Friger skrev 2022-09-11 09:34:35 följande:
Ord som aldrig tycker jag är rätt hårt.
Solid-state -batterier kommer att kunna ha en högre energi-densitet än dagens batterier. Sen kommer man säkert att komma på andra tekniker.
Givet hur batterier håller på att dominera bilindustrin så tror jag att utvecklingen på området kommer att explodera under de närmsta årtiondena.
Jag tror att dagens mikroprocessorer ter sig hyfsat omöjliga för en person som bara sett och jobbat med elektronrör.
Men i närtid så tror jag att utsikterna för att vi kommer att skövla regnskog för att tillverka bio-diesel för att vi ska kunna flyga med gott samvete är mer realistiskt.
Ja verkligheten är hård.
Visst det finns lite kvar att krama ur litium batterier.
Men och tro att det ska utvecklas ens i närheten att det blir vettigt att använda i en 767 eller ens plan med 50pers+ i, är som att tro att byta ut standard turbo till en något häftigare i en 740 kommer göra den konkurans kraftig mot dagens formella 1 bilar.
Att bilindustrin har halkat efter något otroligt och börjar idag att minska det gapet, ändrar ej det faktum att vi vet nästan allt om litium. Stora framsteg på den fronten är chansen nära icke existerande.
Om något kommer revolutionera så är det snarare energi skapande metoder. Typ mini kärnkraft som på ubåtarna och det är av sin natur tämligen låg sannolikhet.