Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Elflyg är det framtiden?

Xlr8 skrev 2022-09-11 01:20:23 följande:
    Aldrig.
    Batteri tekniken är på sin spjutspets, få ur mer potential ur litium är ej möjligt (ursäkta skämtet)

El flyg över Atlanten annat än möjligen extrema experiment plan kommer aldrig ske med litium som spänningskälla.

Mer troligt att man lyckas få till någon revolutionerande ny typ av mini kärnreaktor som kan användas. Å den sannolikheten är tämligen låg.
    Ord som aldrig tycker jag är rätt hårt.

Solid-state -batterier kommer att kunna ha en högre energi-densitet än dagens batterier. Sen kommer man säkert att komma på andra tekniker.

Givet hur batterier håller på att dominera bilindustrin så tror jag att utvecklingen på området kommer att explodera under de närmsta årtiondena.

Jag tror att dagens mikroprocessorer ter sig hyfsat omöjliga för en person som bara sett och jobbat med elektronrör.

Men i närtid så tror jag att utsikterna för att vi kommer att skövla regnskog för att tillverka bio-diesel för att vi ska kunna flyga med gott samvete är mer realistiskt.
  • Friger
    snedtak skrev 2022-09-11 10:30:52 följande:
    I närtid (närmaste tio åren) är syntetisk flygbränsle (elektrobränsle) antagligen ungefär lika poppis som bio-flygbränsle.
    Närmsta 10 åren? Tveksamt med den energi-politik som har blivit förd. Tekniken behöver stora mängder billig energi. Så ser inte framtiden ut just nu.

Idag är det ju så roligt att man utvinner vätgasen ur fossil metangas. Ska man sen omvandla den tillbaka till metangas?

Längre fram om vi bygger ut el-produktionen på ett vettigt sätt. Men jag tror bio-diesel ligger närmare till hands. Eller fotogen är det väl snarare. Det kan du ju köra i befintliga flygplan.

Sen tror jag att steget går direkt till batterier i flygplan. Det är mycket mer energi-effektivt. Potentialen är större. Du kommer alltid att ha en massa förluster förknippat med elektrolys och olika energiomvandlingar.

Men det är vad jag tror.
Svar på tråden Elflyg är det framtiden?