Inlägg från: Aviga |Visa alla inlägg
  • Aviga

Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen

Denna fråga intresserar mig

År det tjänstemannen på Polismyndigheten?

Är det polisledningen?

Är det Regeringen eller Justitiedepartementet?

eller kanske rent av grundlagen?

Har i olika sammanhang ansökt om tillstånd för bla demonstrationer och då så gått som aldrig fått vad jag ville ha, utan plats, väg och tider har alltid ändrats på grund av än de ena, än den andra orsaken.

Det förvånar mig storligen att tillståndet gavs på just den platsen

• Svar på tråden Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen
  • Aviga
    Anonym (NaivSverige) skrev 2023-02-02 00:15:26 följande:

Undrar samma? Verkar vara lättare att få tillstånd till demonstrationer som kan skapa fara för allmänheten, upplopp osv än någon demonstration mot politisk och ekonomisk orättvisa eller politiska beslut osv. Se bara NMR i Almedalen, och Nazistupploppen mot bokmässan i Göteborg. Inga problem alls med tillstånd trots varningar och förväntade faror.

Det är lite svårt att utkräva ansvar när man inte vet vart ansvaret ligger.
    Jag hoppas att den eller de som gav detta tillstånd inser vad de ställt till med. 

Jag kan bara gissa i vilkens intresse tillståndet gavs
  • Aviga

Man blir bortmotad av polis. Kan åka i finkan och får böter 

• Aviga
    whippo skrev 2023-02-05 06:04:36 följande:

Egentligen behövs inget tillstånd då vi har grundlagar som ger oss yttrandefrihet. Om nu någon vettvilling står ensam och försöker elda en bok är det knappt någon som bryr sig. Men söks det tillstånd och polis måste nog vara där för säkerhet och media blir informerad att det kommer bli upplopp?.

Med det resonemanget blir ju ansvaret ännu större. Då måste man ju varit fullt medveten om vad som kunde/skulle hända
  • Aviga
    Anonym (C) skrev 2023-02-02 17:52:33 följande:
    Varför det? 

Demonstrationer sker utanför ambassader överallt.. Utan att andra länder lägger sig i och tror att dom kan bestämma över landet igenom att mordhota det.
    Varför provocera när man vet hur lättkränkt Landets ledare är?
  • Aviga
    Anonym (C) skrev 2023-02-05 11:53:42 följande:
    Varför ska vi här i Sverige behöva ta ansvar för hur omvärldens ledare känner och är? Det är inte som att dom bryr sig om några jävla Svenskar mer än när det kommer till att fortplanta eller vinna fördelar som bara är fördelar åt ingen annan mer än de själva..
    Varför ska man inte ta ansvar för vad man gör?
  • Aviga
    Rataxes skrev 2023-02-05 12:50:25 följande:
    Nä men låt medeltiden styra. Förbjud allt eldande av religiösa tidskrifter. Böj er för sharia. 
    Jag har inga problem med att bränna böcker, speciellt i dessa energikrisens tider. Det är avsikten bakom som funderar över. Vad ville man uppnå? Det var väl knappast för värmens skull!!
  • Aviga
    Anonym (C) skrev 2023-02-05 13:05:37 följande:
    Och vad är det här, för jävla fåniga inlägg? Finner du att babbla struntprat givande? 
    Om du läser ingressen på min tråd så vill jag bara veta vart ansvaret ligger. Så enkelt är det. 

Detta blir mitt sista inlägg i den här tråden
    Får nöja mig med de svar jag fått, Rätt illavarslande sådana 
  • Aviga
    Anonym (t) skrev 2023-02-05 13:38:09 följande:
    Varför ska man inte få bränna den? Den är som vilken bok som helst, fast full av skit då. 
    Jag har inte påstått att man inte får bränna Koranen. För mig får man bränna vilka böcker man vill, 

I det här fallet har man tydligen ansökt om tillstånd. Då undrar jag vem som har ansvar för att tillstånd gavs!

Det är ansvaret jag är ute efter!

Med de svar jag fått kan jag konstatera att det finns de som är lika undrande som jag är och andra som inte tycker att man ska ta ansvar för vad man gör

Låter tråden vara kvar tillsvidare om jag märker att den blir nerlusad av extremistiska kommentarer så tar jag bort den 
  • Aviga

Tack för svar det uppskattas

Tillståndet är alltså ett demonstrationstillstånd?

Inte ett tillstånd att bränna Koranen?

I press och tv har man hela tiden talat om tillstånd att bränna Koranen, inte undra på att man blir förvirrad

Vad avsikten med demonstrationen var kan vi väl bara gissa oss till. Tror inte man brände en Koran utanför Turkiets ambassad för att underlätta vårt NATO inträde i alla fall

Men tack för lektionen
    Blev lite klokare

Svar på tråden Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen