• Aviga

Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen

Denna fråga intresserar mig

År det tjänstemannen på Polismyndigheten?

Är det polisledningen?

Är det Regeringen eller Justitiedepartementet?

eller kanske rent av grundlagen?

Har i olika sammanhang ansökt om tillstånd för bla demonstrationer och då så gått som aldrig fått vad jag ville ha, utan plats, väg och tider har alltid ändrats på grund av än de ena, än den andra orsaken.

Det förvånar mig storligen att tillståndet gavs på just den platsen

• Svar på tråden Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen
  • Anonym (NaivSverige)

Undrar samma? Verkar vara lättare att få tillstånd till demonstrationer som kan skapa fara för allmänheten, upplopp osv än någon demonstration mot politisk och ekonomisk orättvisa eller politiska beslut osv. Se bara NMR i Almedalen, och Nazistupploppen mot bokmässan i Göteborg. Inga problem alls med tillstånd trots varningar och förväntade faror.

• Aviga
    Anonym (NaivSverige) skrev 2023-02-02 00:15:26 följande:

Undrar samma? Verkar vara lättare att få tillstånd till demonstrationer som kan skapa fara för allmänheten, upplopp osv än någon demonstration mot politisk och ekonomisk orättvisa eller politiska beslut osv. Se bara NMR i Almedalen, och Nazistupploppen mot bokmässan i Göteborg. Inga problem alls med tillstånd trots varningar och förväntade faror.

Det är lite svårt att utkräva ansvar när man inte vet vart ansvaret ligger.
    Jag hoppas att den eller de som gav detta tillstånd inser vad de ställt till med. 

Jag kan bara gissa i vilkens intresse tillståndet gavs
  • Anonym (M)

Och hur ska man veta att man måste ansöka tillstånd för att yttra sig eller demonstrera? Innan det här med koranbränningarna så hade jag ingen aning om det!

Vad händer om man gör det utan att ha sökt tillstånd?

• Aviga

Man blir bortmotad av polis. Kan åka i finkan och får böter 

• Anonym (C)
    Aviga skrev 2023-02-01 23:52:57 följande:

Det förvånar mig storligen att tillståndet gavs på just den platsen

Varför det? 

Demonstrationer sker utanför ambassader överallt.. Utan att andra länder lägger sig i och tror att dom kan bestämma över landet igenom att mordhota det.
  • whippo

Egentligen behövs inget tillstånd då vi har grundlagar som ger oss yttrandefrihet. Om nu någon vettvilling står ensam och försöker elda en bok är det knappt någon som bryr sig. Men söks det tillstånd och polis måste nog vara där för säkerhet och media blir informerad att det kommer bli upplopp?.

• Aviga
    whippo skrev 2023-02-05 06:04:36 följande:

Egentligen behövs inget tillstånd då vi har grundlagar som ger oss yttrandefrihet. Om nu någon vettvilling står ensam och försöker elda en bok är det knappt någon som bryr sig. Men söks det tillstånd och polis måste nog vara där för säkerhet och media blir informerad att det kommer bli upplopp?.

Med det resonemanget blir ju ansvaret ännu större. Då måste man ju varit fullt medveten om vad som kunde/skulle hända
  • Tukt

Ansvaret har vi väl alla. I alla fall vi som vill leva i en demokrati. 

• Aviga
    Anonym (C) skrev 2023-02-02 17:52:33 följande:
    Varför det? 

Demonstrationer sker utanför ambassader överallt.. Utan att andra länder lägger sig i och tror att dom kan bestämma över landet igenom att mordhota det.
    Varför provocera när man vet hur lättkränkt Landets ledare är?
  • Anonym (C)
    Aviga skrev 2023-02-05 09:20:04 följande:
    Varför provocera när man vet hur lättkränkt Landets ledare är?
    Varför ska vi här i Sverige behöva ta ansvar för hur omvärldens ledare känner och är? Det är inte som att dom bryr sig om några jävla Svenskar mer än när det kommer till att fortplanta eller vinna fördelar som bara är fördelar åt ingen annan mer än de själva..
Svar på tråden Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen