Ska jag ta hem barnet från förskolan?
Jag velar och velar och efterlyser svar ur ett barnperspektiv.
Min son blir två år i januari. Vi skolade in efter sommaren och jag tyckte inte att inskolningen blev så bra ur flera aspekter. Sen följde nästan två månader av hemska lämningar som vi kämpade på med. Efter det så var det tysta, inte glada, lämningar.
Jag upplevde att han inte fick bra möjlighet att knyta an till personalen och länge sov han dåligt både där och hemma. Förskolan är stor och han vantrivs på gården där det rör sig väldigt mycket barn och vuxna. Även inomhus undrar jag om det är rörigt då de dagligen (men inte hela dagarna) har öppet till avdelningen bredvid och jag är osäker på hur många vuxna och barn som han behöver förhålla sig till under en dag. Personalen har hela tiden varit positiva och tycker att han trivs, men helt ärligt har jag svårt att värdera deras bedömning. De märkte inte av att han led av sömnbrist t ex. Han har varit rätt så klängig hemma, mer gnällig och allmänt svårhanterlig. I ett par månader alltså. Inte kunnat fokusera och leka bra utan bara härjat runt eller velat sitta i famnen i tevesoffan. Inte ens helgerna har räckt för att komma ner i varv. Han går inte heltid, utan kortare dagar.
Det finns positiva aspekter också. Han verkar till slut trivas rätt bra inomhus. Vid ett par tillfällen har han frivilligt lämnat famnen för att gå in i lek när vi har lämnat inomhus (vanligtvis sker lämning ute). Dessa dagar var det dock också betydligt färre barn på plats och vi hade haft honom hemma i en vecka så att han skulle få sova ut. Han är inte lika ängslig vid lämning överlag även om han tydligt allra helst sitter kvar i föräldrarnas famn. Han är glad när vi hämtar, äter bra och säger ibland en av sina fröknars namn när vi är hemma och hon har bekräftat att han favoriserar henne. Han har lärt sig nya saker. En period av omställning i arbetsgruppen har stabiliserats och lärarna känns på det stora hela som bra personer. Han mår bättre, men vi har också hållit honom hemma ganska mycket den senaste tiden.
Efter att ha bestämt mig för att avbryta alltihop och ta hem honom ett tag till har jag börjat tveka. Har han det bättre än jag tror? Rycker vi undan en relation för honom som äntligen börjar finnas där? Det gör ont i mitt hjärta när han frågar efter sin fröken och jag planerar för att han inte kommer träffa henne igen och att hans vardag än en gång ska förändras. För att sedan skola in honom om ett halvår/år igen. Eller är det viktigaste att han är hundra procent trygg och får massor av tid med sin förälder? Är det bra för honom att umgås med de andra barnen även om det verkar vara lite för mycket barn för hans smak? Efter den här jobbiga hösten vill jag inget hellre än att bara få ta hand om mitt barn själv och vara säker på att han har det bra, men det kanske är egoistiskt av mig?
Behöver snart lämna besked till min arbetsgivare.
Help!