Anonym (Vinkärring) skrev 2023-01-13 18:01:27 följande:
Vad gör folk som är nykterister?
Jag har ett besvärligt förhållande till alkohol. Särskilt vin. Älskar att laga mat, lyssna på musik och sippa på ett glas vin. Sen såklart blir det ett glas vin till maten... Och mer därtill. Fattar såklart att det är jag som har problem och jag hatar det. Skulle gärna vilja bli nykterist men när jag håller mig nykter på helgerna blir jag sjukt rastlös! Det är inte alls lika roligt att laga mat osv. Vad gör man på helgerna om man inte dricker? Hur får man till myskänslan? Jag har testat med alkoholfritt osv men det blir inte samma sak.... Måste vara något som "fattas" i huvudet på mig som inte kan ha mysigt utan alkohol. På veckorna funkar det och jag tycker det är väldigt skönt att vakna upp utan att vara "bakis"....
hej,
tror du att du har ett beroende av alkoholen i sig eller är det bara en ?dåligt god vana?? Känner igen mig i det du skriver när jag var yngre och jag har aldrig haft ett beroende, dvs har ju kunnat gå långa perioder utan att dricka något eller ha abstinens utan mest att jag tyckt det varit gott och att det passat i de sammanhang jag har befunnit mig i. Tyckte ex att det var riktigt trist att vara alkoholfri under graviditeter, ingen fest etc. Sedan en fick barn drog en ju självklart ner på drickandet eftersom jag rörde mig i andra sammanhang.
idag kan jag inte dricka alkohol längre pga hälsoskäl /(som inte är alkoholrelaterade) men eftersom jag varit utan alkohol så länge så smakar det alkoholfria mycket bra nuförtiden och ger en festlig känsla! Kanske att du behöver längre tid ifrån alkohol för att låta det alkoholfria ge samma smak/upplevelse?
Men upplever du att du verkligen har ett beroende, dvs du kan inte sluta dricka om kvällarna eller att du dricker varje kväll, själv etc. då gör du rätt i att kontakta beroendecentrum för att få hjälp.