Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 20:30:32 följande:
1. Det där är svårt i Sverige idag, eftersom det inte finns någon regel för det. I många länder är det självklart att mannen betalar notan, om det är en man och en kvinna som är ute och äter som en "dejtaktivitet". Men i Sverige finns numera inget konsensus för detta. Det enda som är säkert, är att du INTE ska betala för honom! Jag hade nog, redan när han föreslog den restaurangen, sagt något om att jag har en lite tight budget just nu. Då hade han antingen kunnat säga att "jag bjuder förstås!" eller föreslagit en billigare dejt. Nu är det lite svårare, men du kanske ska skicka ett mess ändå där du hintar om detta..? Hellre förr än senare.
2 Vad ska man ha för kläder på sig? Helt och rent. Inget vulgärt som visar för mycket hud. Inget extremmode eller symboler som kan väcka förargelse. Kjol eller klänning som når minst till knäna, är alltid trevligt! Och hellre pumps med lagom klack, än gympaskor eller stilettklackar. Putsa gärna lite på skorna!
3Kan man gå ut och röka eller ser det fult ut? Det ser fult ut, men det är nog bra att han får reda på att du röker, om han inte redan vet det...
4Kan man gå till en toalett eller vänta till man ätit klart? Måste man så måste man, men gå helst efter att maten är beställd men innan den serveras.
5 Ska man slå av mobilen? Ja, självklart? Du tänkte väl inte låta en man bjuda dig på en dyr restaurang - och sedan sitta och pladdra med någon annan..? Du ska överhuvudtaget inte ha mobilen framme. Det ger signalen att du inte är helt och hållet med honom i nuet, utan har halva medvetandet i beredskap ifall någon annan, mycket roligare, person skulle ringa upp...
Ärligt talat, så undrar jag om ni två egentligen är kompatibla? Om det inte är så, att han också är en Svensson som har sparat lite pengar för det här restaurangbesöket, för att försöka imponera.
Jamen typ så var det, jag sa jag tycker det är dyrt men han skulle betala.
Tack för klädförslagen!
Om vi passar ihop, det löser vi själva men tack ändå...