Inlägg från: Anonym (Långtidsammare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Långtidsammare)

Skriker vid amning och svårt att ta ett stort tag

Grattis till bebben! Glad  Det tar lite tid att få till en bra amning. Både du och den lille ska lära sig rätt teknik. Ibland är utdrivningen så stark att barnet blir överrumplat och sätter i halsen och då skriker dom av frustration. Sätt dig bekvämt, håll bröstet mer som en strut och försök få till greppet. Löshängande bröst funkade aldrig för mig för då var ju vårtan nere i magen typ. Tungan ute Det krävdes att jag höll i det och formade det lite. Barnet helt vinklat mot dig också. Ta ett djupt andetag och ge inte upp.Ibland hjälper det att droppa lite mjölk på läppen så dom får smak på det och lättare söker sig åt rätt håll och vill suga för att få mer.

• Anonym (Långtidsammare)

Inte pumpa, det hjälper inte i längden. Jag satt alltid rakt upp och ner med ungen på vanlig kudde i knät. I nivå med bröstet alltså. Jag höll alltså aldrig upp barnet eller fast utan bara vände honom mot mig och höll ena handen runt huvet och den andra höll jag bröstet med. Just strutformen hjälpte mycket tycker jag. Hamburger är väl mer att trycka ihop bröstet? Det hade aldrig funkat här. Skidbackeformen tyder på fel grepp, men det går absolut komma till rätta med! Har du provat vända bebben åt andra hållet? Dvs om du ska amma på höger håller du barnet med barnets huvud åt vänster och kroppen mot din högersida. Och tvärtom på vänster. Jag ammade alltid med barnet åt samma håll på båda sidorna. Blev alltid bättre. Vid sår eller skav vände jag åt andra hållet för avlastning. Om du inte redan provat så köp Mam kompresser. Ovärdeliga! Dela dem i hälften, det räcker. Och smörj med Purelan i mängder och använd amningskupor.

Svar på tråden Skriker vid amning och svårt att ta ett stort tag