• Anonym (Vinkärring)

Vad gör folk som är nykterister?

Jag har ett besvärligt förhållande till alkohol. Särskilt vin. Älskar att laga mat, lyssna på musik och sippa på ett glas vin. Sen såklart blir det ett glas vin till maten... Och mer därtill. Fattar såklart att det är jag som har problem och jag hatar det. Skulle gärna vilja bli nykterist men när jag håller mig nykter på helgerna blir jag sjukt rastlös! Det är inte alls lika roligt att laga mat osv. Vad gör man på helgerna om man inte dricker? Hur får man till myskänslan? Jag har testat med alkoholfritt osv men det blir inte samma sak.... Måste vara något som "fattas" i huvudet på mig som inte kan ha mysigt utan alkohol. På veckorna funkar det och jag tycker det är väldigt skönt att vakna upp utan att vara "bakis"....

• Svar på tråden Vad gör folk som är nykterister?
  • lövet2

Jag varvar ned med kaffe. Myser med kaffe. Kopplar av med kaffe. Sugen på något gott? Tar en kopp kaffe.
    Knepet för mig är att inte hälla i mig för mycket åt gången, så jag får magsår. I stället har jag en liten kopp och dricker bara en. Skulle aldrig kunna dricka ur stora kaffemuggar, med tanke på att jag dricker kaffe kanske 10 gånger om dagen!

• Anonym (A)
    lövet2 skrev 2023-01-13 19:36:52 följande:
    Jag varvar ned med kaffe. Myser med kaffe. Kopplar av med kaffe. Sugen på något gott? Tar en kopp kaffe.
    Knepet för mig är att inte hälla i mig för mycket åt gången, så jag får magsår. I stället har jag en liten kopp och dricker bara en. Skulle aldrig kunna dricka ur stora kaffemuggar, med tanke på att jag dricker kaffe kanske 10 gånger om dagen!
    Kaffe fungerar.
  • Anonym (Vinkärring)
    lövet2 skrev 2023-01-13 19:36:52 följande:

Ja, kanske hitta ett nytt, sundare, beroende vore något för migGlad Jag är, överlag, en beroendeperson. Jag kan hitta på att bli besatt av en slags kaka eller godis osv Och det är ju bättre än alkohol iaf...
  • Jemp

Det är ju förmodligen beroendet som talar här. Du lär känna att något saknas efter ett tag. 
    Kanske nåt gott tilltugg kan hjälpa lite? När det gäller småätande (nej inte samma sak men närmsta jag kommer i egen erfarenhet) så hjälper det att hålla händerna upptagna och hitta nya hobbies. Handarbete tex, eller tv-spel om man hellre vill det. Eller lego. 

• Anonym (.)

Jag vet hur det är med rastlösheten och att omfamna stunden när det känns sådär mysigt. För mig har inte den känslan gått att ersätta men med tiden så försvann behovet av att känna så. Det går att göra vardagssysslor utan ruset och utan att det ska kännas som en ansträngning för att jag inte dricker som belöning. Det viktigaste jag tycker att du kan börja med att säga till dig själv är att du är stark! För jag vet att mönstret är svårt att bryta men du klarar det. Stort lycka till!

• Anonym (Studsboll)

Jag hade helt ärligt blivit rädd om jag kände som du, gått till läkare och bett att få utskrivet antabus att äta på helgen eller nåt så att jag inte kan dricka.

Dags att ta ett vitt halvår låter detta som, innan det spårar ur.

Jag blir lycklig (endorfinhög) av starkt kaffe, choklad, starka chilirätter, att springa en halvmil på band på gymmet eller röra mig ett par mil ute en vacker dag.

Det är mina kickar och de räcker för mig.

• Anonym (Lisa bygger bäst)

Problemet är att du lagar mat. Matlagning är astråkigt så jag förstår att det blir roligare med ett glas vin. Ersätt vinet med löprundor istället och skippa matlagningen.

• Anonym (Diverse)

Jag är mer än nykterist- jag är absolutist. Har aldrig varit det minsta onykter. Aldrig saknat alkohol. Min syster är grav alkis så jag har på nära håll sett avigsidorna. Du ligger verkligen i riskzonen med tanke på hur du resonerar. 
    Men hur eller hur... Matlagning är ett nödvändigt ont. Jag sätter på radion och lyssnar under tiden. Varvar ner gör jag med korsord ( och kaffe samtidigt ), varma bad, läsa böcker. Trädgården på vår/sommar/höst. Nu när julen plockats bort ska jag lägga pussel. Och nån gång i år ska jag lära mig sticka. 

• Anonym (Nevar)

Jag har aldrig i mitt liv ena smakat alkoholhaltiga drycker. Jag både lagar mat, äter mat och lägger pussel helt utan att dricka vin samtidigt. Jag gör liksom inget annorlunda. 

• Anonym (Man51)

Bestäm dig 
    vill du göra ett uppehåll så måste du vara hård mot dig själv 
    köp inte hem något , se till att det är tomt i skåpet 
    rastlösheten kommer att lugna ner sig när du märker att fan nu har klarat en månad utan 
    suget och en del av rastlösheten sitter ihop 
    det tar tid att få bort mys suget och det är lätt att halka dit igen i gamla spår 

• Citronella

Avstå från alkoholen helt under en bestämd period, för vissa känns det lättare om de avstår från situationer när de känner sig sugna att dricka exempelvis när du lagar mat på kvällen, laga maten på dagen och värm upp i micron eller ät helfabrikat ett tag. Om du har möjlighet gör alkoholfria aktiviteter med andra som att gå på bio, museum, promenader, fika mm Har du barn kan ni bygga koja, spela spel, pyssla, gå till simhallen eller vad de nu gillar. 

• Anonym (Vi med)

Jag och många av de jag umgås med är som dig ts. Vi lever i par och till helgen åker vinet fram för att ha trevligt och lite kul. Ingen av oss har middagar med Loka och brädspel. Vi är inte såna helt enkelt.
    Jag är ändå en människa som tränar, lever ?normalt? i veckorna osv. Har inga problem med en fredag i soffan med tv och cola men inte vad jag vill göra varje helg.

• Anonym (Buk)
    Anonym (Vinkärring) skrev 2023-01-13 18:01:27 följande:
    Vad gör folk som är nykterister?

Jag har ett besvärligt förhållande till alkohol. Särskilt vin. Älskar att laga mat, lyssna på musik och sippa på ett glas vin. Sen såklart blir det ett glas vin till maten... Och mer därtill. Fattar såklart att det är jag som har problem och jag hatar det. Skulle gärna vilja bli nykterist men när jag håller mig nykter på helgerna blir jag sjukt rastlös! Det är inte alls lika roligt att laga mat osv. Vad gör man på helgerna om man inte dricker? Hur får man till myskänslan? Jag har testat med alkoholfritt osv men det blir inte samma sak.... Måste vara något som "fattas" i huvudet på mig som inte kan ha mysigt utan alkohol. På veckorna funkar det och jag tycker det är väldigt skönt att vakna upp utan att vara "bakis"....

hej,
    tror du att du har ett beroende av alkoholen i sig eller är det bara en ?dåligt god vana?? Känner igen mig i det du skriver när jag var yngre och jag har aldrig haft ett beroende, dvs har ju kunnat gå långa perioder utan att dricka något eller ha abstinens utan mest att jag tyckt det varit gott och att det passat i de sammanhang jag har befunnit mig i. Tyckte ex att det var riktigt trist att vara alkoholfri under graviditeter, ingen fest etc. Sedan en fick barn drog en ju självklart ner på drickandet eftersom jag rörde mig i andra sammanhang. 

idag kan jag inte dricka alkohol längre pga hälsoskäl /(som inte är alkoholrelaterade) men eftersom jag varit utan alkohol så länge så smakar det alkoholfria mycket bra nuförtiden och ger en festlig känsla! Kanske att du behöver längre tid ifrån alkohol för att låta det alkoholfria ge samma smak/upplevelse? 

Men upplever du att du verkligen har ett beroende, dvs du kan inte sluta dricka om kvällarna eller att du dricker varje kväll, själv etc. då gör du rätt i att kontakta beroendecentrum för att få hjälp.

• Anonym (A)
    Citronella skrev 2023-01-14 00:39:33 följande:
    Avstå från alkoholen helt under en bestämd period, för vissa känns det lättare om de avstår från situationer när de känner sig sugna att dricka exempelvis när du lagar mat på kvällen, laga maten på dagen och värm upp i micron eller ät helfabrikat ett tag. Om du har möjlighet gör alkoholfria aktiviteter med andra som att gå på bio, museum, promenader, fika mm Har du barn kan ni bygga koja, spela spel, pyssla, gå till simhallen eller vad de nu gillar. 
    +1
Svar på tråden Vad gör folk som är nykterister?