• Pörny

BIM sept -22

Startar en septembertråd redan nu. 

försöker få till ett tredje barn. 3:e försöket nu. 

BIM lista
    Pörny 5/9 

• Svar på tråden BIM sept -22
  • Jojjans
    Sofieodq skrev 2022-09-02 07:16:41 följande:

Hur säker är Natural cycel på att bekräfta ägglossning?
    Jag är ny med den, började använda natural cycles denna månad så finns ju inte jätte mycket data från tidigare cykler , utan bara några ägglossningstest som jag hade sparat i kamerarullen från tidigare månad. 

Om det stämmer hade jag helt fel om vilken dag jag hade ägglossning och med det sex fel dagar också. Jag hade ett positivt ägglossningstest den 28/8 och den 29/8 hade det återigen sjukligt och var negativt. Natural cycles bekräftade ägglossning 31/8 med temp höjningen. Det innebär ju ett jag hade ägglossning 3 dagar efter positivt ägglossningstest.. Jag hade ju dessutom bara positivt ägglossningstest en dag..

Kan detta stämma eller behövs det mer data tro för att detta verkligen ska stämma?

Jag har aldrig gillat Natural cycles utan har föredragit att själv analysera temperaturerna och själv fastställa äl. Med det sagt så kan en temphöjning endast bekräfta att äl skett, men faktiskt inte när den skett. Jag har sett sammanställningar på att äl kan ske 1-3 dagar innan en temphöjning. Positivt äl-test betyder ju också att äl sker inom 48 timmar. Så du har ju haft ägglossning nån gång mellan 29-31. när hade ni sex?

• Jojjans

Jag har flera gånger läst i tråden om molvärk dagarna efter äl och jag själv känner ofta av denna värk (extra starkt dom gånger jag blivit gravid vill jag inbilla mig!). Och igår läste jag den här artikeln där det ges nån slags förklaring till det. Älskar att nörda ner mig i allt sånt här på cellnivå :) länkar till artikeln med om nån mer vill läsa.

https://fof.se/artikel/2007/5/har-faster-agget/

• Cykelhjul
    Jojjans skrev 2022-09-02 09:45:30 följande:

Jag har flera gånger läst i tråden om molvärk dagarna efter äl och jag själv känner ofta av denna värk (extra starkt dom gånger jag blivit gravid vill jag inbilla mig!). Och igår läste jag den här artikeln där det ges nån slags förklaring till det. Älskar att nörda ner mig i allt sånt här på cellnivå :) länkar till artikeln med om nån mer vill läsa.

https://fof.se/artikel/2007/5/har-faster-agget/

haha åh jag älskar sånt här nörderi! Vilken bra information, jag har aldrig tänkt på varför kvinnor känner den typen av molvärk men det verkar ju väldigt logiskt nu när man läste! :D 
  • Idapida2022

Jag hade någon lite kramp i magen igår kväll och i morse fick jag min första blinkande smiley på ägglossningstestet:)

• Cykelhjul
    TrueResolution skrev 2022-09-01 12:38:41 följande:

Hopplöshet är det minsta man kan kalla det. 

Vi började för något år sedan snart att "sluta skydda" oss och var så redo men sen hände inget månad efter månad. Tänkte i somras att nu för vi börja planera aktivt så det händer något med både ägglossningstester och timing men när inget händer då heller blir man uppgiven varje månad.

Skrev i en annan grupp nyligen med om detta. Om att kastas mellan det här hoppet och hopplösheten varje månad. Att man från en månad till en annan glömmer bort vilken berg&dalbana av känslor det är när man slits mellan dessa känslor högt och lågt. Hur handskas andra med dessa känslor? Att ena sekunden känna kroppen fyllas med hopp och "nu händer det" & sväva bort i drömmar om familj, välja barnvagn och känna ständig oro över en liten bebis. För att nästa dag träffas i ansiktet av hopplösheten och se bilden och drömmarna brinna upp framför en. 

Man letar febrilt efter minsta symptom samtidigt som man avfärdar dem lika snabbt om man faktiskt känner något. Man testar dötidigt trots att man vet att det omöjligt kan visa något ändå blir man lika besviken när det faktiskt inte visar något. Kom igen hjärnan? 

Själv sitter man här med hjärtat i händerna varje månad mellan ÄL och BIM och ser det sakta förtvina i väntan på att ett mirakel ska ske samtidigt som man gör allt man kan, månad efter månad efter månad. Man blir bara trött, så in i helvetes trött på alla dessa känslor och denna väntan. Så trött. 

Jag känner igen mig i varje ord! Otroligt fint skrivet! Vi slutade också skydda oss för ett år sedan "händer det så händer det".
    Men ju mer veckorna och första månaderna gick så blev besvikelsen stor för båda när mensen kom. Det var då vi insåg att vi verkligen ville detta tillsammans och började då aktivt försöka, i stället för att lita på slumpen.

Sen har månaderna gått och nu börjar det bli tungt på riktig. Dina ord träffar rakt i hjärtat Hjärta

Jag vill vara cool och inte ryckas med i den här bergodalbanan som sker i kroppen varje månad. Men känslorna är så intensiva både pirret och förväntningarna samt den trötta hopplösheten som kommit efteråt.

Det är så otroligt skönt att läsa era andras inlägg och tankar och att man inte är tokig trots att man är i början av resan. Att flera är testomaner, känner djupa dalar, googlar och läser trådar på familjeliv!

• Längtarefternästa

Äl blev drygt 1 dygn sen den här månaden men det kanske tajmade lite bättre, då vi lyckades få till det 4 dagar innan äl, 2 dagar innan äl samt på äl-dagen. Nu börjar den långa väntan på BIM. 
  • Hejfredrikson

Hej! jag hakar på här i tråden, har nu på morgonen plussat efter vårt andra försök. Ont i brösten men annars inga andra symtom. Förra månaden var jag dock otroligt skengravid..tänk vad hjärnan spökar när man vill något så himla mycket! 

1/9 Etaj   Plussat
    1/9 hejfredrikson Plussat
    5/9 Pörny   Plussat
    2/9 Cykelhjul
    3/9 Melsson

4/9 Muurrreeee
    4/9 Virrevarr
    5/9 Hannis1983
    7/9 MyFirstBaby
    7/9 TrueResolution
    7/9 Acire94
    8/9 Ametisten91
    9/9 sofieodq 
    10/9 Katch91
    10/9 Inker0003
    11/9 Längtarefternästa
    12/9 Barbrastreisand
    12/9 Jojjans 
    12/9 Cocachin
    13/9 A13xandra13
    13/9 ettanvandarnamn123
    13/9 klara1997
    14/9 Roxwell
    18/9 Idapida2022
    21/9 Rosen
    21/9 Amaaanda00
    23/9 Idas1235
    2/9 maymom
    29/9 medioker
    30/9 Ewcia

• Hejfredrikson

Oj vad dålig bilden blev..men svagt plus..måste iväg och köpa ett digitalt och testa imorgon igen innan jag börjar tro på det på riktigt. 
  • Idapida2022
    Hejfredrikson skrev 2022-09-02 13:59:01 följande:
    Oj vad dålig bilden blev..men svagt plus..måste iväg och köpa ett digitalt och testa imorgon igen innan jag börjar tro på det på riktigt. 
    Grattis!!:) hoppas allt går bra. 
  • Cykelhjul
    Hejfredrikson skrev 2022-09-02 13:59:01 följande:
    //

Grattis!Hjärta
Svar på tråden BIM sept -22