Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Kommer kriget hit?

Efter att jag hörde vad Sveriges överbefälhavare sa igår på nyheterna blev jag lite orolig. Han tror att kriget kommer hit? Det är så oroande. Jag menar - risken finns ju förstås, men att det skulle vara så sannolikt enligt militären, det förvånar mig lite ändå. 

Vad tror ni? Finns det någon mer info?

ÖB ser inget slut på kriget i Ukraina: ?Oroväckande? (msn.com)

• Svar på tråden Kommer kriget hit?
  • AndreaBD
    Sanna43 skrev 2022-12-15 17:32:59 följande:

Fanns nej så är det inte
    Om det mot all förmodan skulle bli någon konflikt mot lilla oss så handlar det om IT hackningar. Inga jävla bomber

IT-angrepp har vi haft från dag 1 när vi har ställt oss på Ukrainas sida.  Desinformationskampanjer har man ju också sett tecken på. Bomber är väl i nuläget inte så sannolika, men det finns många sätt, tyvärr. Östersjön - vad kan hända där....
  • AndreaBD
    Sanna43 skrev 2022-12-15 17:39:00 följande:
    Är du säker på att det är angrepp dock. Det var ett IT haveri i mitt län för en vecka sedan som påverkade sjukvården, men det var bara ett teknist strul kom de fram till
    Min man jobbar med att försvara oss mot dessa. Och ryssarna har hållit på i många år redan med sånt, men det ökade jättemycket sedan Sverige har stöttat Ukraina. 
    Att de har försökt slå ut elen i Sverige har ju dessutom varit allmän kunskap, det är ingen hemlighet. Sedan var det väl också nån myndighet som drabbades? Men det räcker med att man har en liten webshop, vilket vi har,  så ser man ju också hackningsförsöken. Man fattar inte vad det ska vara bra för.... men. 
  • AndreaBD
    Kockobello skrev 2022-12-15 17:50:26 följande:
    Tror att kontanter är bra att lägga undan och en massa annat. 
    Ja, precis. Det måste jag också fixa. Jag tror det finns nån lista på vad som är bra att ha.
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2022-12-15 17:49:04 följande:

Nej kriget kommer nog inte hit, men om vi blir medlemmar i Nato kommer vi så klart behöva delta med svenska trupper.

ÖB anser att Sverige och Finland är mål. Han sa ju att vi kommer att drabbas förr eller senare. Tycker också att det verkar vara ett ganska djärvt påstående. 
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2022-12-15 18:05:09 följande:
    Ja jag vill absolut inte påstå att han har helt fel, jag har stort förtroende för vår ÖB, men jag tror att det är för tidigt att påstå. Däremot finns så klart risken på lång sikt, för vem vet vad den där ryska galningen kan få för sig, men så som det ser ut nu så nej, jag tror inte på en fysisk attack på svensk mark. Däremot så klart digitala attackar och desinformation, det är sånt som vi redan sett och det kommer att fortsätta.
    Ja.... han sa ju "förr eller senare", så det är ju inte särskilt konkret. Nej, fysisk attack kanske inte i första hand.  Jag kan också tänka mig att man kan göra ännu mer skada än hittills digitalt. 
  • AndreaBD
    BuoBä skrev 2022-12-15 18:08:46 följande:

Att ryssarna rullar in i Sverige med stridsvagnar och marktrupper är nog inte så troligt. Men vi kan troligen vänta oss fler fall av sabotage mot infrastruktur, samt IT-attacker. 
    Blir NATO indraget och ryssarna tar till kärnvapen eller kemiska vapen, så spelar landgränser ingen roll utan hela Europa är i riskzonen.

Precis så tänker jag också. Men det skulle inte vara roligt i alla fall. Tungan ute
Svar på tråden Kommer kriget hit?