• AndreaBD

Kommer kriget hit?

Efter att jag hörde vad Sveriges överbefälhavare sa igår på nyheterna blev jag lite orolig. Han tror att kriget kommer hit? Det är så oroande. Jag menar - risken finns ju förstås, men att det skulle vara så sannolikt enligt militären, det förvånar mig lite ändå. 

Vad tror ni? Finns det någon mer info?

ÖB ser inget slut på kriget i Ukraina: ?Oroväckande? (msn.com)

• Svar på tråden Kommer kriget hit?
  • Överste Senap

Jag tror sannolikheten är låg att Sverige blir direkt indraget men däremot tror jag inte det är osannolikt att Nato blir direkt inblandat och det kommer åtminstone indirekt att drabba oss med i så fall.

• Sanna43

Fanns nej så är det inte
    Om det mot all förmodan skulle bli någon konflikt mot lilla oss så handlar det om IT hackningar. Inga jävla bomber

• AndreaBD
    Sanna43 skrev 2022-12-15 17:32:59 följande:

Fanns nej så är det inte
    Om det mot all förmodan skulle bli någon konflikt mot lilla oss så handlar det om IT hackningar. Inga jävla bomber

IT-angrepp har vi haft från dag 1 när vi har ställt oss på Ukrainas sida.  Desinformationskampanjer har man ju också sett tecken på. Bomber är väl i nuläget inte så sannolika, men det finns många sätt, tyvärr. Östersjön - vad kan hända där....
  • Sanna43
    AndreaBD skrev 2022-12-15 17:36:41 följande:
    IT-angrepp har vi haft från dag 1 när vi har ställt oss på Ukrainas sida.  Desinformationskampanjer har man ju också sett tecken på. Bomber är väl i nuläget inte så sannolika, men det finns många sätt, tyvärr. Östersjön - vad kan hända där....
    Är du säker på att det är angrepp dock. Det var ett IT haveri i mitt län för en vecka sedan som påverkade sjukvården, men det var bara ett teknist strul kom de fram till
  • AndreaBD
    Sanna43 skrev 2022-12-15 17:39:00 följande:
    Är du säker på att det är angrepp dock. Det var ett IT haveri i mitt län för en vecka sedan som påverkade sjukvården, men det var bara ett teknist strul kom de fram till
    Min man jobbar med att försvara oss mot dessa. Och ryssarna har hållit på i många år redan med sånt, men det ökade jättemycket sedan Sverige har stöttat Ukraina. 
    Att de har försökt slå ut elen i Sverige har ju dessutom varit allmän kunskap, det är ingen hemlighet. Sedan var det väl också nån myndighet som drabbades? Men det räcker med att man har en liten webshop, vilket vi har,  så ser man ju också hackningsförsöken. Man fattar inte vad det ska vara bra för.... men. 
  • Mortiscia80

Nej kriget kommer nog inte hit, men om vi blir medlemmar i Nato kommer vi så klart behöva delta med svenska trupper.

Svar på tråden Kommer kriget hit?