Inlägg från: Anonym (mee) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mee)

39 och planera barn

mari123 skrev 2022-10-05 05:27:55 följande:

OT OT men en tanke, ursäkta!. "Planera barn" vid 39 kan låta.......jösses så gammalt(?)....men det gäller väl kanske om man är förstföderska? I alla tider har väl kvinnor fått barn i den åldern? Min farmor (1891-1980) födde min pappa när hon var 44. Det enda barn hon slapp lägga i graven och där är en annan synvinkel på det hela!

Jag tror det är lite svårare idag för att vi lever ohälsosammare, mer socker och mer övervikt. Fast å andra sidan har vi bättre levnadsstandard nu..
    Min mormor fick också barn runt 44.
    Jag är 38 och väldigt tidigt gravid och jag är supernervös för att det ska gå fel. 
    Anonym (Äldre mamma) skrev 2022-10-05 01:15:35 följande:

Hej! 
    Planerar inte att bli gravid nu, men vill ändå ge lite hopp! 
    Jag träffade min nuvarande man när jag var 36, då hade jag redan ett barn i tonåren.
    Han var yngre, 30 år, och hade inga barn, men ville gärna ha.
    Vi har hunnit få tre gemensamma barn (två planerade och den sista var en liten "hoppsan").
    Jag var 38, 39 och 42 år gammal när jag blev gravid. 

vad roligt att höra :). Jag vill gärna få minst en till, nöjer mig med en till då jag inser att jag har tiden emot mig. Är 38.
  • Anonym (mee)

Är det någon som kan känna igen sig i att det är svårt att greppa att man är gravid? Jag är konstant rädd/orolig och ledsen, jag bara räknar med missfall igen. Jag har till och med inte berättat för min kille..är rädd att han kommer tänka att det är något fel på mig om det blir missfall igen. 

Har också precis fått reda på att en till vän är gravid :(. Jag vill vara glad över min graviditet men är bara ledsen.

• Anonym (mee)
    82lindis skrev 2022-10-07 15:28:11 följande:

Jag hoppar in här igen. Jag hann vara lycklig 5 dagar, sedan blev det tidigt missfall igen. Andra missfallet nu sedan spiralen plockades ut i mitten på juni. 

Nej vad tråkigt! Beklagar verkligen! 

Som jag skrev lite längre upp kan jag inte slappna av i och vara glad att jag är gravid, den första tiden är så kritisk. 

Du kommer lyckas till slut, gäller att fortsätta och inte ge upp.
  • Anonym (mee)
    Hannis1983 skrev 2022-10-14 00:28:52 följande:

Håller tummarna att du snart får ett plus igen som stannar denna gång.

Här går vi in på tredje försöket nu och jag försöker hantera känslan av att ibland känna att det är hopplöst. Har blivit gravid fort med mina andra så det är kanske därför. Vet också att tre försök är ingenting så det är som en berg och dalbana känslomässigt ibland.

Hur går det för er andra?

Jag förstår att det känns jättejobbigt med missfallen, har själv fått två på raken i år, men det är ändå positivt att du lyckas bli gravid. Hade jag inte lyckats bli gravid alls på det här året hade det känts värre tror jag.

Jag är i vecka 6 nu, graviditeten verkar fortskrida, symptomen ökar på. Har tidigt ultraljud om snart två veckor och det är ju då jag får veta hur det står till, om det faktiskt är något där inne.

Håller tummarna för att du blir gravid innan årets slut!
  • Anonym (mee)
    1Ellis1 skrev 2022-10-16 11:48:08 följande:

Jag är gärna med i denna tråd! Jag är 38 och försöker få mitt första barn med min sambo. Jag har inte varit i en situation där jag kunnat skaffa barn tidigare, men förhoppningsvis är det inte omöjligt... Vi började försöka få barn för 7 månader sen, då var jag 37. Blev gravid på tredje försöket, men tyvärr slutade det i MA. Vi fortsätter försöka och jag har BIM om en vecka. 

Då har du nedräkning nu med andra ord:). Jag är också 38 och är just nu gravid, bara i vecka 6 så jag räknar ner jag med kan man säga, vill spola fram till vecka 12..
  • Anonym (mee)
    1Ellis1 skrev 2022-10-16 19:58:18 följande:

Anonym (mee): Jag svarade tidigare idag, men det verkar inte ha blivit publicerat så jag provar väl igen då. Går inte att citera heller, av nån anledning. 

Grattis till graviditeten! {#emotions_dlg.flower} Kul att det är fler här som närmar sig 40! Den här väntan på icke-mensen känns ju alltid sååååå låååååång! Jag skulle nog också räkna ner till den "magiska" vecka 12, om jag blev gravid igen. Men önskar att jag inte kommer oroa ihjäl mig, man vill ju kunna njuta av hela graviditeten... 

Tack så mycket :)! Jag oroar mig massor, har vul om ca 1,5 vecka som tur är. Ser fram emot det samtidigt som jag är jätterädd-tänk om det inte kommer visa något? Jag kommer bli så ledsen. Tar ut lite av den känslan redan nu tyvärr.
    1Ellis1 skrev 2022-10-18 07:42:07 följande:

Tog ett testa-tidigt test idag BIM -4 och det var negativt. Bara att kämpa på... 

Hur många dagar sedan Äl? Jag plussade på ca äl+12(lite svårt att veta exakt när äl var trots tester). 
  • Anonym (mee)
    82lindis skrev 2022-10-19 08:47:58 följande:

Nån som känner igen sig i att körtlarna i armhålorna sväller typ 5 dagar innan bim. Brösten är ömma också. Jag har som aldrig varit med om att körtlar sväller...
    Precis som sist när jag blev gravid blev jag förkyld samtidigt som äl.

1Ellis1 skrev 2022-10-19 08:53:49 följande:
    Jag blev också förkyld precis innan jag blev gravid... Brösten ömmade också, men det brukar de göra för mig innan mens. Nu efter missfallet har jag inte haft ömma bröst alls, vilket känns lite jobbigt. Gråter Men det låter ju helt klart som att du kan vara gravid! 

Jag har blivit förkyld ibörjan av varenda graviditet, det är för mig första gravtecknet. Nu senast blev jag förkyld och tänkte direkt att jag var gravid och mycket riktigt stämde det :). 

82lindis:

Då kan du ju testa dig om några dagar om du bara har 5 dagar kvar tills bim:)
  • Anonym (mee)
    1Ellis1 skrev 2022-10-21 12:27:21 följande:

Nu kom mensen här i alla fall. Då är det inte länge innan vi kan försöka igen! Måste försöka tänka positivt... Drömmer
    En sak jag har funderat över är hur andra lever när tant röd är på besök, alltså tillåter ni er att dricka alkohol, mycket kaffe, lakrits osv? Jag brukar släppa lite på restriktionerna under mensveckan, för jag känner att annars orkar jag inte. Jag är förberedd på att det kommer ta länge att få ett levande barn i den här åldern, om det nu alls går...

Jag har hittills gjort så, att jag levt som jag velat med alkohol, kaffe m.m. när jag haft mens. Det är så fort jag plussat som jag skärpt mig. Om jag får missfall igen kommer jag nog skippa allt det i fortsättningen.. 

Det är väldigt många som inte vet om att dom är gravida ca en vecka in i graviditeten eller längre, många som dricker alkohol, kaffe, lever ohälsosamt då men allt går bra ändå. 
  • Anonym (mee)
    Hannis1983 skrev 2023-01-10 11:29:21 följande:

Inget nytt här, ÄL om drygt en vecka 😀

Samma här :)
  • Anonym (mee)
    Anonym (43) skrev 2023-01-19 09:31:38 följande:

Hej! 

Jag är 43 och tänkte försöka få till en liten fyra? Har haft två jättetidiga MF direkt efter BIM och ytterligare två MA i v 10 resp 12 nu det senaste året, så vet att jag fortfarande kan bli gravid men nu gäller det bara att få behålla det också. 

Mina barn är 6, 4 och 2 år. 

Jag vet flera stycken som fått barn i din ålder så ge inte upp :). Senaste fick också missfall men efter det blev hon gravid igen och den graviditeten rullar på bra. 
  • Anonym (mee)
    Anonym (43) skrev 2023-01-19 11:55:14 följande:

Fint att höra! 🤗

Det som är nedslående är att jag haft 4 missfall på raken nu under ett års tid. Å andra sidan om jag tänker positivt så är det ganska bra att kunna plussa fyra gånger inom ett års tid. Så än är inte hoppet ute tänker jag. Sen är mannen ung, så det får kompensera lite för mina gamla ägg 👌😬

Jag har haft 3 på ett år. Visste dock inte om att jag var gravid vid två av tillfällena, tog medicin man Inte ska ta om man är gravid. Nu har jag slutat helt med den ifall jag skulle bli gravid utan symptom igen. 

Det är faktiskt väldigt positivt att du lyckas bli gravid. Det är värre om man inte blir gravid alls.
  • Anonym (mee)
    Anonym (Anonym82) skrev 2023-01-22 10:34:56 följande:

Hannis1983: Så tråkigt att höra. Hur länge har ni försökt? Jag försöker peppa mig själv att det faktiskt finns de som fått barn (och som är ännu äldre än vad jag är).Har en tanke att vi försöker ett år, som max 1,5 år. Om det inte gått då så är vi färdiga.

Anonym (Minna): Låter ju jättehärligt. Fick ni kämpa länge eller gick det snabbt?

Men varför ger ni upp så snabbt om ni bara försökt 6 månader? Ska ni börja skydda er menar du? Jag tänker att ni kan ju fortsätta som ni gör nu och sen få se ifall det blir något. Jag vet väldigt många som fått barn efter 40, är vanligt i Sthlm. 
  • Anonym (mee)
    Hannis1983 skrev 2023-01-22 20:38:02 följande:

Jag har precis haft ÄL så är två veckor kvar typ. 5/2 är BIM. 
    Har en liten önskan om ett vinterbarn så jag hoppas det tar sig inom de närmaste månaderna i alla fall. Har ett vår, sommar och höst barn 😍
    Åh jag håller tummarna att din mens håller sig borta ♥️

Jag har Bim några dagar innan dig men jag ska nog inte testa mig denna gång, kanske till helgen 3-4/2..men får se. 
  • Anonym (mee)
    Hannis1983 skrev 2023-01-22 20:38:02 följande:

Jag har precis haft ÄL så är två veckor kvar typ. 5/2 är BIM. 
    Har en liten önskan om ett vinterbarn så jag hoppas det tar sig inom de närmaste månaderna i alla fall. Har ett vår, sommar och höst barn 😍
    Åh jag håller tummarna att din mens håller sig borta ♥️

Jag har plussat igen, känner mig försiktigt glad, mest orolig. Mår fruktansvärt illa denna gång, aldrig gjort det såhär tidigt. Kommer inte upp ur sängen på morgonen Så måste få nån typ av hjälp. 

Hur har det gått för dig?
  • Anonym (mee)
    Hannis1983 skrev 2023-01-30 19:04:56 följande:
    Åh grattis Mee! Men sjukt jobbigt med illamåendet hoppas du kan få något som hjälper.
    Här händer ingenting, BIM om 4 dagar 🙈
    Tack :)

Hoppas hoppas bara det stannar denna gång. Har som tur är en läkartid till kvinnokliniken imorn så jag ska be om progesteron(hur det nu stavas).

Ska du testa snart eller tänker du vänta? Jag hade tänkt att vänta men kunde inte låta bli..Fick ett väldigt tydligt plus till min stora förvåning.
Svar på tråden 39 och planera barn