycker jag men jag vet inte! Eller kan jag diskret säga till någon personal att jag kommer inte betala något? Om det är han som bjuder så är det väl honom de får kräva på pengarna om han beställer från menyn? Jag tror ju inte att han smiter från mig men OM!!!
    2 Vad ska man ha för kläder på sig?
    3Kan man gå ut och röka eller ser det fult ut?
    4Kan man gå till en toalett eller vänta till man ätit klart?
    5 Ska man slå av mobilen?

• Svar på tråden Orolig för restaurang, hur funkar det
  • Kockobello

Är det på typ Frantzens ni ska äta? Verkar nästan så.

• elmadumle
    Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-04 08:41:22 följande:

Jag är visserlige dålig på detta, men jag tror bara inte på att det skulle vara obrukligt att en beställer för hela sällskapet. Särskilt inte som den ska bjuda. Köper inte det. 

Det vet jag väl att båda är gäster på restaurangen, men jag är ändå hans gäst eftersom han kom med inbjudan.

Var och en beställer vad den vill äta och dricka oavsett vem som betalar. Jag bjuder ofta barn och barnbarn på mat när vi är ute men mina barn  är vuxna nog att beställa själva när de kommer till bordet och frågar. 
  • EnAnonumius

Jag är visserlige dålig på detta, men jag tror bara inte på att det skulle vara obrukligt att en beställer för hela sällskapet. Särskilt inte som den ska bjuda. Köper inte det. 

Det vet jag väl att båda är gäster på restaurangen, men jag är ändå hans gäst eftersom han kom med inbjudan.

Du är väl inget litet barn som har precis börjat försöka lära dig att tala? Du är väl en vuxen kvinna som kan prata? Eller?

Du får tro vad du vill..
    Men här fakta, varken du köper fakta eller inte.

Oavsett vem som bjuder, så beställer man själv det man vill ha. D.v.s man berättar själv för servitrisen/servitören vad man vill äta och dricka.

Bara en bjuder (i ditt fall din dejt) och betalar, så blir det inte automatiskt den som bjuder och betalar ansvarig för att beställa åt hela sällskapet för den saken skull.  Finns inga sådan "formaliteter" kring detta.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-04 09:16:29 följande:
    Lite så tänkte jag också, förutom att jag känner mig obekväm, men det kanske inte hjälper ändå. Du kan tycka att jag är småaktig men jag har verkligen svårt att betala, och ett restaurangbesök är inte vad jag är superintresserad av att behöva prioritera i min ekonomi, skulle jag då ha tackat nej för att gardera mig för jag vill inte riskera att bli lämnad med notan?
    Ja, jag tror ju att han betalar och inte smiter men tänk om!! Vad servitrisen anser om mig bryr jag mig inte.
    Tack ska försöka göra det!

Det man kan göra är att svara typ: Tack vad trevligt, men tyvärr är det lite tight nu så jag har inte riktigt råd. 
    Då hade han behövt vara tydlig med om han tänkte bjuda eller inte. 

Att du misstänker killen för att kunna tänkas smita från notan är kanske ett tecken på att han inte är Guds bästa barn. Är du säker på att du vill gå ut med honom? 

• Anonym (Olivia)

Att var och en beställer själv är bland annat för att personalen ska veta vem som ska äta vad. Bra personal kommer ihåg vem som ville ha vad och serverar rätt person utan att behöva fråga. 

Om du vill att din dejt beställer åt dig så be honom uttryckligen om det när ni sitter och väljer rätter, annars kan det uppstå en socialt lite konstig situation vid beställningen eftersom det bryter mot hur man brukar göra. 

• Anonym (eeeee)

Såvida dejten inte är rökare är det negativt att själv gå ut och röka. Såvida ni inte ska ha samma maträtt och dryck är det inte ett bra intryck att låta dejten beställa.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-03 19:29:29 följande:
    Orolig för restaurang, hur funkar det

Jag har frågor som ni kanske tycker är dumma men jag har blivit utbjuden på mat i helgen men jag är orolig för om det värsta skulle hända, att han lämnar mig där utan att betala? Jag känner honom inte bra än och nu vill jag inte ha några kommentarer om att jag inte ska träffa honom för det är inte vad jag frågar om hjälp med! Utan svara bara på hur det fungerar är ni snälla! Är det den som beställer maten som de kräver på betalningen? Det borde vara så tycker jag men jag vet inte! Eller kan jag diskret säga till någon personal att jag kommer inte betala något? Om det är han som bjuder så är det väl honom de får kräva på pengarna om han beställer från menyn? Jag tror ju inte att han smiter från mig men OM!!!
    2 Vad ska man ha för kläder på sig?
    3Kan man gå ut och röka eller ser det fult ut?
    4Kan man gå till en toalett eller vänta till man ätit klart?
    5 Ska man slå av mobilen?

1 - Den som är kvar är den som får betala
    2 - Något snyggt som du känner dig bekväm i. Nivån styrs av restaurangens finhet men de flesta kommer inte neka dig att komma in så länge du inte kommer i mysbyxor typ
    3 - Ja, men du kommer att behöva gå en bit bort från ingången för det är fult på alla plan att utsätta andra gäster för rök vid ingången. Sedan är det väl inte så kul för din dejt om du går ut och röker när ni ska vara på dejt
    4 - Man går när man behöver, helst innan ni ens åker till restaurangen
    5 - Nej det behövs inte men normalt tar man inte samtal när man är på dejt
  • Anonym (Oerfaren)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-04 11:27:52 följande:
    Har du inte råd att gå på restaurang och betala för dig själv, så ska du tacka nej. Du vet inte om han är inställd på att betala och du kan inte tvinga honom eller restaurangen att få honom att göra det. 

Strunta i det här, det låter för komplicerat för dig. Det kommer fler tillfällen. 
    De kan inte få honom att göra det, men de kan få mig att göra det?

Osökt att ni skulle komma med just såna kommentarer jag bad om att inte få, tack för att du vill hjälpa till men jag vet själv vad jag ville ha hjälp med, frågorna som jag ställde!
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Olivia) skrev 2022-08-04 14:06:12 följande:

Det man kan göra är att svara typ: Tack vad trevligt, men tyvärr är det lite tight nu så jag har inte riktigt råd. 
    Då hade han behövt vara tydlig med om han tänkte bjuda eller inte. 

Att du misstänker killen för att kunna tänkas smita från notan är kanske ett tecken på att han inte är Guds bästa barn. Är du säker på att du vill gå ut med honom? 

Och ungefär så gick konversationen. Han var tydlig med att han skulle bjuda.

Kan ju inte veta någonting, känner honom inte så bra de flesta är väl normala och gör inte sånt men man kan ju ha extrem otur och råka ut för en
  • EpicF

Om han smiter med betalningen så kan de "tvinga" dig att betala för det du ätit och druckit, men inte det Jan ätit och druckit.  

Svar på tråden Orolig för restaurang, hur funkar det