Inlägg från: Anonym (Oerfaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oerfaren)

Orolig för restaurang, hur funkar det

Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 23:27:19 följande:
    Alltså, om du viskar till personalen att du inte tänker betala, så kommer de antingen att fråga ditt sällskap på en gång om HAN tänker betala för er båda (och det blir pinsamt för dig), eller så kommer de att se till att ni båda lämnar stället omedelbart. Servitriserna är inga socialarbetare eller stödpersoner, utan deras uppgift är att se till att restaurangägaren får sina intäkter. 
    Nej, jag hade nog inte känt att om de frågade det skulle vara pinsam, utan då blir det ju klart och tydligt. Men kanske inte behöver viska heller, som den jag citerade skrev
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2022-08-05 23:34:53 följande:
    Varför skulle han betala dig i natura, om han betalar notan?

Du känner ju, enligt vad du själv skrivit, inte den här killen särskilt väl. Även om man kunde önska att alla killar som erbjuder sig att stå för notan på en dejt gjorde det helt utan att förvänta sig att få något annat än trevligt middagssällskap i gengäld, så är ju det inte alls så. 

I bästa fall är han just en rik gentleman.

I näst värsta fall lägger han något i din dricka när du går på toaletten eller går ut och röker, och du kvicknar till morgonen efter naken i hans säng (eller på ett motellrum). I allra värsta fall lägger han något i ditt glas, "stöttar" dig på vägen ut från restaurangen, med ett ursäktande till personalen om att du inte är så van vid att dricka, och de och han är de sista som ser dig i livet.

Jag skulle aldrig låta en för mig okänd person ta hela notan på en restaurang, för många skulle tyvärr se det som självklart att det innebar att du därmed förstod att de förväntade sig att du skulle följa med dem hem efter middagen för att just betala i natura.

Du borde avboka middagen och föreslå att ses över en fika där ni betalar var för sig, eller en promenad för att lära känna varandra ute bland folk.
    Kanske eftersom jag också skulle njuta av det? Det blir ju betalning åt mig också så på så sätt. Ni verkar utgå ifrån att jag inte vill samma sak med honom? Ja det skulle ju verkligen vara jättehemskt att ligga med en kille jag är attraherad av...

Nej, jag kan inte se att han skulle lyckas droga mig på nåt sätt utan att jag märker det. Väldigt dramatiskt och osannolikt känns det du beskriver men jag ska tänka på det. 
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (F) skrev 2022-08-06 07:32:09 följande:
    Men vad tänker du? Ska du säga gill personalen att du inte tänker betala för den mat du äter, så att de vet det.

De kommer ju inte laga något innan de säkerställt då att det kommer betalas för. Lagom tryckt stämning sen vid bordet när du misstänkliggjort din dejt inför personalen.

Anonym (F) skrev 2022-08-06 07:32:09 följande:
    Men vad tänker du? Ska du säga gill personalen att du inte tänker betala för den mat du äter, så att de vet det.

De kommer ju inte laga något innan de säkerställt då att det kommer betalas för. Lagom tryckt stämning sen vid bordet när du misstänkliggjort din dejt inför personalen.

Jag vet inte om jag ska, det var ju en tanke jag hade som jag frågade er om i TS. Men det behövs kanske inte tänker jag nu.

• Anonym (Oerfaren)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 10:18:16 följande:
    Tack, det visste jag inte. Känns kanske lite dumt, att det ska hållas en riktig rättegång om en restaurangnota på 390 kronor? Med tanke på vad alla de inblandades löner och ersättningar kostar under tiden... Huvudsaken är ju att restaurangägaren, butiksägaren etc. får det han har rätt till. 
    Så hur ska det annars gå till? De som förnekar brott ska dömas utan rättegång?
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 10:20:39 följande:
    Det låter lite, som att det är bättre att ni bara tar en varm korv och en pucko på närmaste Sibylla-kiosk (och betalar var för sig), och sedan går direkt hem och ligger med varandra...   // Tomte

Men berätta gärna hur det gick! Tungan ute
    Varför skulle det vara bättre? Nu har vi ju redan gjort upp hur vi ska göra,,. och ligga kan man ju göra om båda vill det oavsett var man åt
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Åklagarhandläggare) skrev 2022-08-06 10:40:24 följande:

Inte vad jag kan komma ihåg. Men mitt inlägg gällde endast generellt om när strafföreläggande kan användas.

TS: Är det i dag restaurangbesöket ska ske? Jag hoppas verkligen du får det trevligt och att inget sker som gör att du måste ta reda på frågan om betalningsskyldighet.

Tack snälla det blir säkert bra!Och tack för att du inte skriver nedvärderande som vissa andra utan skriver hyggligt!

ne men visst vore det intressant ändå. Tänker att jag i så fall ju inte ingått något avtal med dem därför kan de inte kräva betalning eller ja de kan ju försöka och många skulle säkert göra som personalen vill men jag menar om det skulle ställas på sin spets och och om de skulle få rätt i rättegången
  • Anonym (Oerfaren)
    Rikard skrev 2022-08-06 10:51:48 följande:
    Du citerar lite som du behagar för att det ska stämma med dina teorier.

Bland det första juristen skriver är att det gäller "när en eller flera äter på en restaurang och inte betalar. 
    På flera ställen påpekas dessutom att alla i sällskapet är solidariskt ansvariga att betala.

Dessutom tror jag inte att det är hållbart att påstå att man inte har varit med och beställt den mat man äter om man satt med vid bordet även om det var någon annan som uttalade själva orden.

Men frågan som juristen svarar på handlar om att några smiter iväg från restaurangen utan att betala. 
    Det scenario du målar upp är väl snarare att ni sitter kvar när notan kommer in men är oense om vem som ska betala. Det måste du och mannen göra upp om. Det är inte personalens sak. De kommer dock troligen tillkalla väktare eller till och med polis om de inte får betalt.
    Ne jag har sagt att jag vet inte och att det kanske inte funkar så, men hon skriver ju att det betyder att det som är bedrägeri är att beställa men inte betala. Hur skulle det bli bedrägeri utav den som inte beställde då? Uppsåt måste ju finnas och bevisas också, så är det väl i straffrätt

ne inte att vi blir oense, utan att han drar och bara jag blir kvar
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (F) skrev 2022-08-06 10:59:47 följande:
    Intressant ändå - jag fick en polisanmälan om bedrägeri nedlagd då den åtalade redan var åtalad i brott av större omfattning så att det bedömdes som att straffet för det personen lurat mig på ändå bakades in i det större åtalet. Jag fick inte rätt till prövning för det jag blivit bedragen på.
    vad tråkig jag beklagar det,,. men du måste väl ändå kunna stämma på beloppet i tingsrätten så är det väl om du först ansöker hos fogden och personen bestrider? om det nu handlar om nåt du vill ha betalt för men ja kanske fatta dig fel?
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (F) skrev 2022-08-06 11:04:06 följande:
    Din dejt kan ju då bara säga att du sa till honom vad du skulle beställa men lät honom föra din talan. Jag har väldigt svårt att se att man skulle anse att du inte som vuxne kvinna själv ansvarar för det du äter på restaurang.

Men nu är du extremt hypotetisk, och det är mer ditt eget nöje i att spekulera om scenarier som aldrig kommer inträffa för att bygga upp ett inre lugn som skiner igenom här.

Det är som de som alltid tänker vilken plats de ska ta i bussen för att kunna ta sig ut snabbt om den kör av vägen. Man försöker tänka igenom precis allt i förväg för att aldrig hamna i en ovan sits. Det blir lätt jobbigt för en själv att leva så.
    Ja alltså jag har ibland hamnat i orättvisa situationer och det har varit hemskt så jag vill förebygga sånt och jag har lyckats också men det här är ett sidospår
  • Anonym (Oerfaren)
    EpicF skrev 2022-08-06 11:17:17 följande:

Du har ingått ett avtal med restaurangens genom att du äter maten som är beställt till dig. 

Enligt vilken lag då?
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Ha en trevlig kväll) skrev 2022-08-06 13:48:47 följande:
    1915:218
    1990:931
    1990:932
    1980:1102
    Tack, men där står ju ingenting om att äta mat som någon annan beställt och bjuder på och har sagt han ska betala = att ingå ett köpavtal med näringsidkaren?
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Lady) skrev 2022-08-06 17:49:20 följande:
    Men sluta nu, ge dig iväg på dejten istället. Du ska se att du oroat dig i onödan.
    Tack :)
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Ha en trevlig kväll) skrev 2022-08-06 18:14:19 följande:
    Se speciellt 1980:1102

Anonym (Ha en trevlig kväll) skrev 2022-08-06 18:19:16 följande:
    Kolla speciellt 1915:218 2§
    OK, varför pekar du på det? Hur menar du att är det tillämpligt på det jag tänkte?
Svar på tråden Orolig för restaurang, hur funkar det