• Jojjans

BIM sept -22

Katch91 skrev 2022-08-26 09:10:09 följande:

Jag fick äntligen fast glad gubbe på CB digital advance igår kväll. Tog test igår morse som blinkade (hög fertil) och sen tog jag ett på kvällen vid 20.00 och då var det en fast fin gubbe (Max fertil)

Men när man fått maximal fertilitet på det digitala visas resultatet i 48 timmar och man skall Inte testa något mer denna cykel. Men om jag fick utslag igår kväll och det gäller för 48 timmar är jag bra nyfiken på när själva lossningen sker. Om det är exakt 48h är vi på Håkan Hellström  konsert då och det kan bli lite dålig stämning om vi försöker få till det där? Vi fick i alla fall till det igår eftermiddag och det lär ha kommit in en hel del i livmodern för det kändes som han var uppe i magen och tryckte på hahaha ursäkta för detaljen. Så känns ändå rätt bra nu. Kanske men gång ikväll också. 

@jojjans
    Vilken cykeldag är du på nu? Hoppas den bestämmer sig för att släppa loss ett ägg snart 

idag är jag på CD17, har haft nån svag ömhet i magen igår och i förrgår, men inte idag. Har dock fortfarande äl-flytningar. Gissar att kroppen kämpar för fullt för att försöka ägglossa. 

isåfall skulle jag försöka få till det innan konserten, eftersom dom överlever flera dagar där inne :) hellre lite innan än lite efter. 

vi hoppar nog över ikväll och försöker få till det imorgon istället. 

• Jojjans
    Barbrastreisand skrev 2022-08-26 20:32:22 följande:

Blir inte klok på min kropp. Tror äl har skett, missade testa under två dagar. MEN jag har fortfarande haft fertila sekret som kommer och går, fick nyss och tog ett test. Tycker det borde vara svagare om äl redan skett?! 

om du blev väldigt sjuk när äl skulle ha skett så kan kankse äl ha skjutits fram?

• Jojjans

Det känns som att jag började testa för sent? Även om det första testet inte är positivt så är det betydligt starkare än dom andra.. tycker att jag haft fertilt sekret iallafall dagen efter det testet och har inte haft någon klockrent tydlig äl-känning som jag brukar ha.. får fortsätta testa några dagar till helt enkelt!

• Jojjans
    MyFirstBaby skrev 2022-08-26 21:05:22 följande:

Åh det är ju så svårt att veta. Kan ju vara att din ÄL är sen? Men ett tips är att ta flera test per dag? Det kostar ju lite test, men jag har tagit 2-3 per dag vid antydan till stegring för att ha bättre koll. Jag har märkt att mina test är som starkast på kvällen ca kl 20?. 

ja jag skulle nog tippat på att den är sen om det inte varit för det där äl-testet den 24/8 som ändå var rätt starkt (överst på min bild). Efter det har jag tagit två om dagen men dom har bara blivit svagare och svagare för varje dag..

• Jojjans
    Barbrastreisand skrev 2022-08-26 21:28:17 följande:
    Jag fick Covid typ första dagen i cykeln, började ta äl test från cd12 samt cb fertilitetsmonitor som visade låg fram till cd19.. Jag fick tarmvred så ingen infektion/feber eller liknande. Hade det inte varit för äggviteflytningar så hade jag inte börjat undra. Väldigt märklig månad! Har haft regelbunden cykel ända sen mensen kom efter första barnet vilket är över 1,5år sedan.. 

Hur går det för dig??

så märkligt! Men jag tänker att covid absolut kan påverka cykeln (mer än vaccinet av vad jag läst), och tarmvred borde också kunna sätta kroppen på paus. Kanske fick du äl-flytningar för att ett ägg var på gång men sen aldrig släppte? Fortsätt ligga för säkerhets skull skulle jag säga :)

det är iallafall min plan. Även jag är osäker på om äl skett när den borde eller om den kommer om några dagar. Jag utgår ju från ett missfall som CD1 vilket inte alltid stämmer tänker jag.. plus att jag börjat jobba för två veckor sen vilket såklart innebär en del stress vilket säkert kan påverka. Men vi ligger på typ varannan dag och fortsätter med äl-test. 

• Jojjans
    Katch91 skrev 2022-08-27 10:41:17 följande:

@jojjans
    när var det du började med dina test? Jag började CD7 och stegring kom på kvällen CD11

jag började på CD15. min standard är att få äl på CD17 plus/minus någon dag. Men var helt säker på att den om något skulle komma senare denna månad och eftersom CD1 var starten på mitt missfall och inte en mens. Men härligt om väntan bli kortare eftersom äl kom tidigare än jag trott hah. Vi fortsätter ligga på för säkerhets skull iallafall.

• Jojjans
    Sofieodq skrev 2022-08-26 23:53:18 följande:

Vad skulle ni säga är bäst. sex varannan eller varje dag? Ett dilemma för oss..

mutan tvekan varannan dag. Har läst någonstans att spermakvaliten bli sämre om man får utlösning varje dag..
    sen överlever ju spermierna i flera dagar när man är fertil, så det känns självklart för mig. 

jag har själv blivit gravid två gånger när jg har haft sex 4 dagar innan (bekräftad) ägglossning. 

• Jojjans
    Ettanvandarnamn123 skrev 2022-08-27 12:10:28 följande:

Fick till det idag ändå! Så 5e dagen i rad, ska försöka få till det de tre kommande dagarna också för att öka chanserna ifall ägglossningen är sen/tidig. 

Är det någon här som inte blivit gravida efter att ha legat vid ägglossning där det inte berott på något medicinskt fel? har hört att spermier kan komma till fel äggledare än där ägget lossar osv. Är det vanligt? Vad avgör vilken äggledare de väljer?

känns som att om man har fått till det varje dag flera dagar innan och efter ägglossning och inte blir gravid så är ju något fel. men Det kanske inte är så? Kanske finns fler faktorer att tänka på, eller?

Jag har hört att om det inte är något fel och två fertila människor har sex vid rätt tidpunkt så är det i genomsnitt 20% chans för graviditet. Det behöver ju alltså inte vara att man tajmat fel eller något är fel för att det inte te sig, utan det är helt normalt att det inte tar sig direkt. 

men tanke på hur många spermier som finns i varje utlösning (hos personer utan något fel) så är jag övertygad om att tillräckligt många simmar både åt det ena och andra hållet. 

för mig känns det viktigast att ha sex dagen innan äl, eftersom jag dels blivit gravid så långt innan som 4 dagar innan äl, och dels tänker att det kan ta ett tag för spermierna att hinna fram till äggledaren. Väl där överlever dom ju flera dagar. 

• Jojjans
    Barbrastreisand skrev 2022-08-27 14:59:44 följande:

Nu äntligen blev mitt ägglossningstest positivt, cd24!!

Hur resonerar ni om när ägget släpper? Jag förstår att det är oftast 24-48h efter positivt test. Men borde inte ägget släppt då testet blir svagt igen? Brukar nämligen få svaga test rätt snabbt efter stegring, ibland redan på kvällen.

ett positivt test är ju bara en signal till kroppen att släppa ägget, sen spelar det väl in hur snabbt kroppen svarar på signalen. Jag hade för mig att jag läst 12-48 timmar, och utgått från det.

När jag tempade så brukade jag få positivt äl-test CD15, äl-smärta CD16 och temp-höjning CD17. brukade också kolla cervixposition Under dom fertila dagarna och tappen gick från mjuk låg och öppen till hård och stängd någon gång under CD16. Så jag har iallafall konstaterat att för min egen del kommer äl mest sannolikt dagen efter jag haft LH-peak. Men det kan ju såklart variera. 

• Jojjans
    Barbrastreisand skrev 2022-08-27 14:59:44 följande:

Nu äntligen blev mitt ägglossningstest positivt, cd24!!

Hur resonerar ni om när ägget släpper? Jag förstår att det är oftast 24-48h efter positivt test. Men borde inte ägget släppt då testet blir svagt igen? Brukar nämligen få svaga test rätt snabbt efter stegring, ibland redan på kvällen.

och vad skönt att det äntligen blev positivt! Roligt ändå att våra cykler fortsätter vara synkade även när det strular, hoppas min äl snart hoppar igång!

Svar på tråden BIM sept -22